Annons

Ryggsäck som handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy4

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera en ryggsäck för 1 kamera med 2 linser och plats för en 15,4 " Bärbar dator som är Ok att ta med på flyget som handbagage ??

Tacksam för svar för den som har en själv o är nöjd med den...........
 
Finns en hel uppsjö med ryggor som funkar att bära med sig.

Jag har en Tamrac Aero 80 som fungerar bra, inte jättebekväma bärselar dock. Lowepros Computrekker är en annan. Jag har även haft en LowePro Compu Rover, som man dock måste öppna ordentligt för att få ut kameran. Då gillar jag Tamracs lösning bättre.
Crumpler har sköna ryggor och jag är på jakt efter en lämplig sådan. Dock ska det sägas att Crumpler har öppningen på ryggsidan.
 
Jag har rest mycket med en LowePro CompuTrekker AW som handbagage på flyg, och sedan så klart som väska under resans gång. Själva bäranordningen är inte i klass med en riktig ryggsäck, men det är inget problem såvida man inte börjar packa den väldigt full med tunga objektiv. Rekommenderas varmt!
 
Tackar för era svar.....Ska handla i morgon...Ska på jobb på Lofoten i nov o spana in späckhuggare ? Före det till NYC men har kollat o nästan samma priser som i Sverige på ryggsäckar
 
Nu kanske du redan har köpt ryggsäck, om inte så kan jag rekomendera Airport Antidote från Think Tank Photo.

Var ute efter en ryggsäck särskilt för flygresande och tittade på ett antal olika, innan jag fastnade för denna. Jag är väldigt nöjd med min, speciellt trevligt att den är tillräckligt djup så att kameran går i även med batterigrepp på.

Laptopfodralet (ska klara upp till 15", själv har jag en 12") är en separat väska, som man stoppar i ett elastiskt fack på utsidan. Så det är lätt att på flyget ta loss laptopväskan och lägga resten på bagagehyllan.

http://www.thinktankphoto.com/ttp_product_ArprtAntdt.php
 
Problemet är för att datorn ska gå ner så läggs den framför eller bakom fotoutrustningen i ryggsäcken som då lätt blir för tjock.

Det är de enskilda flygbolagen som bestämmer hur stort och tungt handbaggaget får vara. Du måste kolla med dem.
Tjocklekens maxmått brukar vara ett av dessa: 20cm, 23cm eller 25cm.

Viktgränserna varierar mellan 5 - 12 kg.
 
Jag har Lowepros Computrekker AW och har aldrig haft problem med säkerhetskontrollen på flygplatser att få igenom den, inte ens när den är fullpackad med laptop, kablage och allt annat krafs man släpar med sig. :)
 
Lars, tror du att man får plats med två kamerahus (5D och 450D) utan batterigrepp med med monterade objektiv, plus ett extra, i Airport Antidote? Mitt största objektiv är Canon 200/2.8.

Jag har en Flipside 300 som jag är väldigt nöjd med, men den har inte utrymme för en laptop.

Ursäkta att jag lånar tråden!

~ Helena



Nu kanske du redan har köpt ryggsäck, om inte så kan jag rekomendera Airport Antidote från Think Tank Photo.

Var ute efter en ryggsäck särskilt för flygresande och tittade på ett antal olika, innan jag fastnade för denna. Jag är väldigt nöjd med min, speciellt trevligt att den är tillräckligt djup så att kameran går i även med batterigrepp på.

Laptopfodralet (ska klara upp till 15", själv har jag en 12") är en separat väska, som man stoppar i ett elastiskt fack på utsidan. Så det är lätt att på flyget ta loss laptopväskan och lägga resten på bagagehyllan.

http://www.thinktankphoto.com/ttp_product_ArprtAntdt.php
 
Är väl inte omöjligt, men det beror nog på hur långa objektiven är. Är inte hemma på Canon så jag har ingen egen uppfattning om storleken på prylarna... Just djupet på väskan är det som gör att man får plats med mycket, jag kan t.ex. få plats med mitt Sigma 50-150/2.8 ståendes, och Nikons 50mm och 20mm fasta objektiv får plats staplade på varandra.

Det finns ju även större väskor i samma serie, men jag vet inte riktigt hur mycket som skiljer. För mig var storleken viktig, Airport Antidote är anpassad för att få plats under sätet så att man ska klara sig även på små flygplan där bagagehyllorna är för små.

/Lars

Lars, tror du att man får plats med två kamerahus (5D och 450D) utan batterigrepp med med monterade objektiv, plus ett extra, i Airport Antidote? Mitt största objektiv är Canon 200/2.8.

Jag har en Flipside 300 som jag är väldigt nöjd med, men den har inte utrymme för en laptop.

Ursäkta att jag lånar tråden!

~ Helena
 
Tack! Är den så djup ska det nog gå fint. Tror jag slår till om jag hittar nånstans man kan beställa den här i Norge.
 
Ett annat tips, som jag själv använt på flyg är Kata R-103.(cyberphoto)
Mycket robust och dessutom ganska skön att bära på ryggen.
(Avbärar bältet är dock inte det bästa samt 1,7kg bara i väskan!)

/Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.