Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rund CCD

Produkter
(logga in för att koppla)

perlin

Aktiv medlem
Varför finns där ingen digitalkamera med rund CCD? Då skulle man ju utnyttja optiken maximalt för att sedan göra utsnittet i datorn. Är man för låst vid gamla (analoga) begränsningar?

/pl

Jag vill också ha en - med justerbara maskningsramar i sökaren för att kunna komponera bilder som inte gör sig som kvadratiska. Just rund kanske är knepigt tillverkningsmässigt, blir nog i så fall kvadratisk med hörnen utanför optikens bästa prestandaområde.

perlin skrev:
Varför finns där ingen digitalkamera med rund CCD? Då skulle man ju utnyttja optiken maximalt för att sedan göra utsnittet i datorn. Är man för låst vid gamla (analoga) begränsningar?

/pl
På vilket sätt skulle det vara en "gammal analog begränsning"???
Det går precis lika bra att få runda bilder på film om man så önskar.
På storformatskameror (ja även på t.ex Linhof Technica 6 x 9) kan du utnyttja objektivets hela teckningsområde och flytta bildutsnittet redan vid fotograferingstillfället.
Nej, det är nog snarare en modern begränsning som kom i och med att man ville göra kameror små, stabila och utan bälg och fördyrande mekanik för främre och bakre stadert.
Dessutom blev objektivkonstruktionerna enklare när mindre område skulle tecknas ut. Därutöver tillkommer problemen med sämre teckning i bildfältets utkanter.
Men att utnyttja hela bildcirkeln var vanligt på 1800-talet, sedan har det begränsats.
Det har inget med "gamla analoga begränsningar" att göra, tvärtom.

Det skadar ju inte att veta vad man talar om innan man börjar snacka.
Us

Senast ändrad:
Men av deras profiler att döma så tror jag att diskussionen är lite avgränsad till 35mm-digital.

Men jag håller med dig, tråkigt att så många tillverkare begränsat sig till att tänka 35 mm. Men det finns ju ypperliga digitala bakstycken att tillgå!

Jo, kanske....jag kollar inte profiler. Men det finns ju PC-objektiv till dessa och då kan man utnyttja en betydligt större del av bildcirkeln även om man (om jag är rätt underrättad) är begränsad i "sidled" med dessa gluggar.
Men det är inte så värst mycket vunnit med att utnyttja hela bildcirkeln om man inte vill hålla på med restitution - perpektivkontroll. Möjligen för att få helt runda bilder..... något man ledsnar på ganska snabbt faktiskt (hade ett fish-eye en gång....i tre veckor innan jag sålde det.....;-)) ). I övrigt är det väl som så att man kan göra om en komposition inom litet större område. Men den skall ju helst vara klar i stort redan vid fototillfället, småjusteringar görs ju om så önskas i datorn/förstoringsapparaten.
Us

Senast ändrad:
Det skulle vara väldigtt opraktiskt och dyrt att tillverka och hantera runda kiselbitar. Det närmaste man kan tänka sig är nog en kvadratisk sensor som nämndes härovan. Det är sannolikt billigare att göra en kvadratisk sensor och lägga objektivets bildcirkel (kallas det så?) inom denna kvadrat
.
Men om man lägger objektivets bildcirkel inom denna kvadrat skulle man alltså inte utnyttja dvs slösa bort drygt 20% av sensorns yta. Då jag förställer mig att efterfrågan på cirkulära bilder är ganska liten skulle man sedan kasta bort ytterligare bildyta och till slut stå där med en bild som kanske bara utnyttjar 50-60% av sensorn.

Just tanken att man skulle ha en CCD, vars hela yta inte utnyttjas tror jag skulle bli väldigt oekonomiskt för kameraköparen. Det mest optimala kanske skulle vara att göra en kvadratisk CCD som håller sig exakt inom objektivets täckningsområde. Sedan skulle ju bildformatet kunna styras elektriskt i kameran.

I denna diskussion måste det ju bli fördel film, som är betydligt billigare.

perlin skrev:

/pl

En lösning för dig kan vara att köpa en DSLR med 24x36 CCD och sedan köra DX-optik ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar