Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rotera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

riro

Aktiv medlem
Jag läste någonstans om ett smidigt sätt att rotera bilder... vart jag läste det har jag totalt glömt bort och hur man gjorde har jag oxo glömt :-\

Men i stora drag så skulle man (i Photoshop) dra någon form av streck längs den linje man ville ha lodrätt eller vågrätt (som den röda på den bifogade bilden) sen skulle man in i någon meny och fippla.

Är det någon som vet vad jag yrar om? Och isåfall, hur ska man göra?

Det är inte helt lätt att hålla huvudet vågrätt i 200 kmh =)

Bilagor

• rotera.jpg
    rotera.jpg
    12.1 KB · Visningar: 304
Om det är att räta upp horisonten som du menar så tycker jag det lättaste är att helt enkelt beskära bilden. Välj crop tool och dra ut en markering. Dra ner den övre markeringen till starx ovanför horisonten. Peka utanför något av hörnena och vrid markeringen tills den är parallell med horisonten. Justera sedan markeringen så som du vill beskära och dubbelklicka innanför ramen.
Skall du rotera hela bilden så gå istället in i "image" "rotate canvas".
Tappa aldrig Hoppet...
/Stefan

Jorå... det fungerar, men det var enklare än så.

Jag har ett vagt minne av att det var i en tidning som jag läste det...

Google rockar!

Varför använder man inte google lite oftare...

Så här gör man:

1. Ta fram mått-verktyget (Ligger under pipetten)
2. Dra en linje över det du vill ha rakt (Röda strecket på bilden)
3. Bild->Rotera Arbetsyta->Fritt val...

Nu har den redan räknat ut antal grader du behöver.

Välj måttverktyget, dra ett streck som du har gjort och gör sedan rotate canvas, arbitrary
så kommer den att föreslå rätt antal grader automatiskt...

Ursäkta svengelskan men jag är på jobbet och photoshop är hemma och engelsk... Och minnet är ungefär som en guldfisks ibland!

/Magnus

Samtidigt svar med rätta benämningarna istället för min svengelska...

Senast ändrad:
magnuskarlson skrev:
Med svaret på din egen fråga ja...
Så varför brydde jag mig :)

Frågan är egentligen varför jag egentligen frågar, google brukar kunna svara på det mesta.

Nåja, kanske någon mer som fått ett bra tips om inte annat =)

Åh det verktyget har jag letat efter i flera år. Äntligen. Tack!
Jag har aldrig orkat anstränga mig tillräckligt för att googla efter det. Men nu vet jag. Helt underbart. Ska sprida min nya kunskap till alla jag känner! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar