Annons

Ryggsäck, köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, den lista från 1998 kanske inte är så aktuellt längre, vet iallfall att med British Airways får bla ha 23kg handbagage.

Nja, den gränsen gäller incheckat bagage (world traveller - economy class). Mig veterligen är handbagagegränsen 8kg, vilket gäller de flesta flygbolagen, dock inte alla. Britishairways.com är dock inte speciellt tydliga vad gäller handbagagets tillåtna vikt.

Jag har bara råkat ut för handbagagekontroll en enda gång, och då hade jag 9kg handbagage (kamerautr givetvis ;-)) Det enda som hände var att jag fick plocka ur ett kamerahus (eos 1ds), vid invägningen, sedan var det bara att stoppa ned huset i ryggan igen.

Bagagegränser vid interkontinentala flygningar i Economy brukar vara 20 eller 23kg incheckat bagage samt 8kg handbagage.

För att återkoppla till tråden. Jag använders dels en Flipside 400 vid flygresa, fördelar, smidig, lätt, öppningen. Nackdelar. ryggfacket inuti väskan är väldigt litet, passet+passpåse får knappt plats, inget datorfack.

Ryggan är inte idealisk för stora kamerahus ,t ex EOS 1D/Ds eller Nikons D3-hus.och större (canons L-)gluggar, tex om man villha med 16-35, 24-70, 70-200 2,8.

Det går givetvis och klämma in det men känns ej idealiskt.

Motljusskydden får åka i stora väskan.

Jag har även en Lowepro Vertex 100. Fördelar Kompakt format, plats för större kamerahus, datorfack. Stora innerfack i dess lock, bra skydd för utrustningen. Nackdelar. pennfodralsfacken på ryggans utsida (hade föredragit ett fack a lá Minitrekkern. Lite väl hög tomvikt.
 
kata 207-HB

Nja, den gränsen gäller incheckat bagage (world traveller - economy class). Mig veterligen är handbagagegränsen 8kg, vilket gäller de flesta flygbolagen, dock inte alla. Britishairways.com är dock inte speciellt tydliga vad gäller handbagagets tillåtna vikt.

Jag har bara råkat ut för handbagagekontroll en enda gång, och då hade jag 9kg handbagage (kamerautr givetvis ;-)) Det enda som hände var att jag fick plocka ur ett kamerahus (eos 1ds), vid invägningen, sedan var det bara att stoppa ned huset i ryggan igen.

Bagagegränser vid interkontinentala flygningar i Economy brukar vara 20 eller 23kg incheckat bagage samt 8kg handbagage.

För att återkoppla till tråden. Jag använders dels en Flipside 400 vid flygresa, fördelar, smidig, lätt, öppningen. Nackdelar. ryggfacket inuti väskan är väldigt litet, passet+passpåse får knappt plats, inget datorfack.

Ryggan är inte idealisk för stora kamerahus ,t ex EOS 1D/Ds eller Nikons D3-hus.och större (canons L-)gluggar, tex om man villha med 16-35, 24-70, 70-200 2,8.

Det går givetvis och klämma in det men känns ej idealiskt.

Motljusskydden får åka i stora väskan.

Jag har även en Lowepro Vertex 100. Fördelar Kompakt format, plats för större kamerahus, datorfack. Stora innerfack i dess lock, bra skydd för utrustningen. Nackdelar. pennfodralsfacken på ryggans utsida (hade föredragit ett fack a lá Minitrekkern. Lite väl hög tomvikt.
kata 207-hb
 
Ryggsäck vs ryggsäck

Det finns ju en stor mängd olika ryggsäckar som är anpassade för lite olika ändamål. Själv har jag en Minitrekker som jag använder när man ska ut och gå längre sträckor och vill kunna ha stativet med sig. Den är superbra, skön att bära, har regnskydd och rymmer mycket utan att bli en stor jätteklump att bära med sig. Nackdelen är att man måste ta av den helt som man ska kunna komma åt något i den.

Andra tillfällen har jag en Slingshot 200, perfekt om man är i stan och man enkelt och snabbt vill kunna byta objektiv utan att att av sig ryggsäcken. Man vrider bara runt den till magen så når man allt. Den rymmer faktiskt riktigt mycket om man är noga med att packa den smart. Den är inte lika stor som Minitrekkern men den har ett annat användningsområde och i stan är Minitrekkern inte speciellt smidig.

Sedan har en axelremsväska också, perfekt vid tillfällen då man inte ska bära omkring prylarna så mycket. Då man locket vara öppet och det är enkelt att nå alla prylarna och smidigt att bara ta i axelremmen och flytta med sig allt utan att behöva stänga en massa dragkedjor spänna remmar som man behöver med ryggsäckar.

Det jag vill ha sagt är att man först måste veta sina behov innan man kan bestämma sig för vilket väska/ryggsäck som passar bäst. Troligen behöver man mer än en väska/Ryggsäck. Mitt tips är att när man vet vad man behöver så kolla runt efter begagnade väskor, de brukar vara prisvärda.
 
Nja, den gränsen gäller incheckat bagage (world traveller - economy class). Mig veterligen är handbagagegränsen 8kg, vilket gäller de flesta flygbolagen, dock inte alla. Britishairways.com är dock inte speciellt tydliga vad gäller handbagagets tillåtna vikt.

Åkte senast i november till Sydafrika då gällde det 23kg för handbagage och 23 för incheckat. Kollade nyss på deras sida men det står visst ingen vikt alls om handbagage nu.
Jag hade planen att ha min Flipside 300 med mig men den är lite för liten för man får ju nästan bara kameragrejerna med sig i den, för få extrafickor. Jag skaffade mig en vettig kabinväska med hjul och som jag även kan bära som ryggsäck. I den stoppade jag dator, kamera och objektiv i vadderade objektivväskor. Flipsiden tog jag loss väggarna i och packade grejer i den och tog med den i resväskan.
 
Åkte senast i november till Sydafrika då gällde det 23kg för handbagage och 23 för incheckat. Kollade nyss på deras sida men det står visst ingen vikt alls om handbagage nu.

Ok. När jag for dit i januari i år och flög ned South african var gränsen 15kg incheckat och 5 kg handbagage.
 
Kata DPS 3N1-10 -- Kata DPS 3N1-30

Är det någon som har tittat lite närmare på Katas sling-serie? Jag har bara provat någon enstaka sling i butik tidigare och det har känts lite svårt att få dem att sitta skönt. Katas går ju att spänna bärremmarna i kors över bröstet så då påminner de ju lite mer om en vanlig ryggsäck som jag är mer van vid att bära.

När jag är ute vill jag gärna ha med mig kamerahus, 2-3 objektiv och dessutom stativ. Dessutom vill jag gärna ha lite plats till lite mer personliga saker som t ex en regnjacka, termos och lite fika.
 
Hur gör ni när ni ska ta med era stativ?
Har nyligen köpt ett kolfiberstativ som jag är väldigt rädd om =)
linda in det i bubbelplast?

Kom gärna med tips på en bra väska.
Har några krav dock. Ska kunna få med mig stativet enkelt, finnas plats för 40d, 30 fast glugg, 18-50 samt 70-200 4L. samt en extern blixt.
Har funderat om jag behöver plats för datan men beslutat att den får stanna hemma...
 
Är det någon som har tittat lite närmare på Katas sling-serie? Jag har bara provat någon enstaka sling i butik tidigare och det har känts lite svårt att få dem att sitta skönt. Katas går ju att spänna bärremmarna i kors över bröstet så då påminner de ju lite mer om en vanlig ryggsäck som jag är mer van vid att bära.

När jag är ute vill jag gärna ha med mig kamerahus, 2-3 objektiv och dessutom stativ. Dessutom vill jag gärna ha lite plats till lite mer personliga saker som t ex en regnjacka, termos och lite fika.

Låter som om en Fastpack 350 skulle vara något för dig!
Finns även plats för en 15.4" dator!
 
Ska titta på en flipside 400 lite mer idag när jag åker till scandinavian men det blir inget köp ännu. 200 & 300 går bort för bärremmen & midjerem verkar bra mkt mer utformade på 400.
 
Ni som har mini trekker, hur pass tålig är den? Ligger utrustningen säker om man t.ex. åker skidor? Klarar den hårdare stötar?
 
Ni som har mini trekker, hur pass tålig är den? Ligger utrustningen säker om man t.ex. åker skidor? Klarar den hårdare stötar?

Så länge man står på skidorna är det inga problem alls :)
Den är ganska välstoppad och jag tror nog att utrustningen skulle klara en rejäl vurpa, snön är ju inte som betong men visst har man our och slår i en isklump eller stubbe så kan såklart vad som helst hända.

Har man med sig några extra kläder och lägger dessa i ytterfacket så tar de också upp lite av stötarna vid en eventuell vurpa.

Jag vet inte om någon annan ryggsäck är så mycket bättre att tåla stötar än en Mini Trekker. Enklast är nog att höra med någon stor nätbutik som säljer flera modeller.
 
Hej!

Det är så att jag har vuxit ur min kameraväska och letar nytt lite smått.

Jag hade tänkt mig att få plats med en D80 + Batterigrepp och monterat Tokina 100 macro. Utöver det vill jag få plats med 70-210 skjutzoom och standard 18-55 objektivet, plus blixt och tillbehör. Tokinas 12-24 objektiv står näst på inköpslistan så det hade väl varit trevligt om man fick plats med det när det införskaffas.

Även någon form av fäste för stativ hade varit välkommet.

Jag har kollat på Lowe Pro Flipside 300 och Dakine Mission Photo.
Pris runt 1000 spänn.
Är det någon som har några andra förslag?

Mvh Simon

Hej!

Jag har haft min LowePro Flipside 300 i ca 8 månader och är jättenöjd. Gillar att öppningen är mot ryggen.. blir svårare för tjuven och man slipper bli blöt/skitig på ryggen om man lägger ner den på marken för att öppna den. Den känns robust och stel i "skalet" också så den blir inte som en säck när den är tom och ska packas. Smidigt fäste för stativet har den också. Kan varmt rekomendera den!

Mvh Hallberg
 
Kan även jag rekommendera Lowe Pro Flipside 300. Att öppningen är mot ryggen har sina fördelar, dels är det svårt för obehöriga att komma åt ens grejer, sen inbillar jag mig att det är bra rent skyddsmässigt mot vatten/regn. Nackdelen är att man får ta av den när man skall byta objektiv etc (eller lägga den på marken och byta i/på väskan vilket jag iof ser som en fördel).

Som handbagage är den utmärkt, jag brukar resa en del med utrustningen och har inte haft några problem att dra med den + övriga saker som handbagage. de brukar inte bry sig nämnvärt om mitt handbagage (om man inte åker ryanair etc).

Har visserligen inte testat flipside 400, men 300:an räcker bra för mig och jag brukar inte ha några större problem med att få plats i den.

Ett bra köp helt enkelt.
 
Flipside 400

Köpte en sådan för några månader sen och är kanonnöjd. Rymmer lagom mycket prylar (D80 med grepp och 70-200 monterat + 2-3 extra objektiv samt blixt). Får även plats med ett lättare ombyte samt en 0,5l petflaska utan att det börjar kännas otympligt. Använder den när jag kör skoter, och då vill man vara så smidig som möjligt.
Sitter bra på kroppen, och framförallt känns det som att sakerna är ordentligt ombonade där inne.
Fördel att den öppnas inåt, dels ur säkerhetssynpunkt, men det är även rätt praktiskt att kunna lägga ner den i snön utan att behöva bekymra sig om att ha en massa snö mot ryggen när man tar på sig den igen.

Rekommenderas!
 
En fråga om Flipside konceptet.

Vad händer när man svettas mycket på ryggen? Det känns som om det skall vara en stor risk att svettet kommer in via dragkedjan/tyget (detta då locket är tunnare än baksidan på t.ex. en minitrekker) in i själva väskan och där "kontaminera" kamerautrustningen...

-- Nicke
 
En fråga om Flipside konceptet.

Vad händer när man svettas mycket på ryggen? Det känns som om det skall vara en stor risk att svettet kommer in via dragkedjan/tyget (detta då locket är tunnare än baksidan på t.ex. en minitrekker) in i själva väskan och där "kontaminera" kamerautrustningen...

-- Nicke

Nu har jag visserligen inte använt den i sådana situationer att svetten har exponerats direkt mot ryggsäcken. Däremot virvlar det ju ständigt upp snö som lägger sig mellan rygg och ryggsäck när jag kör. Jag upplever dock att det inte är något större problem, dragkedjan ligger skyddad under en "list" eller vad man ska kalla det.
Ryggdelen (locket alltså) är dessutom väl vadderat, så det enda som egentligen har direkt kontakt med ryggen är just vadderingen. Den har lust att ibland bli blöt pga snön som virvlar upp, men jag har aldrig upplevt att det på något sätt har trängt in i utrustningsfacket.
Risken är betydligt större att man själv råkar vispa ner snö/smuts när man öppnar/stänger väskan, men den risken är troligen densamma oavsett modell.
 
Här kommer min första post! :)

Jag måste slå ett slag för Katas nya(?) serie, 3N1! Den finns i tre olika modeller; liten, medium & stor. Väskan är av slingshot modellen men samtidigt kan den förvandlas till en vanlig ryggsäck genom att man drar ut en extra rem från baksidan av ryggan, detta är perfekt om man ska på längre turer!

Här är en instruktionsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=rI9ww1cSeSw
- Notera att tjejen är väldigt kort!

Produktsida: http://www.kata-bags.com/product.asp?p_Id=432&Version=Photo

/Anton.k
 
En fråga om Flipside konceptet.

Vad händer när man svettas mycket på ryggen? Det känns som om det skall vara en stor risk att svettet kommer in via dragkedjan/tyget (detta då locket är tunnare än baksidan på t.ex. en minitrekker) in i själva väskan och där "kontaminera" kamerautrustningen...

-- Nicke

Den har ordentligt "lock" så att säga. Inget problem heller med värme/svett, har dragit runt på den i värme och det har funkat fint.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.