Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rookie och fota bröllop....hmm...

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooltrain

Medlem
Hej! Ska fota på ett bröllop och har tyvärr noll erfarenhet av att fota bröllop.

Finns det nåt viktigt att tänka på?

Jag har redan hunnit reka utsidan på kyrkan men hittar ingen riktigt bra plats att ta bilder på.
Och kyrkan ska enligt utsago va väldigt ljus för att vara en kyrka, vilket kanske inte säger så mkt.

Till mitt förfogande har jag en Nikon D5000 och just nu följande objektiv:

Nikon AF 50/1,8D
Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR
Sigma 70-200 f2,8 II APO EX HSM DG Macro

Är det nåt jag borde inhandla tycker jag, eller nåt som passar speciellt bra av dom jag har?

Alla tips är välkomna... :)
 
Objektiv och närvaro

Ljuskänsliga objektiv är ett plus, och en sensor som kan ta in bilden på höga ISO med fint brus. Eventuellt en upplättningsblixt på brudparet, då kyrkfönstren vid sidan om altaret kan ge kraftigt motljus(om det finns). Var närvarande i stunden, lyhörd. Bekanta dig med prästen och personalen, besök gärna kyrkan vid vigselträningen veckan/veckorna innan vigseln, under vigseln känn dig fri att vara i kyrkgången fast alla andra sitter i bänkarna(men stör inte cermonin). Umgås med brudparet från frukost, det gör att de slappnar av och du blir en naturlig del...(och de får bilder från hela dagen) håll sinnet öppet, drick absolut inte alkohol (vem kör bil och har druckit, samma sak med foto) och bemöt de du möter med ett leende... då är chansen stor att du får vänliga bilder tillbaka.
Ta många bilder, ha många minnekort och glöm inte batterier... laddade batterier som räcker hela dagen. Men framför allt, var närvarande.
 
Blixt. Jag tillhör den skaran som alltid använder blixten utomhus. Framför allt om det är en riktigt solig dag. Då har du problem med de stora kontrasterna och där har du stor nytta av en stark blixt.

Sedan är det precis som "Gucko" nämnt - träffa brudparet innan och skapa ett körschema som Ni testar av. Skall du fotografera brudparet precis innan vigseln, då kan du/Ni styra väldigt mycket själva. Stå i skuggan om solen gassar på osv osv. Har Ni övat lite poser innan och har "måste" bilderna klart för Er, så skapar det trygghet.

Skall du fotografera inne i kyrkan bör Ni prata med prästen innan som kan ha synpunkter på hur mycket du rör dig. Antalet "knäppningar" och när du tar bilder. Blixt? Provfotografera inne i kyrkan. Då ser du hur mycket du kan dra upp ISO v.s. den optiken du tänker använda.

Känn din utrustning utan och innan. Du måste veta precis hur du skall hantera din utrustning. Lättast att vara fotograf är när ljuset är jämnt. "Besvärligt" blir det när solen går fram och tillbaka i molnen. Tänker du använda något av autolägena, så gäller det att tungan rätt i mun. Bruden är oftast vitt klädd medan brudgummen svart.

Har du medhjälpare, så är det ett stort plus. Han/hon kan hålla lite koll på detaljer i klädseln och ev hålla reflexskärm.

Ta det lugnt och med ett leende.

Lycka Till!
 
Hur många bilder får man in på ett 4gb kort när man fotar RAW?

Förstår vad du menar men det tar ju grymt mkt plats?


Då är det läge för fler och större minneskort, du ska inte vara beroende av att du kanske får slut på utrymme.

För att veta hur många RAW bilder som får plats, stoppa in kortet i kameran, formatera kortet och ställ in kameran på RAW, då visar kameran hur många bilder du kan ta.

Kör du RAW så krävs efterbehandling, jag personligen lägger mer tid på efterbearbetningen än själva fotograferingen på bröllopsdagen.

Det finns otaliga trådar på FS som rör detta läs de, känn din kamera och håll huvudet kallt.

Hoppas det går bra!
 
Hur många bilder får man in på ett 4gb kort när man fotar RAW?

Det finns en tabell i slutet av kamerans instruktionsbok som visar hur många bilder man får plats med (uppskattat) vid olika typer av komprimeringar. Vad jag kan se så rymmer ett 4GB-kort ca 268 NEF (jämfört med 549 JPEG fine).
 
Vilka objektiv passar sig, när och var?

Jag gissar att det är svårt att köra med nåt annat än Nikons 50. 1,8 i kyrkan, men övriga objektiv... har ni några tips på när var hur? :)

Ex, Passar vidvinkelzoomen till nåt annat än överblicksbilder?
 
om du vill få med alla på altaret och sedan för stora gruppbilden kan vidvinkel behövas. Allt beror på hur långt ifrån du kan gå är det trängre utrymmen behövs vidvinkel. Din utrustning räcker till så du behöver inte inhandla något. Det jag skulle göra om jag vore dig o det är ditt första bröllop är
- kolla på andra bröllopsbilder o försöka lära dig lite grunduppställningar o lära dig tolka bilden o se vad som gör den bra.
- försöka ha koll på bakgrunder så dom inte blir röriga o tex använda din fasta 50mm på större bländare
men var noga med att sätta skärpan på ögonen.
- att du behärskar kameran o kör på tex bländar priotet.
- Att du övar på att fota följande motiv då tänker jag på in/utgång ur kyrkan då måste du ha följande af o glöm inte slå av den när dom står still sedan.
- Ha koll på iso försök köra så lågt som möjligt men ha koll så att den räcker till så du får tillräckligt långa slutartider.
- Glöm inte att ändra isot när du kommer ut från kyrkan.
- fota detaljer som tex skor, utsnitt på klänning, bukett, ringar, håruppsättningar, snygga porträtt med blurrig bakgrund, bilder på bara brud, bara brudgum, släktbilder osv

mitt stora råd är att kolla på bröllopsbilder skriv ut dom du tycker är fina o försök förstå lära dig vad som gör den bilden bra o lär dig tekniken för att åstadkomma det. Men att lyckas med allt på första bröllopet är inte lätt så försök bestämma med brudparet vilka bilder som är viktigast för dom o sedan så börjar du med att sätta dom o allt annat blir som en bonus.
och a&o kör raw format kör en liten jpg med raw sålla bilderna från jpg bearbeta rawfilen när du gör bilden.
Sedan ha koll på histogrammet kolla det i början på (serien) att det är ok för blåser du ut brudklänningen på samtliga bilder så blir det sällan snyggt. Det kan vara snyggt att göra det på några bilder men inte på alla. I efterbehandlingen så är det rätt poppis att blurra klänning o fräta ut den men gör det med måtta. Kolla på nätet för det finns mycket att se o lära där.
 
Testa även några porträttbilder med din "långzoom" fullt öppen. Du plockar lättare bort störande bakgrunder med den tekniken. Dock så försvinner inte starka färgklickar i bakgrunden.
 
Ska också fotografera mitt första bröllop på lördag och gissa om man är nervös! Det antar jag att du också är? :)

Brudparet här är dock vänner till mig och har inte så stora krav ( som tur är) när det kommer till foton osv eftersom de vet att det är mitt första bröllop och att jag inte har erfarenhet av den typen av uppdrag sedan tidigare. Men man kan ju inte göra om det så det är klart att man vill sätta allt.

Lycka till!!!!
 
Säger som annan talare redan sagt köp fler och större minneskort. En förhållandevis enkel investering för att kunna fota obegränsat.

Håller med.

En billig backup vad gäller minneskort (iallafall första gången man fotograferar bröllop då man kanske inte vet hur många bilder det blir) är att köpa tex 3st SDHC SanDisk Ultra 16GB på öppet köp.

Sen använder du bara dom du behöver, och blir det något oöppnat paket över är det bara att lämna tillbaks till affären. Då behöver du inte oroa dig alls för att få minnesbrist.

Du klarar dig nog bra med den utrustning du har, MEN jag skulle absolut försöka få tag i ett reservhus. Det är faktiskt inte en fråga OM ett kamerahus går sönder, utan NÄR!!

Inte så kul att mitt i vigseln stå med ett trasigt kamerahus och efteråt försöka förklara för brudparet varför det bara blev bilder från början av vigseln. Låna ett hus, väl inpackat, och förklara för kompisen att du inte ska använda det, om det inte är nödfall.

Annars tycker jag själv att det är smidigt med två hus i kyrkan, med olika objektiv på, för att slippa stöka med byten av objektiv fram och tillbaks.

Många kloka ord har du redan fått.

Här är två till.

Om du inte känner brudparet och inte träffat dom, är det inte fel om du tar en fika med dom i veckan. Dels för att ni ska bli lite bekvämare med varandra och dels för att gå igenom dagen, om dom har speciella önskemål, kanske förväntningar på typ av fotografering (reportagestuk, traditionellt, konstnärligt..), vill dom ha mest bilder på sig själva eller även på gästerna mm.

Den andra är att dom flesta rekommenderar ljusstarka objektiv i kyrkan, då det ofta är dåligt ljus där (det gör även jag), men tänk på att tex 85/1.8 på bländare 1.8 ger väldigt kort skärpedjup. Står man då något snett i förhållande till brudpar (vilket man ofta gör, eftersom man inte vill fotografera dom rakt bakifrån, och platsen rakt framifrån brukar prästen lägga beslag på själv...) och med bländare 1.8 får man dom inte båda skarpa. Så, om det går, blända gärna ner vissa bilder till 4-5.6

Annars är nog bästa tipset att försöka vara glad, possitiv och göra allt med glädje. Dels för att det ÄR riktigt kul att fotografera bröllop och dels för att bilderna blir så mycket bättre om man sprider possitiva vibbar.
 
Senast ändrad:
Två kamerahus... eller tre

Två kamerahus med objektiv är en god idé. Eller två och en kompakt... du arbetar smidigare med utrustningen i ordning. Kombinera och använd dem under dagen, skiftande förutsättningar uppkommer från vigsel till fest. Går någonting sönder, eller strejkar har du backup.
 
Ska också fotografera mitt första bröllop på lördag och gissa om man är nervös! Det antar jag att du också är? :)

Brudparet här är dock vänner till mig och har inte så stora krav ( som tur är) när det kommer till foton osv eftersom de vet att det är mitt första bröllop och att jag inte har erfarenhet av den typen av uppdrag sedan tidigare. Men man kan ju inte göra om det så det är klart att man vill sätta allt.

Lycka till!!!!

Det börjar redan bli nervöst, och det är samma dag som ditt bröllop, den 18e... :)

Jag känner oxå paret och ska se till att dom vet förutsättningarna innan bröllopet, för jag vill verkligen inte bli osams med dom efteråt...
Det lilla jag läst hittills är att små krav eller ej, så förväntar dom sig att det ska bli bra, speciellt om du är den mest seriösa fotografen på bröllopet...

Om du hittar nån bra sajt förutom den här, där man får mkt tips, idéer och uppslag så får du gärna dela med dig!

Lycka till själv!
 
Hur går det? Är ni nervösa? Jag fick ett meddelande om att jag kanske får hoppa in till en gammal fotolärare den 25e, ett bröllop som han inte kan ta! Jag har aldrig fotat bröllop, och ej heller pratat med bröllopsparet än. Dock ska de ringa mig under dagen så att jag får förklara för dem hur allt ligger till, var min nivå ligger och vad de kan förvänta sig. Utrustningen jag har är följande:

5D Mark II + batterigrepp (1 originalbatteri, 2 pirat. Ytterligare 2 st pirat på ingång)
40D + batterigrepp (samma här, dock ej 2 st till på ingång, alltså bara 3 st)

Samyang 8/3,5 fisheye
Canon 16-35/2,8L II USM
Canon 50/1,8 II
Canon 70-200/4L USM

430EX II
4, 8, 16 GB Sandisk Extreme III minneskort.
Reflexskärm, stativ..

Jag beställde med en gång 2 st piratbatterier från kaffebrus, är överlag nöjd med dem och med tanke på att man får 2 st för 379:- är det ett givet val i jämförelse med original. Jag funderar dock på att beställa ytterligare ett minneskort, och då kommer frågan. Ska jag fortsätta med ytterligare ett 16 GB Sandisk minneskort eller ska jag köpa ett 32 GB Transcend? Sandisk känns tryggt men de är ofantligt dyra i jämförelse med Transcend som får bra ord om sig på Cyberphoto.

Jag funderar även på att beställa någon form av midjebälte+två-tre väskor för att ha med alla objektiv hela tiden, i fickan får de inte plats. Vill även få tillgång till ett ljusstarkt 85mm objektiv, möjligen om jag kör det på 40D och 16-35 på 5D Mark II? (och självfallet byter då och då)
 
Plåta alla

Tänk på att för bröllopsparet är det en stor dag! De vill minnas den här dagen. De vill säkert ha fler bilder än "enbart" bilden på de två. De vill säkert minnas alla som är med på festen. En enkel grej att göra om det är sittande middag är att gå längs borden, plåta kvinnorna med bordskavaljer som de sitter. Då kan du vara säker på att alla kommer med på minst en bild. En annan uppskattad grej är att ta några gruppbilder, t.ex. brudparet med respektive familjer, möhippa- resp svensexagänget. Glöm inte att fota bröllopstårtan om det finns sådan. Vill du ha fina stämningsbilder så finns det ofta massor med möjligheter om du kollar på dekorationer i kyrkan eller på borden vid festen. Sen kan man bygga på det hela med bilder på bruden när hon gör sej iordning, på de som hjälper till med allt fix runtomkring etc.
Lycka till!
Fredrik
 
Tänk på att för bröllopsparet är det en stor dag!.....

Jo då, därav nervositeten! Jag har en tanke om hur jag vill ha det. Helst en heldag, möjligtvis inte tills de sista gästerna går men i alla fall så att jag får med lite dans och så på kvällen :) Har knappt varit på bröllop själv ens, enda gången var för många år sedan då jag var yngre, kommer knappt ihåg någonting :) Har ej heller hört något från brudparet men jag hoppas att jag får göra det, det vore jätte kul att få fota sitt första bröllop! Är lite missnöjd med mitt f/4 tele bara, ekonomin tillåter inte riktigt en uppgradering nu innan bröllopet.

Ni som fotat bröllop tidigare, hur ser en vanlig dag ut för er? Och kanske framför allt, hur förbereder ni er innan? Rekning, kvällen innan etc. etc.. Något speciellt man ska tänka på för att alltid vara steget före? Något speciellt som händer precis innan de går in/ut så att man kan byta plats, vore ju väldigt tråkigt om man hamnade bakom alla på vägen ut!
 
Ni som fotat bröllop tidigare, hur ser en vanlig dag ut för er? Och kanske framför allt, hur förbereder ni er innan? Rekning, kvällen innan etc. etc.. Något speciellt man ska tänka på för att alltid vara steget före? Något speciellt som händer precis innan de går in/ut så att man kan byta plats, vore ju väldigt tråkigt om man hamnade bakom alla på vägen ut!

Prata med brudparet. Be dem berätta exakt vad som kommer att hända. Att inte prata med brudparet är att be om problem. :)
 
Shiiit, har jag mkt kvar att lära mig eller.... Epic total failure är ordet.....

Som tur var så lyckades jag överala en mer kunnig fotograf att följa med så allt blev inte förstört, men jag fick i stort sett inte en bra bild inne i kyrkan, trots att den var väldigt ljus. (tyvärr så var jag den enda som rörde mig fritt i kyrkan under vigseln oxå...

Av ca 600 bilder från hela kvällen så blev väl kanske 1/10 okej, men inte mer... Blir till att sätta sig med RAW och se om det går att rädda nåt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.