Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rutiner för digitalabilder vid resa

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarhill

Aktiv medlem
Ska iväg på en resa i två månader i framförallt Kina men kommer även att besöka Vietnam, Laos, Kambodja och Thailand. Kommer att "backpacka" runt och bo både på landsbyggden och inne i städer.
Nu till min undran:

Vad ska man ha för rutiner för att SÄKRAST och BÄST bevara sina digitala bilder till hemkomsten. Har en canon 350d och kommer fota RAW och kommer mao. fylla ett 1gb minneskort ganska fort. Har ett 512 och ett 256 och tänkte att jag skulle komplettera med ett 1gb kort. Men som sagt, dessa kommer att fyllas ganska fort och hur gör man då?

Ska jag bränna över till CD-skivor på något internetcafé och sedan skicka hem allt eftersom? Det ultimata vore väl att bränna till DVD men jag antar att det inte är så lätt att få tag på en DVD-brännare i Asien.

Eller ska jag köpa en "traveldisk" och tanka över bilderna till. Har sett en 40gb för ca: 1500. Detta verkar prisvärt men hur säkert är detta? Hårddiskar har ju en tendens att krascha...Märket var AMITECH.

mycket tacksam för svar!
 
Att bränna o skicka hem låter begåvat, alternativt kanske du kan packa filerna o maila hem dem från internetcaféer. Brukar internetcaféer tillåta att man ansluter egen utrustning?

En traveldisk är inget dumt tillbehör. Har själv bestämt mej för en sådan efter mycket velande. Det blev _http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3614 men som sagt, den kan krascha den med (köp två ;-) )
 
Jag hade kört med en portabel hårddisk, och då helst en som man även kan föra bilder TILLBAKS till ett tomt CF-kort, för att ha dubbla kopior på de bästa bilderna. Blir man bestulen på hårddisken eller om den kraschar, kanske man kommer undan med ett eller två CF-kort där de bästa bilderna från resan finns kvar.

Kolla info på den här mycket långa tråden :)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37226

//Glenn
 
Följer tråden med intresse, skall själv snart iväg. Själv har jag dock tänkt ta med mig min laptop, då kan jag bränna DVD skivor dessutom, både smidigt och säkert. Men en sak jag undrat över är hur internet cafer runt om i världen (Mest Asien i detta fallet) ställer sig till att man kommer med egen dator och/eller har med sig egna DVD/CD skivor? Vore både skönt och roligt att kunna skicka hem lite bilder med jämna mellanrum.

/H
 
Jag använder mig av min 20GB Ipod när jag är ute och reser. I regel är det inga problem att koppla till egen utrustning till datorerna på ett internetcafe. I varje fall om man kör med USB.

Att pack bilderna och skicka hem dem över Internet är nog inte något jag skulle rekommendera. Vad man menar med snabb uppkoppling och bredband varierar över världen. I Asien så är det riktigt snabbt om man har mer än ett modem. Under min senaste resa till Indonesien så var det många ställen som sa att dom hade bredband när uppkopplingen var på ca 256kbs.
 
Humpe skrev:
Men en sak jag undrat över är hur internet cafer runt om i världen (Mest Asien i detta fallet) ställer sig till att man kommer med egen dator och/eller har med sig egna DVD/CD skivor?
/H

Det är i regel inga problem att ha med sig egna skivor. Ofta är det snarare ett krav. Att koppla in en egen dator kan däremot bli lite mer kneppigt. Men i regel kan man nog prata med dem. Ta bara med en egen tp-kabel.
 
morfius skrev:
Det är i regel inga problem att ha med sig egna skivor. Ofta är det snarare ett krav. Att koppla in en egen dator kan däremot bli lite mer kneppigt. Men i regel kan man nog prata med dem. Ta bara med en egen tp-kabel.

Duger fint med skivor iom att jag kan bränna själv. Någon som har någon erfarenhet/uppfattning om hur vanligt det är med DVD spelare i cafemaskinerna? Kanske lika bra att se till att få med sig ett gäng CD skivor oxå.

/H
 
Använde mig av iriver 40GB mp3-spelare när vi var ute och reste i våras. Kändes ritktigt bra att kunna ladda över bilderna på kvällen. det tar ju en stund beroende på hur många och tunga bilderna är. I Kina upplevde jag det som att det var lite lurigt att hitta internethak. Om man jämför med indien där det fanns internet i varje gathörn.

Med jämna mellanrum brände vi över bilderna på cd.

Ett annat tips är att kolla upp allt i god tid. Jag hade lite strul med att konekta minneskortet och mp3 spelaren.
 
Humpe skrev:
Duger fint med skivor iom att jag kan bränna själv. Någon som har någon erfarenhet/uppfattning om hur vanligt det är med DVD spelare i cafemaskinerna? Kanske lika bra att se till att få med sig ett gäng CD skivor oxå.

/H
När jag varit i Singapore, Malaysia och Indonesien så har det på ett få tal ställen funnits möjlighet till att bräna dvd-skivor. Men jag tror nog att det håller på och bli allt vanligare.
 
Fick min batteridrivna CD brännare idag som jag beställt ifrån cyberphoto... så här ser den ut

http://www.central-camera.com/Digital/miscellany/apacer-cp200.htm

Det var det bästa alternativet för mig då jag också ska ut på långresa i Asien.
Jag valde den här varianten istället för en urtankningsstation pga av smidigheten att bara stoppa in CF-kortet i brännaren och bränna två skivor när det är fullt, den ena skickar jag hem till Sverige och den andra sparar jag i väskan... Inget krångel med internetcafeeer ellre liknande, bara att bränna och lägga på posten.

Med en urtankningsenhet så är du körd ifall du super bort den/blir bestulen, vilket jag tror är väldigt jobbigt om man har tagit X antal bilder varje dag i tre månader :)
 
RickardForsberg skrev:
Fick min batteridrivna CD brännare idag som jag beställt ifrån cyberphoto... så här ser den ut

http://www.central-camera.com/Digital/miscellany/apacer-cp200.htm

Den ingick i mitt urval också, men föll på att mina 1GB kort inte ryms på en CD o den självgående DVD-brännaren kändes lite väl dyr... men tanken att göra flera kopior direkt o kanske posta hem är inte alls dum... inte alls...

Ska åka o hämta min databank om några minuter. Är det lätt att byta hårddisk i den kan man ju tänka sej att ha två diskar o alternera mellan för ytterligare säkerhet under resan. Fast nånstans får man dra gränsen för hur säker man ska vara, man kanske ändå halkar i badkaret innan man får se sina bilder...
 
Håller själv på att fundera kring detta med portabel mellanlagring, och har funderat på Amitechs Travel Disk (ca 1500:- med 40 GB disk).

Någon med synpunkter på denna relativt billiga lösning jämfört med de lite dyrare varianter som finns?

Mitt behov är nog endast bärbar mellanlagring. Granskning av bilder och MP3-spelare känns onödigt att lägga extra pengar på. men det är klart, kan man få det för bara en liten extra peng så...
 
Tack för alla svaren!

Verkar som om det fins flera olika vägar att gå. Är fortfarande lite intresserad av amitech´s traveldisk på 40gb. Men har inte hört eller sätt några omdömen om den, så det känns lite dumt att köpa grisen i säcken...

Att köpa en portabel CD-brännare är också ett alternativ, hittade en på cyberphoto för ca 3000, och det kanske är värt det. Fast 3000 är ändå ganska mycket pengar..

Kanske får bli att leta upp internetcaféer och bränna där och skicka hem CD-skivor allteftersom...

Ska fundera vidare över mina optioner, men snart måste mitt beslut fattas, åker om 2 1/2 vecka..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.