Annons

Ryggsäcksråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bratbasher

Aktiv medlem
Hej! Nu ska jag köpa in min första riktiga ryggsäck till min kamera.

Förutsättningar:
Canon 5D med batterigrepp
Canon 70-200 f4
Canon 24-85
Canon 50 f1.8
Speedlite 430ex
Stativ och diverse tillbehör.

Användning:
Klättring, fjällen, på stan väldigt blandat alltså. Allt ska alltså få plats på en gång och vara lätt att få med sig!

Budget:
Tyvärr tämligen tight kanske mellan 1000-1500 får man något vettigt?

Ha det!

Testa denna, funkar för mig med motsvarande utrustning

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ProRunner350

Jag köpte 450-versionen och har också varit väldigt nöjd. Tyckte den mindre varianten blev full direkt med de prylar jag hade, så jag valde den större för att inte genast behöva byta eller i framtiden lämna objektiv hemma p.g.a. utrymmesbrist. Uppskattar inte minst djupet i facken, vilken kamera som helst med batterigrepp går in i väskan utan problem och om det nån gång blir trångt i väskan så kan jag vid behov få fast väskan med min sigma 70-200/2,8 stående i ett av objektivfacken. ;-) Lite tajt blir det allt, men det går.

Tyvärr är den något över budgeten, jag betalade160-170€ för min.

Jag köpte 450-versionen och har också varit väldigt nöjd. Tyckte den mindre varianten blev full direkt med de prylar jag hade, så jag valde den större för att inte genast behöva byta eller i framtiden lämna objektiv hemma p.g.a. utrymmesbrist. Uppskattar inte minst djupet i facken, vilken kamera som helst med batterigrepp går in i väskan utan problem och om det nån gång blir trångt i väskan så kan jag vid behov få fast väskan med min sigma 70-200/2,8 stående i ett av objektivfacken. ;-) Lite tajt blir det allt, men det går.

Tyvärr är den något över budgeten, jag betalade160-170€ för min.

Ja 450 är också ett mycket bra alternativ.

Bägge har skön passform och bra utrymme för 1-2 kameror med objektiv.

Men för din budget och den utrustning du har idag, så tror jag 350 är ett bättre val

jag har en mission photo från dakine, grymt nöjd.
http://dakine.com/sport-packs/photo/mission-photo/
finns hos scandinavian photo för en dryg tusenlapp.

Stort plus för att den inte ser ut som en kameraväska, jag har den i den här färgen, får den att se ruskigt sliten ut och mindre stöldbegärlig (har fått kommentarer som "det var allt en använd väska, rest mycket med den?" när jag haft den som handbagage på flyg). Dessutom slipper man bry sig om den blir smutsig ;-)
I den brukar jag ha nikon D700 med batterigrepp, telezoom, vidvinkelzoom och fast 50mm. Det finns även plats för radiokit och en blixt, plus en extratröja i ytterfacket. Stativ går att fästa på utsidan, även om fästet inte är optimalt. Bärsystemet är stabilt nog för skidåkning i offpist, klättring har jag inte testat =)

Tack för råden! Väldigt bra alternativ!

450 såg väldigt trevlig ut men som sagt kostar den nog lite mycket. Tänkte på de två andra 350 och dakine. Hur känns de i kvalite? Känns det som att kameran sitter på plats och är väl skyddad? Är de ordentliga och känns robusta? Det kan ju hända någon gång att när man sitter i rep råkar svinga runt med ryggen mot väggen medans man försöker få den ultimata vinkeln :p.

Ska du ut och härja så kanske det vettigaste skulle vara att köpa en hikingryggsäck och sätta i egna fack i den? Det finns flera guider för hur man gör det.

Min lilla erfarenhet säger att fotoryggsäckar antingen är bra utanpå eller bra inuti, sällan både ock.

(Känner igen ditt namn...)

Okej. Alltså jag har en uppsättning riktigt bra Haglöfsväskor problemet enligt mig är hur man öppnar dem, grejerna blir alltså inte lika lättillgängliga. Som jag har nu med min Haglöfs tight evo XL så ligger inte grejerna bra de åker runt ligger konstigt och riskerar att få en smäll.

Hur känns de i kvalite? Känns det som att kameran sitter på plats och är väl skyddad? Är de ordentliga och känns robusta? Det kan ju hända någon gång att när man sitter i rep råkar svinga runt med ryggen mot väggen medans man försöker få den ultimata vinkeln :p.
För dakinen kan jag svara att den känns robust i kvaliteten, inget som riskerar att gå sönder eller lossna. För svingrörelser mot väggar kanske man ska lägga extra stoppning mellan innerväskan och själva ryggräcken. ;-)

Det finns en nackdel med den som jag upptäckt, nämligen att den är på gränsen till för grund för att kunna ha batterigreppet påmonterat och samtidigt bära ryggsäcken längre sträckor. Det blir (iallafall med D700) en knöl i ryggen som blir jobbig efter en stund. Kan nog vara bra att kolla så 5D + batterigrepp får plats ståendes i väskan.

Ett stort plus som jag glömde att nämna är att den öppnas mot ryggen, så du kan lägga ner den i snö och smuts utan att få allt på ryggen när du bär vidare igen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto