Nja, den gränsen gäller incheckat bagage (world traveller - economy class). Mig veterligen är handbagagegränsen 8kg, vilket gäller de flesta flygbolagen, dock inte alla. Britishairways.com är dock inte speciellt tydliga vad gäller handbagagets tillåtna vikt.
Jag har bara råkat ut för handbagagekontroll en enda gång, och då hade jag 9kg handbagage (kamerautr givetvis ;-)) Det enda som hände var att jag fick plocka ur ett kamerahus (eos 1ds), vid invägningen, sedan var det bara att stoppa ned huset i ryggan igen.
Bagagegränser vid interkontinentala flygningar i Economy brukar vara 20 eller 23kg incheckat bagage samt 8kg handbagage.
För att återkoppla till tråden. Jag använders dels en Flipside 400 vid flygresa, fördelar, smidig, lätt, öppningen. Nackdelar. ryggfacket inuti väskan är väldigt litet, passet+passpåse får knappt plats, inget datorfack.
Ryggan är inte idealisk för stora kamerahus ,t ex EOS 1D/Ds eller Nikons D3-hus.och större (canons L-)gluggar, tex om man villha med 16-35, 24-70, 70-200 2,8.
Det går givetvis och klämma in det men känns ej idealiskt.
Motljusskydden får åka i stora väskan.
Jag har även en Lowepro Vertex 100. Fördelar Kompakt format, plats för större kamerahus, datorfack. Stora innerfack i dess lock, bra skydd för utrustningen. Nackdelar. pennfodralsfacken på ryggans utsida (hade föredragit ett fack a lá Minitrekkern. Lite väl hög tomvikt.