Enicar
Aktiv medlem
Rund jord - Runda objektiv.
Platt jord - Platta objektiv.
Så enkelt är det.
Bra. då hajjar jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rund jord - Runda objektiv.
Platt jord - Platta objektiv.
Så enkelt är det.
För att det skulle se så löjligt ut med platta objektiv, såklart
Jag tror att pannkaksgluggarna är särkilt framtagna för de fotografer som går i tron att jorden är platt.Varför har vi då runda objektiv?
Fallskärmshoppare brukar kunna bekräfta att horisonten är böjd ner till 700 m, därefter bör man dra i snöret. Alltså har du ingen höjdmätare så får du en rät horisont vid 700 m och då är det läge att dra i snöret...
Jag undrar hur det står till med din syn, för det har jag då aldrig sett. Krökningen vid 2 meters höjd över havet borde inte vara synlig med det relativt snäva synfält man som människa har.Ens egen längd räcker visst!
Är man ute på havet klar dag ser man tydligt att jorden är rund. Det gäller alltså att ha en plan yta hela vägen till horisonten, annars kommer ojänmheter på marken göra att man inte ser horisonten (Ja, ni förstår hur jag menar )
Nä, men på den tiden var ju jorden platt. ;-)Antikens havsfarare brukade väl inte se böjd horisont?
Det räcker ju med att kliva upp på soldäck på en hyfsad färja, så är man en bra bit högre med ögonen än två meter. Två meter är ju som att stå i en eka, ungefär.Krökningen vid 2 meters höjd över havet borde inte vara synlig med det relativt snäva synfält man som människa har.