Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ryckte om Z9
- Trådstartare esbtse
- Start datum
pdahlen
Aktiv medlem
Designen ser ju vettig ut, något man kan hålla i
ztenlund
Aktiv medlem
Artist's rendition...Designen ser ju vettig ut, något man kan hålla i
Det är rätt uppenbart att det är en datormodell som utgått från Z6/Z7.
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
ja vad ska man tro ? Dom har ju stora problem idag med o leverera nya produkter till Z systemet, o när man nu säljer för lite av det som det är nu så blir det ju inte lättare o sälja något när man inte kan leverera , ett exempel är ju deras 70-200 till Z systemet som fortfarande inte kan levereras o det skulle väl funnits för ca. 1 årsedan :-( O här är väl ett av problemen med att varken Sigma o Tamron har tagit fram något till det systemet för det säljs för lite Z hus.O dom är tyvärr inte så bra på o leverera till F systemet alltid heller säger en del handlare. Så dom måste nog komma med något en bit innan nästa sommar OS o få fart på sina leveranser annars är jag tveksam om dom tar sej ur det här levande ?
esbtse
Aktiv medlem
Ryckte om en 400mm/2.8 till Z hus. Kommer de också ut med en 600mm/4 så börjar nog Naturfotograferna gå över till Z husen. Dvs dom som har råd. Själv väntar jag på Z8/D880 och det är väldigt tyst om denna. Misstänker att försäljningen blir bättre för Z6ii och Z7ii då många bröllopsfotografer kan komma köpa dessa.ja vad ska man tro ? Dom har ju stora problem idag med o leverera nya produkter till Z systemet, o när man nu säljer för lite av det som det är nu så blir det ju inte lättare o sälja något när man inte kan leverera , ett exempel är ju deras 70-200 till Z systemet som fortfarande inte kan levereras o det skulle väl funnits för ca. 1 årsedan :-( O här är väl ett av problemen med att varken Sigma o Tamron har tagit fram något till det systemet för det säljs för lite Z hus.O dom är tyvärr inte så bra på o leverera till F systemet alltid heller säger en del handlare. Så dom måste nog komma med något en bit innan nästa sommar OS o få fart på sina leveranser annars är jag tveksam om dom tar sej ur det här levande ?
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Jag ryckte till när jag läste ditt inlägg!Ryckte om en 400mm/2.8 till Z hus. Kommer de också ut med en 600mm/4 så börjar nog Naturfotograferna gå över till Z husen. Dvs dom som har råd. Själv väntar jag på Z8/D880 och det är väldigt tyst om denna. Misstänker att försäljningen blir bättre för Z6ii och Z7ii då många bröllopsfotografer kan komma köpa dessa.
afe
Aktiv medlem
Kommer stå över denna. Väntar in Z9ii:an i stället.
Fast den är nog inte så bra den heller. Jag har sett på youtube att den kommer att vara för sent ute, och i princip inte har några nya finesser alls. Om det inte kommer en 500mm/2 från Nikon kommer alla yrkesfotografer att byta till Canon, eftersom nästan alla redan nu känner sig svikna av Nikon.
Ingen idé att kolla på Sony heller då de är ett elektronikföretag som bara gillas av media eliten. Jag har själv testat Sony (en Mavica FD100) och den har dålig ergonomi och ingen bra sökare. Dessutom har den bara en kortplats, så jag undviker Sony.
Jag väntar på en digital storformats kamera, med en upplösning på minst 200megapix och snabb utläsning från sensorn, men måste först kolla om mina befintliga optik håller måttet. Innan dess måste Corona ha botats så det inte känns så osäkert att gå till butiken och testa kameran.
ja vad ska man tro ? Dom har ju stora problem idag med o leverera nya produkter till Z systemet, o när man nu säljer för lite av det som det är nu så blir det ju inte lättare o sälja något när man inte kan leverera , ett exempel är ju deras 70-200 till Z systemet som fortfarande inte kan levereras o det skulle väl funnits för ca. 1 årsedan :-(
Nja, nu uppger de (förmodligen av erfarenhet) inga datum i sina lanseringsplaner, men skall man döma av följdordningen i vad de lanserat innan 70-200/2,8 så tydde en del på att det skulle dykt upp i våras, dvs mindre än ett halvår sedan
Men, de har helt klart haft förseningar, de hade ju tydligen en period på nästan två månader i våras då de knappt kunde leverera ut någonting från sina fabriker pga komponentbrist efter nedstängningarna i Kina och Korea. Det har nog rört till all planering för året. Och Nikon har ju en rätt lång historia av att vara lite röriga med sådant (säger bara D200).
O här är väl ett av problemen med att varken Sigma o Tamron har tagit fram något till det systemet för det säljs för lite Z hus.
Sigma och Tamron verkar inte ha fått möjlighet att släppa några autofokusobjektiv vare sig till Z- eller Eos R-fattningen vilket förmodligen beror på att de inte lyckats komma överens med Nikon och Canon om saken. Om du kikar runt så ser du snabbt att det hittills enbart släppts tredjepartsobjektiv utan AF till de två fattningarna, och för att komma åt hur man kör AF med de nya kamerorna behövs troligen någon slags avtal med Canon respektive Nikon.
Sedan kan jag tycka att både Canon och Nikon tänker fel som inte släpper in Sigma/Tamron, de skulle komplettera deras egna objektivutbud på ett bra sätt.
O dom är tyvärr inte så bra på o leverera till F systemet alltid heller säger en del handlare. Så dom måste nog komma med något en bit innan nästa sommar OS o få fart på sina leveranser annars är jag tveksam om dom tar sej ur det här levande ?
Nikon har i alla fall de senaste 15 åren haft återkommande perioder då de varit långsamma med att leverera saker, så det är i sig som sagt inget nytt fenomen
Men, det är ju ändå rätt irriterande.
afe
Aktiv medlem
Nikon har i alla fall de senaste 15 åren haft återkommande perioder då de varit långsamma med att leverera saker, så det är i sig som sagt inget nytt fenomen
Men, det är ju ändå rätt irriterande.
Leveranser av D200
Nån som har hört nått om leveranserna eller rent av fått sin kamera, tveka inte, skriv här... Jag har inte fått min än och jag har inte hört nått heller :(
www.fotosidan.se
De tog sig åtminstone ur det levande
esbtse
Aktiv medlem
Tror redan de flesta fågel och djur fotografer har bytt till Canon. De konstfotografer jag känner har behållit sin Nikon DSLR men några av dessa har också köpt ny Sony 60 Mpix. Du kan få 200Mpix med Fuji GFX 100S och pixelskift.Fast den är nog inte så bra den heller. Jag har sett på youtube att den kommer att vara för sent ute, och i princip inte har några nya finesser alls. Om det inte kommer en 500mm/2 från Nikon kommer alla yrkesfotografer att byta till Canon, eftersom nästan alla redan nu känner sig svikna av Nikon.
Ingen idé att kolla på Sony heller då de är ett elektronikföretag som bara gillas av media eliten. Jag har själv testat Sony (en Mavica FD100) och den har dålig ergonomi och ingen bra sökare. Dessutom har den bara en kortplats, så jag undviker Sony.
Jag väntar på en digital storformats kamera, med en upplösning på minst 200megapix och snabb utläsning från sensorn, men måste först kolla om mina befintliga optik håller måttet. Innan dess måste Corona ha botats så det inte känns så osäkert att gå till butiken och testa kameran.
esbtse
Aktiv medlem
SonY? Jag nämnde FujiPixelskift fungerar inte så bra för rörliga motiv, men det är nog bra i skogen. Men Sony har ju problem med bygg kvaliteten - det har jag sett på youtube.
afe
Aktiv medlem
SonY? Jag nämnde Fuji
Fast Fuji har inte så många knappar och rattar. Åtminstone inte när jag provat X-Pro1, och sökaren var dålig. och så skrev du att många bytt till Sony.
afe
Aktiv medlem
Jag läste mer om Z9 men tycker det är lite konstigt om den har så många mega puxlar. Om det är en kamera för yrkes fotografer borde den har max 20 magapix men en Z9s kan komma ha så många pixler. Jag försökte hitta mer info, men någon rykte ur sladden så jag kunde inte hitta mer om det rycktet.
ztenlund
Aktiv medlem
Sigma och Tamron verkar inte ha fått möjlighet att släppa några autofokusobjektiv vare sig till Z- eller Eos R-fattningen vilket förmodligen beror på att de inte lyckats komma överens med Nikon och Canon om saken. Om du kikar runt så ser du snabbt att det hittills enbart släppts tredjepartsobjektiv utan AF till de två fattningarna, och för att komma åt hur man kör AF med de nya kamerorna behövs troligen någon slags avtal med Canon respektive Nikon.
Fast det är ju inte bara det som avgör. Det är bara titta på hur få objektiv de släppt till m4/3 och det är väl även i huvudsak APS-C-objektiv egentligen. Vad gäller Canon RF har väl Samyang släppt två med AF.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Afe for president!
ArneB
Aktiv medlem
Nu får du allt rycka upp dig, rykten ska inte avfärdas så lätt. Men om Z9ii inte har 8K filmning med 240 bilder/sek är det bättre att vänta på Z9iii. Fast jag funderar på att köpa en D810, D850 eller D880 om något år.Jag läste mer om Z9 men tycker det är lite konstigt om den har så många mega puxlar. Om det är en kamera för yrkes fotografer borde den har max 20 magapix men en Z9s kan komma ha så många pixler. Jag försökte hitta mer info, men någon rykte ur sladden så jag kunde inte hitta mer om det rycktet.