Annons

Rygsack, Sele, Vast eller Axelvaska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonasborg

Aktiv medlem
Nr 1 :Jag reser mycket och ar trott pa att ha 2 stora vaskor med mig som handbagage. Jag har en stor fotorygsack (2hus 4 "norm" objektiv och ett 70-200 2.8, blixt batterier etc etc) och en datavaska. Jag funderar pa att kopa EN vaska som kan ta allt detta har ni nagra forslag pa Ryggsack eller axelvaska?

Fraga nr 2
Nar jag ar ute pa uppdrag (fran sport till brollop) sa har jag ryggsacken. Jag har problem nar jag vill byta objektiv. Vad enligt er ar battre (och varfor): Vast, axelvaska eller sele (som liknar ett 4punkts balte)med en massa oglor sa man kan satta pa/av olika fodral? Tackar for svar

Har jobbat en heldel med väst. Tycker att det är bra, speciellt i kombination med en bra väska.
Hade tidigare problem med att jag spred ut mina grejor för mycket. Nackdelen med väst eller sele är möjligen att man signalerar "fotograf" lite väl tydligt. Något som kan vara en nackdel.
Men det beror naturligtvis vad man plåtar.

Min önska är att hitta en stor väska som man kan använda som ryggsäck vid längre transporter och samtidigt som en traditionell väska när man fotograferar.
Problemet med ryggsäck är att den måste stängas innan man kan flytta den, är man ute och går kanske man bara flyttar sig 10-15 meter men inte kan/vill lämna ryggsäcken, så måste man stänga den innan man förflyttar sig.
Väskans fördel är att den kan man lyfta utan att stängs.
Min väska väger ca 8 Kg, så jag blir rätt trött i axel och rygg vid längre promenader på grund av snedbelastningen.
(Nej, jag kan inte plocka ut utrustning ur väskan, då saknar jag just det jag tog bort)
Finns det en sådan här hybridväska/ryggsäck?

Vill instämma med Hans ovan. Väsk/ryggsäckshybrid! Finns det? Om inte kan man ju undra varför. "Vanliga" väsk/ryggsäckar för resor och annat finns det ju gott om.

Ytterligare en fråga. Av alla fotoryggsäckar jag tittat på så ligger den U-formade öppningen utåt, dvs man får lägga ner ryggan med bärsystemet i backen för att få blick ner i hela ryggan. Varför finns inga modeller som har konstr. tvärt om? Jag vill öppna säcken runt/närmast bärsystemet och mao lägga ner "framsidan" på backen. På så vis slipper man blöta ner bärsystemet i snö o annat.

Finns det ngn sådan fotorygga?

/ Andreas

Har för mig att Domke har en ryggsäck med mer av öppningsbara fack för grejorna. Man kan med andra ord ha ryggsäcken stående och plocka ut det man behöver. Vet ej om de säljs i Sverige.

Jag har en Lowe axelväska, minns inte modellbeteckningen men det är den största AW-väskan. Och den går ju bra att bära över axeln kortare sträckor (2 Hbl, 4 objektiv, Hbl SWC, åtminstone 4 magasin, Nikon F5 hus, 24 och 28 mm objektiv. + diverse När det är som mest också en nikon 300 fast optik+konvertrar (Nikon).
===>NU till saken: skaffade en bärsele, original Lowe som kopplas enkelt på väskan - och så bärs den som en ryggsäck. Men så lågt att man kan ha en ryggsäck ovanför den ca 50 L om så erfordras. Väskan kan bäras mycket enkelt i selen, besvärligare med ryggsäck också eftersom det blir dubbla bärremmar, men det går. är det bara fotoväskan fungerar det utmärkt och är lättburet och flexibelt.
Us

Jag äger Lowepro Stealth väskan som jag tipsade om och jag tror du skulle bli mycket nöjd med den. Den har allt det du efterfrågar. Min väska väger mellan 9-13 kg beroende på hur mycket utrustning jag släpar med mig och jag har inga problem att traska med den hela dagar. Visst det ÄR tungt, det kan man ju aldrig komma ifrån, men det känns inte så tungt för att den har en extra bred bär-rem som är skönt vaderad.

Jag har också en extra rem som man kan sätta runt magen för att avlasta ryggen. Den kostar 49:- tror jag och det snygga med den är att du kan vrida runt väskan utan att knäppa upp bältet för att nå allting i din väska.

Den har fack för laptop också, fast jag har för det mesta handböcker och lite anteckningsblock där.

Jag har som mest med mig i den väskan:
EOS 3 + Booster
EOS 30 + BP-300
Cosina 19-35
Canon EF 28-135 IS USM
Canon EF 100-400L IS USM
Blixt Canon 550EX
Canon PowerShoot G2
Pennor, filter, multiverktyg, rengöring, batterier osv.

Det funkar väldigt bra. Jag hade det mesta med mig när jag var i Paris i sommras och gick låååånga sträckor med denna väska, sex dagar i sträck, fullastad med prylar, då hade jag även ett lättviktsstativ med mig fäst på väskan.

Exakt densamma, men jag skall skälla ilsket på någon hos "Kameradoktorn" för jag fick betala mer där, drygt 25 % mer. Grrrrrr ;-). Fast hyran är väl högre runt Stureplan är i Bankeryds utkanter.........Men selen är bra.
Us

Precis! Jag har inget försvar för mitt handlande mer än att jag var på tjänstresa till Tjockhult, passade på att snegla på en begagnad Sinar 13 x 18 och kom på att en sele har jag betydligt mera användning för. Och den har gjort livet (och kameraväskan) lättare.
Us

Jag har funderat på om det inte vore bra att använda ramen till en ramryggsäck. Den gamla typen av säck altså. Det kanske går att få tag i en lagom stor. På den kan man ju spänna fast det man för tillfälet behöver. Kameraväska, liggunderlag, proviant, tält, sovsäck, paraply, jätteobjektivet, studioblixtarna.. Sen kan man dra ett stort regnskydd över alltihop om det skulle beövas.

/ Hasse

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto