Annons

Ryggsäck för rundresa i Europa

Produkter
(logga in för att koppla)

oscarhallen

Medlem
Hej alla ni kloka!

Jag ska nästa vecka ge mig ut på en rundresa i Europa tillsammans med en vän. Tanken är att vi också ska få tillfälle att plåta lite.

Jag har i dagläget bara en axelväska till min kamera. Den börjar redan bli liten för allt jag vill ha med mig. Särskilt som jag också vill ta med mig en laptop för att kunna tömma mitt minneskort.

Däremot har jag svårt att få en överblick över utbutet för ryggsäckar. Jag vill inte ha en monsterstorväska för flera tusenlappar. Det jag önskar få ner är min Canon 350D med batterigrepp, tre objektiv, min laptop (13.3 tums) och de nödvändiga sladdarna och småplocket. Bonus vore om det går att spänna fast ett stativ också.

Tanken är som sagt att det ska vara lätt att ta med sig på rundresan utan att den är för stor och påtaglig. Det ska vara Oscar med ryggsäck och inte ryggsäck med Oscar.

Ni som har erfarenhet från fotoväskor och kanske har provat på flera modeller, kan ni inte ge mig några tips och förslag?

Tack!

Oscar
 
Har just köpt ryggsäck själv, odet är supersvårt. Men jag valde en 'riktig' fotoryggsäck för att den skulle vara lite mer vadderad och ha ett insytt datafack. Kolla påcyberphoto.se, där har de lite olika väskor, med korta fakta om,i varierande prisklasser...

Lycka till!

// MAri
 
Personligen så kör jag med en daypack med mindre väskor i...

Varför?
Mer användningsområden
Oftast bekvämare
Man skylltar inte med dyr kamerautrustning

Ska själv till balkan om ca 3 veckor...

//daniel
 
Reflektion, är det värt den risk och extra vikt som en laptop innebär vs. extra minneskort?

Personligen skulle jag lämnat datorn hemma och köpt ett extra minneskort istället.

Tyvärr kan jag inte säga så mycket om fotoväskor mer än den jag själv har Lowepro Topload Zoom 2.

Kolla i min kameraväska för ett omdömme, men tveksamt om du får ner det du vill ha med dig i den.
 
Jag tycker du ska köpa en Lowepro CompuTrekker AW Den här: http://www.cyberphoto.se/lowepro/computrekaw.php .
En kompis har en sån så jag testade den lite för några veckor sen. Han som hade den har också en 350D med batterigrepp och lite objektiv, och dom går ner utan problem.

Mellan själva huvudfacket och ryggen är det ett fack för datorn som är vadderat. Min 15.4" laptop gick ner, men då vart det trångt. Så en 13.3" är inga problem.

Stativet kan man spänna fasta bakpå, som på den här bilden: http://www.cyberphoto.se/lowepro/5400034705.jpg
(Det är en annan ryggsäck, men stativet sitter likadant på den som jag pratar om)

Det finns också regnskydd som man kan dra över så att det inte kommer in något vatten.
 
Tack för alla snabba tips och kommentarer!

Håller med om att det blir en extra risk med en laptop utöver all annan utrustning. Men jag har inte stålar att införskaffa flera större minneskort just nu, tyvärr! Sedan kan jag inte komma ifrån att det är grymt bekvämt att kunna slänga in en film på den för att liva upp en trist kväll.

Sedan undrar jag om inte Computrekkern är för stor? Men den kanske är helt i hanterbar storlek?

CompuDayPack verkar ingen föreslå, varför inte? Är den för liten?

MVH
Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.