Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rutten skärpa!!! :@

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickesvenfelt

Aktiv medlem
Hej, jag har införskaffat mig en Sony a200 (kamerahuset endast)
Och använder mig utav gamla minolta objektiv (AF zoom 100-300mm 1:4.5(32)-5,6 samt AF ZOOM 35-80mm 1:4(22)-5,6.)

Mina bilder blir GRYMT oskarpa och suddiga (även vid högre slutartider som 1/500 osv)

Jag ser ej den där "systemkamera bildkvaliten" som var så lockande förr, kvaliten finns ej där och det påminner mig om en kompaktkamera...

Jag får ingen skärpa och alla bilder blir suddiga som sagt, VARFÖR!?

Är det gluggarna det är fel på?
Blir glad om ni länkar ett bra samt billigt vidvinkelobjektiv och ett teleobjektiv (max 300mm) det skall också vara relativt billigt men endå ge skärpa...

---------------------------

VAD KAN DETTA OSKÄRPE PROBLEM BERO PÅ?
HUR RÄTTAR JAG TILL DET?

jättetacksam till svar!

Det finns många sätt att göra oskarpa bilder - en systemkamera är lite mindre förlåtande än en kompaktkamera och kräver på ett annat sätt att du vet vad du gör. Grundregel är att det är bra att läsa manualen.

Oskärpan kan bero på autofocus, hur den är inställd och hur du hanterar kameran med vald inställning - du kanske focuserar på fel sak och då blir det du önskade skarpt suddigt.

Om jag skall gissa så är det troligaste att du gör något knasigt så att du missar focus, vad för knas är svårt att tala om, men manualen är en bra utgångspunkt.

Lägg upp en originalbild (full storlek alltså) så är det lätt att se vad som felar. Går ju inte här på sidan, men du kanske kan lägga upp den på någon annan sida.

Jag skulle tro att du stängt av autofokusen. Det finns ett reglage för det på framsidan av kamerahuset alldeles intill objektivfästet. Se till att det står på AF.

/Jordan

Vet inte om jag tyckte oskärpan var så katastrofal. Så vitt jag kan se handlar det nog mest om kvaliteten på den optik du använder. Hur liten bländaröppning använde du? Även om optiken generellt sett ger skarpare bilder ju mer man bländar ner så är det ju också så att vid riktigt höga bländarvärden (ex f/22) kan skärpan bli lidande igen. Ett exempel är mitt eget Sigma 10-20mm som är riktigt skarpt och fint vid f/18, men bländar jag ner till f/22 ser bilden ut som skräp skärpemässigt.
Värt att tänka på också kanske är att i kameror med hög upplösning blir brister i optiken tydligare.
David.

Jo det där ser lite risigt ut, men en lite bättre exempelbild skulle nog behövas. Ta och skruva tillbaks exponeringskompensationen till 0 från -0.7 och använd A-läge satt till typ f/8 ha kameran på något fast underlag eller stativ. Använd timern och stäng av SSS. Ta en bild på något med lite kontrast till exempel en bok med lite text.

Då har vi sållat bort många variabler till varför bilden blir dåligt och kan lättare se om det är du eller kameran det är fel på. :)

Bilagor

• _-------------DSC000792.jpg
    _-------------DSC000792.jpg
    87.9 KB · Visningar: 846
Nej jag tycker inte att skärpan är katastrofal.
Möjligtvis ligger skärpan något framför objektivet. Ser som skarpast ut på det gröna längst till höger.
Lite svårt att se på ett skrynkligt täcke dock =)

Jag vet inget om hur skarp optiken är, så jag ska inte säga något om det.

Sen tappar man ju en del skärpa med högre iso pga bruset. Bilden ser dessutom lite mörk ut, och då tenderar bruset att framträda mer.

Hm... Kan du prova att ta en liknande bild med blixt eller i betydligt skarpare ljus. Sätt slutartiden på 1/125 sek och bländaren till f/8. ISO ska sättas till 100.

1/30 sek, ISO 400 och f5 med kitobjektivet kommer inte ge skarpa bilder. Du får vara stadig på handen om du ska få till en skarp bild på 1/30 sek oavsett objektiv och kamera.

Jag har själv en A200 för övrigt.

/Jordan

Jo det där ser lite risigt ut, men en lite bättre exempelbild skulle nog behövas. Ta och skruva tillbaks exponeringskompensationen till 0 från -0.7 och använd A-läge satt till typ f/8 ha kameran på något fast underlag eller stativ. Använd timern och stäng av SSS. Ta en bild på något med lite kontrast till exempel en bok med lite text.

Då har vi sållat bort många variabler till varför bilden blir dåligt och kan lättare se om det är du eller kameran det är fel på. :)

Har försökt göra precis som du sa.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--------------------DSC00082.JPG

Hm... Kan du prova att ta en liknande bild med blixt eller i betydligt skarpare ljus. Sätt slutartiden på 1/125 sek och bländaren till f/8. ISO ska sättas till 100.

1/30 sek, ISO 400 och f5 med kitobjektivet kommer inte ge skarpa bilder. Du får vara stadig på handen om du ska få till en skarp bild på 1/30 sek oavsett objektiv och kamera.

Jag har själv en A200 för övrigt.

/Jordan

Blir jätteglad om du kan maila över några bilder på [email protected] (som du tagit med a200)

Gjorde som du sa med inställningarnA men jag hade inget starkare ljus så jag tog autoblixten.

bild: http://data.fuskbugg.se/skalman01/----------------DSC00086.JPG

Jag tror det är samma problem med den andra bilden. Skärpan ligger antaligen någon cm framför.
Ställ upp några batterier på rad.
Förskjut dem ca 0,5cm i djupled.
Fokusera på den i mitten.
Ta en bild.
Se om skärpan ligger på den i mitten eller om den ligger på den som är närmare.

Hej du har ISO 400 och det är kanske inte så bra som jämförelse.
Men mest tror jag att du plockar jpg direkt ur kameran, ska du göra det så öka upp skärpan i kamerans inställingar. Sony gör överlag mjuka jpg.

Annars ser jag inget konstigt.

Här är exif :
# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/20 second = 0.05 second
# Lens F-Number/F-Stop = 80/10 = F8
# Exposure Program = aperture priority (3)
# ISO Speed Ratings = 400
# Exif Version = 0221
# Original Date/Time = 2008:02:26 09:28:46
# Digitization Date/Time = 2008:02:26 09:28:46
# Components Configuration = 0x01,0x02,0x03,0x00 / YCbCr
# Compressed Bits per Pixel = 8/1 = 8
# Brightness (APEX) = 337/100
Brightness = 10.34 foot-lambert
# Exposure Bias (EV) = 0/10 = 0
# Max Aperture Value (APEX) = 497/100 = 4.97
Max Aperture = F5.6
# Metering Mode = pattern / multi-segment (5)
# Light Source / White Balance = unknown (0)
# Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
# Focal Length = 800/10 mm = 80 mm
# Colour Space = sRGB (1)
# Image Width = 3872 pixels
# Image Height = 2592 pixels
# Image Source = digital still camera (DSC)
# Scene Type = directly photographed image
# Custom Rendered = normal process (0)
# Exposure Mode = auto exposure (0)
# White Balance = auto (0)
# Focal Length in 35mm Film = 120
# Scene Capture Type = standard (0)
# Contrast = normal (0)
# Saturation = normal (0)
# Sharpness = normal (0)

Om du säker på att kameran stod helt still så är det nog något som är lite snett. Testa och poppa upp blixten och ta en bild till på iso 100/200 för säkerhets skull.

Värst vad sillen var fet.

Hej du har ISO 400 och det är kanske inte så bra som jämförelse.
Men mest tror jag att du plockar jpg direkt ur kameran, ska du göra det så öka upp skärpan i kamerans inställingar. Sony gör överlag mjuka jpg.

Annars ser jag inget konstigt.

Här är exif :
# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/20 second = 0.05 second
# Lens F-Number/F-Stop = 80/10 = F8
# Exposure Program = aperture priority (3)
# ISO Speed Ratings = 400
# Exif Version = 0221
# Original Date/Time = 2008:02:26 09:28:46
# Digitization Date/Time = 2008:02:26 09:28:46
# Components Configuration = 0x01,0x02,0x03,0x00 / YCbCr
# Compressed Bits per Pixel = 8/1 = 8
# Brightness (APEX) = 337/100
Brightness = 10.34 foot-lambert
# Exposure Bias (EV) = 0/10 = 0
# Max Aperture Value (APEX) = 497/100 = 4.97
Max Aperture = F5.6
# Metering Mode = pattern / multi-segment (5)
# Light Source / White Balance = unknown (0)
# Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
# Focal Length = 800/10 mm = 80 mm
# Colour Space = sRGB (1)
# Image Width = 3872 pixels
# Image Height = 2592 pixels
# Image Source = digital still camera (DSC)
# Scene Type = directly photographed image
# Custom Rendered = normal process (0)
# Exposure Mode = auto exposure (0)
# White Balance = auto (0)
# Focal Length in 35mm Film = 120
# Scene Capture Type = standard (0)
# Contrast = normal (0)
# Saturation = normal (0)
# Sharpness = normal (0)

Tack för ditt svar, vet du hur man ställer in skärpan i kameran?
Hittar inget i varken manualen eller kameran.

Bilden du tog med blixt tycker jag ser utmärkt ut. Tror inte det är något större fel med grejorna. Ibland kan AF som nämnts inte vara helt ok. Men i många fotosituationer saknar det nästan betydelse.
Oftast hänger det på fotografen på inte bilderna blir bra. Jag lovar, det går att ta så sunkiga bilder som du la upp först även med en A900 och Zeiss 24-70/2,8. Lätt dessutom.
Tänk på:
Exponera korrekt, och kanske aningen i överkant om du vill ha maxskärpa. Ofta exponerar kameran för lite i autoläge. Speciellt om du fotar ett svart objektiv mot vit bakgrun. Jag skulle blivit förvånad om automatiken klarat det bra. Du får hjälpa kameran med exponeringskompensation +1,5.
Använd låga iso och objektivens bästa bländaröppningar.
Stativ när det går.
Extraljus, blixt vid dåligt ljus.
Efterbehandla bilderna bra.
Osv osv.

Objektiven du har klarar av att ta ruggigt skarpa bildern

Bilden du tog med blixt tycker jag ser utmärkt ut. Tror inte det är något större fel med grejorna. Ibland kan AF som nämnts inte vara helt ok. Men i många fotosituationer saknar det nästan betydelse.
Oftast hänger det på fotografen på inte bilderna blir bra. Jag lovar, det går att ta så sunkiga bilder som du la upp först även med en A900 och Zeiss 24-70/2,8. Lätt dessutom.
Tänk på:
Exponera korrekt, och kanske aningen i överkant om du vill ha maxskärpa. Ofta exponerar kameran för lite i autoläge. Speciellt om du fotar ett svart objektiv mot vit bakgrun. Jag skulle blivit förvånad om automatiken klarat det bra. Du får hjälpa kameran med exponeringskompensation +1,5.
Använd låga iso och objektivens bästa bländaröppningar.
Stativ när det går.
Extraljus, blixt vid dåligt ljus.
Efterbehandla bilderna bra.
Osv osv.

Objektiven du har klarar av att ta ruggigt skarpa bildern

Jag vet att de borde göra det, min far som jag fått objektiven av har bilder från en gammal analog systemkamera (mintola 700 tror jag), där bilderna är skarpare en den vassaste kniven...
förstår bara inte varför det inte går :<

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar