Annons

RSS-flöde för annonser

Produkter
(logga in för att koppla)

budda

Aktiv medlem
Skulle man inte kunna skapa RSSflöden för nya annonser och recensioner?

Det skulle vara perfekt att kunna följa detta från sin newsläsare.
 
RSS borde inte vara något problem att snickra ihop tycker jag.
Eftersom recensioner och annonser är i en väldigt strukturerad form så borde det gå att parsa ut en rss xml sida utan allt för mycket jobb.

Men det finns nog en massa jobb framför i kön misstänker jag.
 
Som betalande medlem på Fotosidan kan man bevaka annonser. Misstänker att de inte vill inkräkta på den funktionen.
 
Du kan koppla RSS flöden till inloggad eller ej samt nivåer av medlemskap.
Det är bara dom kriterier som du baserar på vad du skall ställa som sql fråga till databasen när du skapar xml dokumentet.

Så det borde gå att skapa en som bara betalande och inloggade medlemmar ser.
 
Du kan koppla RSS flöden till inloggad eller ej samt nivåer av medlemskap.
Det är bara dom kriterier som du baserar på vad du skall ställa som sql fråga till databasen när du skapar xml dokumentet.

Så det borde gå att skapa en som bara betalande och inloggade medlemmar ser.


RSS bara för betalande medlemmar tycker jag låter vettigt. Jag tycker att så mycket information som möjligt skall vara gratis men att de smarta funktionerna så att det är smidigare att använda Fotosidan skall vara för betalande medlemmar.

/Jonas
 
Andreas K skrev:
Du kan koppla RSS flöden till inloggad eller ej samt nivåer av medlemskap.
Det är bara dom kriterier som du baserar på vad du skall ställa som sql fråga till databasen när du skapar xml dokumentet.

Så det borde gå att skapa en som bara betalande och inloggade medlemmar ser.
För oss som använder fristående program för att läsa rss:er (t ex epostprogrammet Mozilla Thunderbird) så lär väl inte det fungera.

Men jag håller med om att rss:er är bra och att de fiffigaste lösningarna ska vara reserverade för betalande medlemmar.
 
Fristående program kan hanteras men inte alltid säkert att det fungerar.
Men RSS i Opera och Firefox och snart (förhoppningsvis) i IE7 borde inte vara så knepigt.
 
Andreas K skrev:
Fristående program kan hanteras men inte alltid säkert att det fungerar.
Men RSS i Opera och Firefox och snart (förhoppningsvis) i IE7 borde inte vara så knepigt.

det går ju att fixa med att man som medlem får en egen url till rss-filen med ngt sorts serienummer då behöver man inte ta hand om inloggning.
 
Bra ide Jonas,

Om man tar det ett steg längre så skulle man faktiskt kunna bygga upp personifierade javascriptrullgardiner på din profil som matas som en RSS, dvs alla webläsare oavsett stöd för RSS eller ej får dynamiskt uppdaterad data om dom senaste annonserna/recensioner baserat på vad man själv har valt i sin profil t.ex.

Man skulle då kunna göra som menyerna man har idag med "on mouse over" så visas det senaste säg..10 säljanonserna eller köp anonserna mm mm...

Det skulle kunna vara ett komplement till en extern rss läsare men uppnå i stort sett samma syfte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.