Annons

Runde

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Har planer på att åka till Runde i Norge i sommar.
Resans primära mål är att titta på fåglar, natur och kanske främst att fotografera,
Jag vet att flera naturfotografer här på fotosidan varit där och skulle därför vilja ha lite tips!
Websidor med information om naturen och djur/fågellivet i området är av intresse.
Av intresse är även erfarenheter från er som varit där och plåtat.
Vilken tid är bäst?
Tips i allmänhet?

Tack på förhand!
 
Omar skrev:

Det är en liten ö och det är lätt att hitta de bra ställena, man ser var fotograferna står.



Det är alltså aldrig så att man upplever ensamhet där i tidig Juni?

Vet du Omar eller ngn annan vilket/vilka datum Lundefåglarna anländer Runde om våren?

UTAN att ha varit på Runde så rekommenderar jag att besöka ön tidigt på säsongen. Ljuset är så långt mera inspirerande, men det är kanske bara enligt min egen smak:)

Jag skulle tippa på att de två första veckorna i maj är finfina.. Säkerligen också färre fotografer..


MVH Niclas,
 
Problemet som alltid uppstår närman är student och har en massa föreläsningar och tentor att brottas med, är att Maj i princip är en omöjlig månad att lyckas komma ifrån.
Så för min del får det nog bli att brottas med de andra fotograferna i Juni...
 
Niclasfoto skrev:
Det är alltså aldrig så att man upplever ensamhet där i tidig Juni?

Vet du Omar eller ngn annan vilket/vilka datum Lundefåglarna anländer Runde om våren?

UTAN att ha varit på Runde så rekommenderar jag att besöka ön tidigt på säsongen. Ljuset är så långt mera inspirerande, men det är kanske bara enligt min egen smak:)

Jag skulle tippa på att de två första veckorna i maj är finfina.. Säkerligen också färre fotografer..


MVH Niclas,

Hej

Finns även bra ställen där det inte finns fotografer. Det kunde ibland vara mellan 5 och 20 andra där typ på de populära ställena.

Kan tänka mig att tiden då runt 10 juni är bra då lunnefåglarna är aktiva och kommer in med mat till ungarna på kvällen, intressant skådespel. Men visst, jag tror även maj kan vara intressant.

Jag hade tur med vädret, hade regnat i 40 dagar innan vi kom, så det gäller att pricka rätt.

MVH

Omar Brännström
 
www.pixia.se skrev:
Problemet som alltid uppstår närman är student och har en massa föreläsningar och tentor att brottas med, är att Maj i princip är en omöjlig månad att lyckas komma ifrån.
Så för min del får det nog bli att brottas med de andra fotograferna i Juni...


Ja, trängseln kan ju eventuellt vara av positiv funktion eftersom fåglarna sveper förbi lite mer obetänkt om de blivit vana under en tid.

De är klart mer skeptiska mot de första människorna de ser när de kommer iland efter typ 9 10 månader på havet.. även om de typiskt nog aldrig är riktigt skygga,,,

Jag är personligen 99,999% allergisk mot andra fotografer när jag är ute på mina äventyr. Ser jag andra så går jag omvägar för att slippa...

Därför ser ni aldrig mig på era gemensamma turer tex:)

Men visst kan det säkerligen vara socialt att vara flera..

Om inte fåglarna tar omvägar där på Runde så är det ju inget problem ur det perspektivet heller..


MVH Niclas,
 
Omar skrev:
Hej

Finns även bra ställen där det inte finns fotografer. Det kunde ibland vara mellan 5 och 20 andra där typ på de populära ställena.

Ja, det är väl som överallt annars kan jag tänka mig.

Vi får väl tacka naturen att de häckar många ggr 100% otillgängligt för oss tvåbenta utan vingar;)


MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.