Annons

Rundad horisont? Vad för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Horisonten är platt, även till havs. Man ser lika långt åt alla håll, ungefär som om man stod i mitten av platt cirkel.

Hm, fast det är klart man kan ju se cirkelns rundning så där lite från ovan.

Senast ändrad:
Det är ungefär 5 kilometer till horisonten om man har ögonen ca 2 meter över havet. (UNGEFÄR alltså). Hur man än vrider huvudet är avståndet till horisonten ungefär lika långt, och aproximativt rak. Knappt två meter är nog lite för dåligt för att kunna urskillja en böjning med ögonmått. Det är som att sätta huvudet i mitten av en rockring och titta mot ringens kant. Den är rak.
Fallskärmshoppare brukar kunna bekräfta att horisonten är böjd ner till 700 m, därefter bör man dra i snöret. Alltså har du ingen höjdmätare så får du en rät horisont vid 700 m och då är det läge att dra i snöret...

Jag har också tyckt mig se jordens rundning på havet och vad det beror på vet jag däremot inte. Antikens havsfarare brukade väl inte se böjd horisont?

Fallskärmshoppare brukar kunna bekräfta att horisonten är böjd ner till 700 m, därefter bör man dra i snöret. Alltså har du ingen höjdmätare så får du en rät horisont vid 700 m och då är det läge att dra i snöret...

...och när horsionten börjar anta en negativ krökning, ja då är det för sent att dra i snöret!

Någon sade att du får den tunnformiga effekten vid max brännvidd, men är det inte vid minsta brännvidd dvs vidvinkel du får tunnformigheten???
Gå några steg bakåt och välj en längre brännvidd, samt håll kamaran rakt, så bör det bli rakt.

Även ett 8mm fisheye får spikraka linjer, om de går tvärsöver mitten. Ha helst horisonten i mitten ( eller åtminstone inte långt ifrån ).

Ens egen längd räcker visst!
Är man ute på havet klar dag ser man tydligt att jorden är rund. Det gäller alltså att ha en plan yta hela vägen till horisonten, annars kommer ojänmheter på marken göra att man inte ser horisonten (Ja, ni förstår hur jag menar ;))
Jag undrar hur det står till med din syn, för det har jag då aldrig sett. Krökningen vid 2 meters höjd över havet borde inte vara synlig med det relativt snäva synfält man som människa har.
Jag tror att dina sinnen spelar dig ett spratt helt enkelt. Eller så har du befunnit dig på en jävligt stor båt;-)

Krökningen vid 2 meters höjd över havet borde inte vara synlig med det relativt snäva synfält man som människa har.
Det räcker ju med att kliva upp på soldäck på en hyfsad färja, så är man en bra bit högre med ögonen än två meter. Två meter är ju som att stå i en eka, ungefär.

Nu kan man kanske inte räkna på det viset, men säg att jorden vore platt cirkel med omkretsen 40 000 km. Fem kilometer av omkretsen skulle vara praktiskt taget en rak linje. Avvikelsen från den räta linjen skulle vara mindre än halv meter på mitten. Tvivlar på att det skulle vara synligt med blotta ögat annat än om man syftade utefter linjen. Det är ju faktiskt vad man gör när man ser en högmastad båt närma sig. Man ser masten först, innan man ser själva båten, ca fem kilometer bort. Men att se krökningen "från sidan", vete tusan?

Även glasögon har distorsion, så den som går med glasögon mot närsynthet får i kanterna en effekt som liknar vidvinkelobjektivet. Så därför kan horisonten se rundad ut.
Jo jorden är numera rund det har till och med Påven erkänt för några år sedan. Så nu behöver vi inte tvivla. Dessutom finns bildbevis från Månen.

Nya glasögon kan ge vinkelfel och böjda ytor, men hjärnan är ganska finurlig och efter en tid har dessa svängda ytor raknat och ser helt normala ut. Varför? Jo därför att hjärnan vet att bokhyllan eller taklinjen är rak och därför förändras uppfattningen om hur dessa linjer ser ut. Om alla raka ytor alltid var lite böjda skulle de uppfattas som raka och bara de som var mer böjda skulle uppfattas som böjda.

Senast ändrad:
Och genom att titta utanför övre kanten på glasögonen ser man en bild utanför linsen, den kan då vara krökt, ögat har inte anpassat sig, ögat har lärt sig ur det "skall se ut genom linsen men har "glömt" hur rakt såg ut utanför glasögonen.
Hjärnan och ögonen är som Fläsk Tarzan säger finurlig. Det kan ta flera dagar, eller veckor att vänja sig med nya glasögon, beroende på styrka.

Man ser lite av likheter då man låter kamerna lära sig hur smutsen ser ut på sensorn och sedan "tar bort" detta.
I min Coolpix P5100 kan man lära kameran distorsionen hos vidvinkel tillsatsen. Så får vi samma effekt som ögat.
Snart har vi säkert fler finesser som liknar ögat med hjärnan i kameror.

Samma sak är det ju med vitbalansen, ögat justerar vitbalansen liksom kameran gör med vitbalans på Auto.

Däremot är ögats skakjusering outstanding,det är skarp även om vi springer eller åker bil. Det klarar inte kameran.

Frågan är bara varför inte ögat justerar vitbalansen på en bild som är tagen med fel vitbalans? Förmodligen gör den det om man bara ser bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar