Annons

Rotera bilder rätt (Lossless compression)

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
Prova att köra exiv2 på en bild från den med flaggan "-p t". Du ska ha en flagga som heter "Orientation" (står i tredje kolumnen med värde i fjärde kolumnen) om allt är rätt. Om inte så är den nog rökt med automatisk rotering av bilderna.

Jo, med Ixus 300 står det Orientation: top,left.
Med Ixus 430 står det istället right,top.

Lite skumt, båda bilderna är liggande bilder som ska visas stående.
 
DekoR skrev:
Jo, med Ixus 300 står det Orientation: top,left.
Med Ixus 430 står det istället right,top.
Titta på den här sidan (samma sajt som jpegtran kommer från, jpegclub är bra).

För 300 rör det sig om bildvariant 1 och för 430 rör det sig om bildvariant 6 enligt deras figurer. Så även om bilderna är tagna på samma sätt (dvs med kameran på samma köl) rapporterar kamerorna olika i sina bildfiler.

Ett enkelt test är att ta några bilder med 300:an åt olika håll och se om den har en orienteringssensor eller om den alltid skriver in samma sak. Ett ännu enklare test är att titta i manualen :)
 
Bilderna med Ixus 300 har Orientation: Top, Left hur man än tar bilderna märkte jag nu. Så alla bilder jag har tagit med den är Top, Left.

Av dessa ca 4000 bilder är väl kanske 10-20% tagna på högkant.

Synd att Acdsee förstörde halva exif-filen när man roterade där, för annars fungerade det bra.
 
Använder själv utforskaren med bilder som är mindre än 3Mb(eftersom datorn varnar för kvalitetsförlust över 3Mb), är detta helt åt h-vete? Trodde i mitt stilla sinne att det inte blev någon förlust, eftersom varningen dyker upp vid stora bilder

// Anders
 
Där ser man. Programmet Rota verkar fixa precis det som jag ville.

All Exif-info är kvar.
Bilden blir rättvänd i Acdsee.
Bilden blir rättvänd i Photoshop.
Ingen kvalitetsförlust.

Så nu ska det roteras bilder. Tackar för hjälpen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.