cls
Aktiv medlem
Jag tror att det blir en g7x och då inte mkII:an. Mellan den och rx100III bar båda sina speciella egenskaper men den extra zoom på g7x är för mig mer tilltalande än sökare, men det var jämt. Priset avgjorde för att med mellanskillnaden kan jag i stället köpa extra batterier eller minneskort.
Vill känna på båda i butikk innan jag köper men som lutar som sagt mer åt g7x. Jag kommer nog oavsett att i början känna mig lite missnöjd då jag inte haft kompakt på länge och jämför den nog med min gamla dslr men vänjer mig nog och kommer att njuta av de fördelar den har. Förhoppninfsvist kommer jag att få några schyssta bilder på resan.
Tackar alla för era synpunkter och råd, väldigt lärorikt och intressant!
Hej, jag har den första versionen av G7X och är på det hela taget mycket nöjd med den. Om jag ska lyfta fram några irritationsmoment med den så blir det:
- Luddiga kanter i vidvinkelläget. För det mesta inget större bekymmer, men ibland stör det i praktiken (d.v.s. inte bara när man pixelpeepar).
- Segheten jämfört med systemkameran: En del manövrar/knapptryckningar kan göra kameran obrukbar i en eller ett par sekunder, och seriebildtagningen är lusig. (Exempel: När jag skiftar från Av till M så visas i någon sekund ett meddelande i stil med ”nu kan du välja slutartid och bländare alldeles själv” på displayen, och under tiden är det bara att vänta. Jo, jag vet – det var ju liksom därför jag rattade in M.)
- Dålig batteritid jämfört med systemkameran, ett extrabatteri var nödvändigt för mig. (Jag köpte förresten ett någorlunda billigt Jupio som jag får ut minst lika många bilder av som originalbatteriet.)
Ovanstående låter kanske negativt, men bortsett från de här irritationsmomenten tycker jag att det är en makalös liten manick.
När det gäller avsaknad av sökare så trodde jag att det skulle vara ett problem, men jag hade fel. Skärmen funkar finfint att fota med, och hittills har jag inte haft några problem i solljus etc. (Däremot är det antagligen starkt bidragande till batteritidsproblematiken att man alltid måste ha displayen på.) En fördel med sökare är ju att man kan stabilisera kameran genom att trycka den mot nyllet, och motsvarande (eller bättre) stabilisering med G7X åstadkommer jag genom att fälla ut skärmen och fota med handlederna stabiliserade mot bålen. (Och då skuggar man dessutom skärmen effektivt.)
Ett tips i övrigt är att komplettera med nåt ministativ i stil med gorillapod etc. (En fördel med de här små lätta kamerorna är att en liten gorillapod blir ett riktigt stabilt stativ med massor av användningsmöjligheter.) På senaste semesterresan följde G7X och gorillapod med på varenda ”kvällsflanering” – mycket smidigare än systemkamera med tvåkilosstativ och nästan lika användbart.