Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ruttna bilder med D90. Skit i kameran eller bakom kameran? :)

Produkter
(logga in för att koppla)

hoffa2k

Ny medlem
Tjena
Jag bytte upp mig från D80 till D90 i våras där möjligheten att filma var den största "killer featuren". Jag behöll mitt Nikkor 18-200 och har sedan dess köpt ett Tokina 10-17, samma objektiv men nytt hus alltså.

Det som nu nästan ger mig ångest när jag jämför gamla och nya bilder tagna med samma 18-200objektiv är att det är bättre kvalitet på bilder tagna med den fyra år slitna D80 än med en ny D90. Jag har labbat några dagar med bländarvärden m.m. men kommer aldrig upp i samma resultat som med D80.

Jag har redan sålt D80n och kan inte sätta upp en vetenskaplig jämförelse men bifogar två bilder som jag tycker visar skillnaden, hoppas länkar till mitt album funkar

Taget med D80
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2129909&target=_blank

Taget med D90
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2129906&target=_blank

Att 18-200 är suddig i kanterna vid stor bländare och 18mm känner jag till men med D90 blir alla bilder lätt suddiga och rent horribla i kanterna vid stor bländare.

Jag kör i princip med samma inställningar som jag hade på D80n, bländarprioritet, max bländare.
Så, efter mycket om och men, min fråga: Gör JAG fel eller är kameran ett måndagsexemplar?

Tack
Hoff
 
Om bilderna blir suddigare med D90 än med D80 trots att samma objektiv har använts och "samma" motiv så lär din kamera lida av felfokus. Dvs kameran klarar inte att fokusera korrekt. Det här är ett mycket vanligt fel på dagens kameror. Sök på felfokus här på FS och du kommer att ha mardrömmar om antalet trådar som avhandlar ämnet. Av mina 5 Nikon DSLR och 11-12 AF-S objektiv har samtliga utom ett enda objektiv varit i behov av justering av AF. :-( Trist men tyvärr dagens sanning

Det är inget större problem att åtgärda det dock. Skicka in hus OCH glugg till Lasses kameraservice eller Nikon så fixar de till det. Gratis dessutom.
 
Öka skärpa i menyn?

Går att justera skärpeinställningen i menyn? Gjorde det på min D90 för att jag upplevde bilderna lite väl mjuka. Fotar jag i JPG så är ju bilderna skarpare än när man fotar i RAW, som förstås kräver efterbehandling...
 
Först och främst tror jag inte att de två bilderna är något rättvisande bevis för det ena eller andra.
Ingen av dem är särskilt skarp, och det finns mycket mer detaljer i D90-bilden att hänga upp sig på.

Felfokus tror jag inte mycket på eftersom det åtminstone borde finnas något med skärpa i bilden.
Faktiskt lutar jag åt att tro att felet ligger dels hos objektivet dels i sista delen av din rubrik. (No offence.)

Som alltid när det gäller skärpediskussioner. Eliminera alla felkällor. Använd stativ, detaljrikt motiv utan fladdrande löv m.m, ta ett gäng bilder med olika bländare, kolla detaljerna.
Får du skärpa men på fel ställe - felfokusering av kamera, objektiv eller fotograf.
Ingen skärpa alls - kass objektiv (kolla med andra objektiv)
 
Som alltid när det gäller skärpediskussioner. Eliminera alla felkällor. Använd stativ, detaljrikt motiv utan fladdrande löv m.m, ta ett gäng bilder med olika bländare, kolla detaljerna.
Får du skärpa men på fel ställe - felfokusering av kamera, objektiv eller fotograf.
Ingen skärpa alls - kass objektiv (kolla med andra objektiv)

Håller mycket med! Har du din D80 kvar är det ju lätt ordnat och tar inte mer än en halvtimme eller så.

Per.
 
Min gissning är också på felfokus, trots tvivlen ovan. Jag hade själv det problemet med min D90 i början och skickade in den på service, varefter problemen minskade markant (men inte helt). Innan servicen blev så gott som inga bilder skarpa, helt enkelt. På vidvinkelbilderna låg skärpan helt fel (för långt fram) även med liten bländare, resultatet såg väl ut ungefär som det gör på ditt D90-exempel. Med telen låg skärpan alltid långt bakom punkten där jag lagt skärpan. Fortfarande så hamnar ofta skärpan för långt bak om jag tar bilder med stor bländare (typ f/2 eller större) på lite längre avstånd, medan den träffar hyfsat rätt på kortare. Kameran känns rent allmänt rätt osäker när det gäller att fokusera med stora bländaröppningar, kan det bero på att fokussensorerna inte är tillräckligt exakta?
 
Tjena
Jag kör i princip med samma inställningar som jag hade på D80n, bländarprioritet, max bländare.
Så, efter mycket om och men, min fråga: Gör JAG fel eller är kameran ett måndagsexemplar?


Varför fotar du alltid med största bländare?! På ett superzoom som 18-200 är kvalitén väldigt dålig på största bländare.. DESSUTOM får du väldigt kort skärpedjup, bilderna som du visade så känns inte riktigt största bländare riktigt "optimalt" :)

En annan sak, kontrollera att autofokusen är påslagen.
 
Jag tittade på dina bilder, och jag håller med dig. Huset ser mycket sämre ut på bilden tagen med D90 än på den tagen med D80.
 
Inget dåligt uv-filter som sitter på? Så dåligt resultat har jag upplevt med ett uv-filter och
kastat skiten.
 
På min skärm är båda bilderna för blåa, för mycket svärta och ger intrycket av att vara felexponerade. Om du plåtar i NEF så ändra på svärtan, färgtemperaturen och mecka lite i övrigt så skall du se att bilden växer. Sedan skall du inte köra på full glugg utan gärna bl 8.
Mvh
JB
 
Jag tycker, om du ursäktar, att båda bilder har rent bedrövlig bildkvalitet. Antingen är det fel på objektivet eller så är det läge att köpa ett annat, för sådär dålig kantskärpa har jag aldrig sett med moderna prylar. Ett 18-55 är tusen gånger bättre i jämförelse redan vid största bländaröppning.
 
Av nån lustig anledning hamnar mina inlägg ofta precis bakom Martins... :-/

Jag håller dock med - det där objektivet är INTE friskt. Något har lossnat, eller eventuellt så har en linstub tappat en styrpinne. Det var inget superobjektiv från början, men det här är ju löjligt!

Gör absolut ingenting mer med objektiv/kamera för att hitta "felet" innan du gått in i en butik och bett att få provskjuta med DIN D90 och deras demo-ex av en likadan 18-200. Du kommer med allra största säkerhet se en otroligt skillnad med ett friskt exemplar av objektivet. Exempelbilderna är så dåliga att det knappt går att tro på.
 
Mycket input här och det tackar jag för.
Det jag märkt när jag testfotat under veckan är att skärpan ÄR märkbart usel i kanterna redan i sökaren/Live view vid stor bländare (på D80n använde jag gärna stor bländare just för att få kortare skärpedjup samt bättre ljusinsläpp och tänkte att jag köra vidare på samma på D90n). Jag misstänker alltså objektivet men samtidigt kameran eftersom det är exakt samma objektiv.
Jag har sökt kontakt med Lasses kameraservice och om inte något radikalt framkommer hade jag tänkt lämna in den där för en kontroll.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.