Annons

Rykte eller ej? KM slutar tillverka objektiv officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Verkar som om KM nu också (helt logiskt) meddelar att man inte fortsätter tillverkningen av objektiv längre heller. Uppgiften lär finnas på den japanska webben. Varken den svenska eller USA webben verkar dock ha uppdaterats ännu vad jag kan se idag.

Intressant är annars att de användare på Dyxum som svarat på en enkät "om de kommer att hålla fast vid minolta-fattningen på objektiv" till 69% har svarat att de har för avsikt att göra så.

Info på Dyxum.com från January 26, 2006

CITAT:
"Minolta lens line-up ended

On KM - Japan website all lenses are marked as Production of these products ended". It's something that we have expected, but still … it is depressing.
Judging from listings from major webstores it doesn't seem that KM has left too much lenses in stocks .. so if you interested to buy new Minolta lenses you want to do it as soon as possible.

At this point we can only speculate, but IMHO some lenses are gone for good while other may be seen in "another package".
"

Borde inte Sony gå ut med hur de har tänkt sig objektiv-försörjningen till sina kommande system-kameror, för att inte tala om reservdelar till befintliga modeller.

Senast ändrad:
Hur ska man egentligen tolka detta?

Detta är saxat från Minoltas webb:

Citat:

"Under this agreement, on March 31 2006, Sony will receive certain assets from Konica Minolta PI that are necessary for the development, design, production and so forth of digital SLR cameras compatible with Konica Minolta PI’s “Maxxum/Dynax lens mount system”.** Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer.

On the basis of its ongoing “selection and concentration”, Konica Minolta Group will concentrate on its core “business technologies” field and its strategic “optics and display devices” field and withdraw from camera business*** as of March 31, 2006. At the same time, Konica Minolta PI will partially transfer certain assets related to digital SLR cameras to Sony.

From April 1 2006, Konica Minolta PI will consign the customer service operations for Konica Minolta cameras and related products* to Sony, and Sony will implement service operations from that date onward.

* Konica Minolta, Konica and Minolta brand film cameras, digital still cameras, lenses, accessories etc.
** An original lens mount system to connect camera body and lens adopted in Konica Minolta Maxxum/Dynax series SLR cameras
*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony"

Skall man tolka "*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony" som att Minolta ska fortsätta göra objektiv åt Sony men inte under egen label?

Kan inte förstå hur Sony skulle kunna påbörja en affär med tillverkning av KM-AF hus om de inte säkerhetsställt leveranser av objektiv. Antinge så fortsätter KM att tillverka optik i sitt egna namn, troligast är dock att KM konstruerar och koordinerar tillverkningen av optik med Sonys etikett.
En sista lösningen som jag finner minst sannolik är att Sony kan ha avtal med någon 3:e parts tillverkare om optik med Minolta AF fattning.

Oavsett så är jag lite orolig för framtiden för KM-AF, jag skulle nog tveka innan jag rekomenderade någon att gå in i systemet. Själv så vet jag inte riktigt hur mycket man vågar satsa. Planen var att köpa en bra tele-makro och eventuellet något telezoom under våren. Men då måste jag kunna slita på grejorna i minst 5-7år för att det skall motivera inköpet. Min D7D tror jag inte att jag sliter på lika länge, så ett löfte om ett värdigt ersättningshus måste finnas om 3-4år för att jag skall våga köpa mera idag.

Och jag som börjat spara för att kunna köpa Minoltas SSM objektiv! Man får hoppas att Minolta dock kommer att fortsätta att göra objketiv men under somy namn om int annat, eller kanske rent av under Carl Zeiss namn åt Sony.

mnorrback skrev:
Och jag som börjat spara för att kunna köpa Minoltas SSM objektiv! Man får hoppas att Minolta dock kommer att fortsätta att göra objketiv men under somy namn om int annat, eller kanske rent av under Carl Zeiss namn åt Sony.

Det är ju det man skulle hoppas på att de kunde reda ut tillsammans. Drar detta ut på tiden så kommer det att skada. På kort sikt oss och på längre sikt både Sony och indirekt oss, eftersom den aktiva installerade basen av verkliga KM-mount användare påverkas negativt(inte de som råkar ha lite gamla tillbehör men egentligen kör Canon eller Nikon).

Jag tyckte det var intressant att läsa enkäten "How many years have you been in Konica Minolte SLR systems?", på dyxum.com som 390 pers svarat på.

Antal år: proc

1 24
2-3 9
4-6 11
7-10 12
11+ 44 !!!

Det är många som haft Minolta-utrustning väldigt, väldigt länge eller skaffat det helt nyligen. Så KM verkade ju verkligen attrahera en hel del nya användare det senaste året med sina DSLR:er efter att ha tappat åren innan när man inte hade nån DSLR. Sen finns fortfarande en massa som kör analogt fortfarande.

Vet inte om det är att hoppas för mycket men jag tycker ju att Sony måste presentera nåt på PMA-mässan i slutet av februari, åtminstone ett kamerahus & kanske ge en vink om hur framiden kommer att te sig?

Att Sony håller på att utveckla ett hus med KM-fattning har ju varit känt nåt halvår nu så omöjligt är det ju inte... Helt klart är ju att dom måste få fingrarna ur innan dom tappat för mycket på DSLR-sidan.

//Larsa

.Z. skrev:
Vet inte om det är att hoppas för mycket men jag tycker ju att Sony måste presentera nåt på PMA-mässan i slutet av februari, åtminstone ett kamerahus & kanske ge en vink om hur framiden kommer att te sig?

Sony har ju redan sagt att de inte kommer att presentera något hus på PMA. Men en vink om framtiden vore välkommet!

/Andreas

Ringde till Minolta idag (15/2) och frågade om motljusskydd. Och dom sade att du får prata med din lokala fotohandlare och beställa genom dom och sen bara hålla tummarna.
Skall man tolka detta som att dom lägger ner tillverkningen???

Gäller även skannrar?

Det verkar som om detta även gäller skannrar. Jag hade en beställning inne hos Dustin, men efter 1,5 månaders väntetid gav jag upp och beställde ett annat märke. KM:s skannrar har utgått från såväl Dustins som Scandinavian Photos sortiment.

Läser man deras pressrelease så står det

"withdraw from camera business*** "

"*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony"

Så som jag tyder detta kommer KM att tillverka d-SLR och objektiv åt Sony....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar