Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rotera bilder rätt (Lossless compression)

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
Prova att köra exiv2 på en bild från den med flaggan "-p t". Du ska ha en flagga som heter "Orientation" (står i tredje kolumnen med värde i fjärde kolumnen) om allt är rätt. Om inte så är den nog rökt med automatisk rotering av bilderna.

Jo, med Ixus 300 står det Orientation: top,left.
Med Ixus 430 står det istället right,top.

Lite skumt, båda bilderna är liggande bilder som ska visas stående.
 
DekoR skrev:
Jo, med Ixus 300 står det Orientation: top,left.
Med Ixus 430 står det istället right,top.
Titta på den här sidan (samma sajt som jpegtran kommer från, jpegclub är bra).

För 300 rör det sig om bildvariant 1 och för 430 rör det sig om bildvariant 6 enligt deras figurer. Så även om bilderna är tagna på samma sätt (dvs med kameran på samma köl) rapporterar kamerorna olika i sina bildfiler.

Ett enkelt test är att ta några bilder med 300:an åt olika håll och se om den har en orienteringssensor eller om den alltid skriver in samma sak. Ett ännu enklare test är att titta i manualen :)
 
Bilderna med Ixus 300 har Orientation: Top, Left hur man än tar bilderna märkte jag nu. Så alla bilder jag har tagit med den är Top, Left.

Av dessa ca 4000 bilder är väl kanske 10-20% tagna på högkant.

Synd att Acdsee förstörde halva exif-filen när man roterade där, för annars fungerade det bra.
 
Använder själv utforskaren med bilder som är mindre än 3Mb(eftersom datorn varnar för kvalitetsförlust över 3Mb), är detta helt åt h-vete? Trodde i mitt stilla sinne att det inte blev någon förlust, eftersom varningen dyker upp vid stora bilder

// Anders
 
Där ser man. Programmet Rota verkar fixa precis det som jag ville.

All Exif-info är kvar.
Bilden blir rättvänd i Acdsee.
Bilden blir rättvänd i Photoshop.
Ingen kvalitetsförlust.

Så nu ska det roteras bilder. Tackar för hjälpen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.