Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rusta studiolampor

Produkter
(logga in för att koppla)
Men studtiblixtar ger ett så pass mycket bättre resultat, att de i så fall är bättre att spara en månad extra och köpa blixten då... eller kanske spara några månader extra, och få ännu bättre resultat med att köpa 2 blixtar.
 
Norrbild skrev:
Men studtiblixtar ger ett så pass mycket bättre resultat, att de i så fall är bättre att spara en månad extra och köpa blixten då... eller kanske spara några månader extra, och få ännu bättre resultat med att köpa 2 blixtar.
"Volvo är så mycket bättre än SAAB! Spar hellre lite längre eller köp en begagnad Volvo i stället för att satsa på en SAAB. Du kommer att vinna på det i längden."

Eller ska jag ta Canon vs Nikon? Äpplen vs päron? Katt eller hund?

Att fota med blixt eller b-ljus är främst en fråga om tycke och smak. Båda har för- och nackdelar. Att du föredrar blixt hindrar inte mig att föredra b-ljus eller, hemska tanke, någon att välja blixt eller b-ljus beroende på förhållanden. Fotar jag digitalt, tycker jag b-ljus är trevligast, fotar jag med film, tar jag fram blixtarna.

Nästa gåmg jag läser ett inlägg om att blixtar ger bättre resultat än b-ljus, skriver jag en artikel om pro/cons i ren ilska! :)
 
kuisma skrev:
"Volvo är så mycket bättre än SAAB! Spar hellre lite längre eller köp en begagnad Volvo i stället för att satsa på en SAAB. Du kommer att vinna på det i längden."

Eller ska jag ta Canon vs Nikon? Äpplen vs päron? Katt eller hund?

Att fota med blixt eller b-ljus är främst en fråga om tycke och smak. Båda har för- och nackdelar. Att du föredrar blixt hindrar inte mig att föredra b-ljus eller, hemska tanke, någon att välja blixt eller b-ljus beroende på förhållanden. Fotar jag digitalt, tycker jag b-ljus är trevligast, fotar jag med film, tar jag fram blixtarna.

Nästa gåmg jag läser ett inlägg om att blixtar ger bättre resultat än b-ljus, skriver jag en artikel om pro/cons i ren ilska! :)

Tar chansen och skriver att blixtar är bättre, för att få se detta inlgg om pro/cons.
 
Vad tror ni om denna?

Vad tror ni om denna lampa som studiobelysning? Tror att det står i deras tryckta katalog att det är "dagsljus" i dessa lysrör!

Just för att denna modell EJ blir varm, så kanske den kan funka till amatörfoto?

/ Fredrik
 

Bilagor

  • arb_belysning.jpg
    arb_belysning.jpg
    38.8 KB · Visningar: 476
Jag tror tyvärr inte att den fungerar trots dagsljustemperatur. Den har antagligen ett dåligt/lågt ra-index, vilket innebär att man får färgstick vid fotografering. Behöver inte vara så, men om ra-index är högt så brukar det stå. För fotografering bör man ligga över ra 90.
 
Bra artikel Mikael!
Skicka den till David och co vettja!

Jag har också fotat både med halogen och med studioblixtar. Jag anser att det är enklare och smidigare att ljussätta med studioblixtar än med "biltemaljus". Faktiskt tycker jag skillnaden är så stor i smidighet att jag numera hellre hyr studioblixtar än går ner i källaren och hämtar halogenlamporna.

Med blixtar så är det bara att rigga upp dom och montera paraplyer/softboxar och köra igång. Det är hur enkelt som helst att flytta runt blixtarna, eftersom paraplyerna/softboxarna sitter fast på dem.

När jag fotar med "biltemaljus" och använder ett lakan som duffusor så är det ett helsike bara att rigga upp lakanet. Tejp i taket är ingen bra idé då tejpen har en tendens att dra med sig takfärgen ner när man rycker av den. Alternativet är att köpa/bygga stativ som håller i min diffusor...stort och krångligt, bökigt att flytta runt. Sen kanske man inte bara vill ha en diffusor heller...fler stativ, ännu mer att flytta runt såfort jag vill ändra ljussättningen.
För att inte nämna hur svårt det är att få en helt vit bakgrund med "biltemaljuset"..

Om jag vill lägga en spot på håret på modellen med blixar så är det bara att montera en honeycomb så är biffen klar. Med "biltemaljus" är det inte lika enkelt...kanske kan man köpa så kallade barndoors och montera på nåt vänster på halogenlampan, men även såna ger knappast en fin spot...

Nån sa en gång att "det är ett jäkla trassel med sladdar när man fotar med studioblixtar", och det argumentet förstår jag inte över huvud taget. En matningssladd till varje blixt (Brukar använda två), och en synksladd till ena blixten. That's it! Med "biltemaljus" däremot...för att ens komma i närheten av samma ljus som från två st Elinchrome 600 aggregat (nä ok, man kommer inte i närheten, men ändå) så måste jag ställa upp fyra st 500wattare bredvid varandra...sen för upplättning/effekt har jag kört med två stycken 150 wattare...det blir sex sladdar bara det...

Sen anser jag att det är mycket flexiblare att fota med studioblixtar. Vill du ändra exponeringen så är det bara att ändra effekten på blixtarna. Resultat: bibehållen bländare, och fortfarande 1/250s slutartid. Med halogen? flytta lamporna iväg från modellen? Inte bara krångligt, det resulterar i ett hårdare ljus också. Ändra exponeringen i kameran? Då får man ju kompromissa...man kanske inte kan ha den bländaren man vill ha för att ljuset inte räcker till...jag vill att fotograferingen ska ske på mina villkor, inte på utrustningens!

Men att säga att "Men studtiblixtar ger ett så pass mycket bättre resultat" är antingen lögn eller okunskap.

Här är en bild tagen med halogen.
Och denna är tagen med studioblixtar.
 
Christoffer!
Biltema ljussätningen är mycket mer tilltalande, enl. min subjektiva bedömning...
mvh / Izabelle som plåtar mest med ARRI HMI-ljus.
 
Walle skrev:
Bra artikel Mikael!
Skicka den till David och co vettja!
Tack! Jo, jag hade tänkt göra det, men låta den mogna först genom att höra era synpunkter. Ska t ex ta och avdramatisera "sladdhelvetet" lite. ;-)

Ska också ta upp det du skriver om -- jag tror det är lätt att tro att man kan köpa "Biltemalampor" och sedan att all köpeutrustning ska fungera till dem som om de vore konstruerade för dem. Dvs börjar man med "egna" lösningar, får man hålla sig till dem och snickra egna barndoors, eftersom fotospot-barndoors inte har så stor efterfrågan i byggsvängen, etc. :)

Visst kan du köra en byggspott genom ett paraply, men den lär ju inte passa på 1/4"-gängan som paraplystativet förmodligen har. Det här med stativ till lakan löste jag själv genom att skaffa en klädhängare på hjul (Biltema) och spänna upp ett vitt polyestertyg (Biltema, ska börja kräva provision, tror jag!) så jag fick en vit skärmvägg/diffusor/reflektor på hjul för några hundralappar styck. Har tre stycken nu, men ska skaffa flera. Hur smidiga som helst att navigera runt. Sedan om man använder dem till blixt eller halogenljus är ju sak samma. Rekommenderas.

Visst kan du köra en honeycomb på en byggspott, men fästet ... ja, precis. Eller när man reglerar ljuset på en strålkastare genom att flytta den, flyttar man ju inte diffusorn, vilket gör att storleken på ljuskällan inte ändras.

Tack för feedbacken, ska knacka lite mer på artikeln!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.