Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rullpapper i skrivare för ark

Produkter
(logga in för att koppla)

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag har en skrivare som bara stöder arkmatning upp till 13 tums bredd, en Canon PRO-200. Jag tycker det är spännande med panoramautskrifter och skulle vilja hitta ett sätt att skriva ut papper som är längre än A3+, dvs 48cm eller 19 tum.

Jag har sett att det från t.ex. Fotospeed går att köpa halva A2 som panorama ark på ca 21x60 cm. Det känns onödligt litet när skrivaren klarar bredare papper. Så jag har köpt en låda A2 ark och skurit ner till 30 eller 33 cm bredd och på så sätt fått ett 2:1 ark på ca 30x60 cm vilket fungerade väldigt bra men känns dock som ett väldigt slöseri på dyrt papper.

Jag har även letat efter rullar på 13 tums bredd att skära till i lämpliga längder men det utbudet är väldigt magert. En mer lockande lösning skulle vara att köpa en rulle på 24 eller 36 tums bredd och skära pappret på tvären var 13:e tum. På så sätt skulle jag effektivt kunna skapa ark om 33x 60 eller 91 cm vilket närmar sig skrivarens max mått.

Tyvärr har jag sett på Youtube att det inte är helt enkelt, men det går, att mata en arkskrivare med blad skurna från en rulle, de får ju en böj nedåt vid inmatningen som kan ställa till det lite för rullarna att greppa. De ark jag funderar på att skära skulle få en böj på andra ledded, i papprets längsriktning. Jag har aldrig sett någon prova något liknande och undrar därför om det finns någon här som har erfarenhet av att mata “kupigt” papper i en arkskrivare?

Är det ännu svårare att få den att fånga pappret? Kommer skrivarhuvudet skrapa i på mitten? Eller kommer det helt enkelt vara enklare då matningsrullarna kanske har lättar att platta till papper på den ledden och greppa för matning?

Jag är nyfiken på er samlade erfarenhet innan jag går och beställer en hel rulle papper som kanske inte går att använda.

Jag har ingen erfarenhet av detta, men ett förslag är att rulla ihop ett av dina papper på längden så det får en böj, och sen testa hur det funkar. Eller kontakta någon fotograf som använder rulle och be att få köpa en eller ett par bitar rullpapper för test.

Jag har ingen erfarenhet av detta, men ett förslag är att rulla ihop ett av dina papper på längden så det får en böj, och sen testa hur det funkar. Eller kontakta någon fotograf som använder rulle och be att få köpa en eller ett par bitar rullpapper för test.
Bra idé att försöka få tag i ett par bitar från någon annan som printar med rulle att testa med. Tyvärr har jag nog inget självklart ställe att hitta det på. Men jag ska ändå fråga runt lite.

Jag hittade dessa hos online paper
Jag har lite rullpapper och ska se om mina Epson kan ta papper som är buktigt.
Jag har sett att främst de brittiska pappersleverantörerna, PermaJet och Fotospeed har smalare rullar av lite olika papperstyper men är lite osäker på vad det kommer att kosta i frakt och tullar nu när England lämnat EU.

Har främst tittat på Scandinavian Photos Matt Professionell på rulle att experimentera med.

Nu har jag testat lite med mina skrivare.
Epson ET-5150 A4 kontorsskrivare.
A4 - rullat i papprets ländriktning. Icke sa Nicke.

Epson SC-P800
A4 som ovan - Nope
A5 rullat på tvären ca 4,5 cm hög på mitten- Fungerar
Men det är inte klockrent bara att stoppa i lite handpåläggning behövs..
Bifogar blp på A4 och A5 som använts. Permajet Matt Plus ungefär som Archival Matte.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    841.2 KB · Visningar: 2
Behövs en bräckare för att räta ut sånt. Men den behöver nog verka på den fina sidan, så det är inte säkert det blir bra heller. Kanske en med rullar i stället för linjal.

Epson SC-P800
A4 som ovan - Nope
Bifogar blp på A4 och A5 som använts. Permajet Matt Plus ungefär som Archival Matte.
Jag har en Canon prograph pro 100. Jag har med framgång skrivit ut 1,2 m långa panorama från rullpapper även om det var lite pilligt, mest pga papperslängden.
Jag har först rullat papperet ”bakvals” och extra noga i inmatninsänden. Se var det bara att hjälpa till med matningen och ge pappret kärleksfullt stöd.

Senast ändrad:

Epson SC-P800
A4 som ovan - Nope
Stort tack🙏 Det var precis det jag undrade.

Det verkar alltså som att skrivare är väldigt kinkiga med papper som är ojämnt/rullat på längden men hanterar papper rullat på tvären utan större problem. Precis som skrivare med rullmatning gör.

Jag fick toppen hjälp av Konstexpo att beställa 2 st 13" rullar PermaJet papper, bl.a. Matt Plus som du använder. Väntar spänt på leverans och återkommer när jag gjort lite tester.

ANNONS