Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck för dator och systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebulba

Ny medlem
Hej

har letat runt och försökt finna en ryggsäck där jag kan få med mig både min Canon Eos 10 D med lite extra utrustning och en bärbar dator.

Den enda som jag hittat, som verkar vara något är Tamrac 5259. Så nu undrar jag om någon vet någon annan jag bör kolla på innan jag slår till?

Tack på förhand
Magnus
 
Stealth kör jag just nu! Riktigt smart rygga! Inuti får man ner två hus (F5), stor bärbar (Dell Latitude 800), blixt, 80-200/2.8, 20-35/2.8, plus en massa film (minst 25 rullar). Sen finns det ett till huvudfack, där man kan klämma ner en massa extrasaker som kläder, reflexskärmar mm mm. Ytterligare två ytterfack. Regnskydd undertill som kan dras över. Grymt stora plus för denna säck. Sitter bra på min kropp (190cm lång).

Stora nackdelen är att det INTE finns ngt riktigt avbärarbälte (jag har sytt dit ett från en annan ryggsäck). Likaså är axelremmarna inte avvägda för en fullpackad säck. Det funkar, men de är för sladdriga. Funderar på att flytta över ett par från en DaKine säck, och låta en skomakare sy.
 
Usch, hur orkar du släpa på en C800, dom väger ju bly ju... ;)


Själva funtar jag på att sy innanreden för mina haglöfssäckar, som har både bra avbärarbälte och bra axelremmar. Insatts som passar både i min Tight Pro XXL, och Medium. Sen nåt annat som jag kan slänga i SEC 85an..... Tycker det känns både billigast och lättast.
 
Jo, nog väger den en del, men det är en schysst dator med lite kräm och framförallt 1400 upplösning på TFT skärmen.

Jag funderar jämnt på att inreda andra säckar men denna Lowe säcken är faktiskt otroligt genomtänkt. Men skall jag köra något längre pass så använder jag en lös insats från en tatonka fotoväska som jag lägger i en "riktig" ryggsäck. Just nu testar jag med en Osprey Switch 40+5 säck(http://www.ospreypacks.com) där man öppnar dragkedjen mot ryggen och bärsystemet. Funkar faktiskt riktigt bra också.

Tror att Playground i Sthlm (www.playgroundstores.com) kommer att sälja Osprey
 
Switchen ser riktigt fin ut faktiskt.

Hittils är jag nöjd med min HL Sec 85... Först tänkte jag på victorn, den ser trots allt tuffare ut, men har hört att folk haft problem med fickor och annat på den. Så det blev en Sec 85 och så ska jag köpa ett lastnät till bakdelen.

Måste som sagt designa och sy en insats för dom mindre haglöfsen, gärna en som passar båda... Till stora är det ju bara att trycka need det man ska ha i.
 
När vi ändå är inne på ryggsäckar.. Är det nån som har koll på en "hård" ryggsäck ? Tänkte att jag skulle ha den när jag åkte slalom i vinter. Dock är det inte nån garanti att jag håller mig på benen till 100% :( Så därför vill jag inte ha min vanliga rygga som troligen inte kommer att skydda kameran så mycke.

/Daniel
 
Den är väldans hård och slagtålig tycker jag...det går i en laptopp i ytterfacket oxå..fast där är den inte skyddad.
 
Bra att tänka på vid hårda väskor är att du själv är mjuk, faller du fel kan det bli jobbigt. Beror väl dock på hur hård väskan är.
 
Damocles skrev:
Bra att tänka på vid hårda väskor är att du själv är mjuk.

Precis, försök hitta en väska som är ordentligt vadderad mellan den hårda utrustningen och din rygg istället, undvik att åka med optik monterad på kamerahusen och skaffa en bra försäkring. Det är mina råd. Bättre att utrustningen skadas än att din rygg gör det, både på kort och på lång sikt.

Gäller det skidåkning kanske magplacering kan vara ett alternativ? Jag tänker på hur man vanligen trillar.

Intressant diskussion för övrigt. Jag är ständigt på jakt efter nya, bra väskor och söker just nu faktiskt lite extra efter just en sådan väska som ursprungligen efterfrågats.

På samma sätt som det ibland, av ergonomiskäl, är en god idé att använda sig av en riktig "vandringsryggsäck" i vilken man stoppar en separat insats eller väska för fotoutrustningen, så kan det kanske vara värt att fundera över att finna en väska som är optimal för ett av öskemålen (ergonomi, foto, dator), säg en jättebra fotoryggsäck, och sedan stoppa datorn, först i ett skyddande fodral och sedan i ett vanligt ytterfack.

Exempel på fodral finns på www.tucano.it -> Second Skin (säljs av www.macoteket.se för ett par hundra kronor).
 
bra ryggsäck och skydd

Hej alla, en ryggsäck jag verkligen kan rekomendera är en boblbee megalopolis. lite modifiering inuti i och du ar ett perfekt skydd och dessutom ett stycke god svensk design

http://www.boblbee.com

/crs
 
För sjutton Daniel Inga hårda väskor på en slalomrygg det kan gå riktigt åt helvete med resten av livet.

Själv gör jag såhär:
Korta ner remmen. Ta bort eventuellt batteripack. Sätt dit tele (80-200/2,8 med motljusskydd). Öppna jackan och släpp ner telet i salopettbyxan.

Det här fungerar mycket bra, både ergonomiskt och säkerhetsmässigt.

Det går utmmärkt att köra puckelpist.
Säkerhetsmässigt så är det magen som kroppen skyddar instinktivt vid ett fall.

Nackdelen är att det blir immigt om det är kallt. Så ta fram kameran i god tid innan du skall ta bilder.

Glöm ej hjälm och ryggskena!

Härliga svängar
/Erik
 
Erik Schalin skrev:
För sjutton Daniel Inga hårda väskor på en slalomrygg det kan gå riktigt åt helvete med resten av livet.

Själv gör jag såhär:
Korta ner remmen. Ta bort eventuellt batteripack. Sätt dit tele (80-200/2,8 med motljusskydd). Öppna jackan och släpp ner telet i salopettbyxan.

Det här fungerar mycket bra, både ergonomiskt och säkerhetsmässigt.

Det går utmmärkt att köra puckelpist.
Säkerhetsmässigt så är det magen som kroppen skyddar instinktivt vid ett fall.

Nackdelen är att det blir immigt om det är kallt. Så ta fram kameran i god tid innan du skall ta bilder.

Glöm ej hjälm och ryggskena!

Härliga svängar
/Erik

Hmm, måste jag test.. har aldrig lyckats åkt puckelpist förut, men om det går så bra med en kamera på magen så ;)

Nej skämt åt sido, det ska jag prova. Hade inte tänkt på det. Tack för tipset.

/Daniel
 
Jag är lite intresserad av en Boblbee megalopolis. Är det en bra väska för fotoutrustning? Kan man ha med en sån på flyget som handbagage?
 
Hej,

Man vill ju gärna klämma och känna på en rygga, någon som vet var man kan se en "live" i Stockholmsområdet?

MVH
Choke
 
någon som vet ifall man kan få ner kameror i F5:ans storlek i en CompuTrecker? Annars måste jag försöka frakta mina vertikalgrepp separat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.