Annons

Rookie och fota bröllop....hmm...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Ska fota på ett bröllop och har tyvärr noll erfarenhet av att fota bröllop.

Alla tips är välkomna... :)


Tips?

Ja, har du "noll" erfarenhet av bröllopsfoto, hur i hela världen kan då brudparet anlita dig?
Ett bröllop gör man ju bara en gång, iaf med samma brud, ha-ha,- tänk om alla bilder blir mer eller mindre misslyckade?

Ända chansen till någon säkerhet, på att få bra bilder i kyrkan, - är att var flera fotografer igång samtidigt, då blir det störst chans till bra resultat!

Kolla in kyrkan, utifrån och inifrån, fundera över lämpliga platser, där du kan stå, för bästa bild.
Bröllopsbilder blir aldrig bra på ren tur, enbart genom relativt lång erfarenhet, det är inte svårt, men situationen, "bara ett tillfälle" gör det nervöst, om du inte är med i matchen.
Jag har fotograferat många bröllop, under flera år, på min fritid, skitkul, - om man vet vad man gör, var stå, vilken bländare, vilken tid på exponeringen, vilka lämpliga brännvidder, ofta utan blixt, - det ger de bästa bilderna, bästa stämningen. - val av kameramärke eller häftiga objektiv glöm det, som det viktigaste!

Det går inte, att gömma sig bakom utrustningen, du själv och inte utrustningen gör bilderna, så enkelt är det, nästan.
 
Tips?

Ja, har du "noll" erfarenhet av bröllopsfoto, hur i hela världen kan då brudparet anlita dig?
Ett bröllop gör man ju bara en gång, iaf med samma brud, ha-ha,- tänk om alla bilder blir mer eller mindre misslyckade?

Ända chansen till någon säkerhet, på att få bra bilder i kyrkan, - är att var flera fotografer igång samtidigt, då blir det störst chans till bra resultat!

Kolla in kyrkan, utifrån och inifrån, fundera över lämpliga platser, där du kan stå, för bästa bild.
Bröllopsbilder blir aldrig bra på ren tur, enbart genom relativt lång erfarenhet, det är inte svårt, men situationen, "bara ett tillfälle" gör det nervöst, om du inte är med i matchen.
Jag har fotograferat många bröllop, under flera år, på min fritid, skitkul, - om man vet vad man gör, var stå, vilken bländare, vilken tid på exponeringen, vilka lämpliga brännvidder, ofta utan blixt, - det ger de bästa bilderna, bästa stämningen. - val av kameramärke eller häftiga objektiv glöm det, som det viktigaste!

Det går inte, att gömma sig bakom utrustningen, du själv och inte utrustningen gör bilderna, så enkelt är det, nästan.

Jag gissar att även du har gjort ditt första bröllop nån gång? Eller har jag fel i det? :)

Dom "anlitade" inte mig utan dom frågade helt enkelt om jag ville, eftersom dom vet att jag är intresserad av foto (och mkt god vän med killen).
Dom förväntade sig heller inte speciellt mkt från min sida utan jag talade om vad jag kunde lova i förväg, det vill säga i stort sett inget alls mer än att jag skulle göra mitt bästa, och aldrig provat at fota på den här nivån tidigare. Jag talade oxå om vilka problem som troligen skulle komma då dom inte anlitade en yrkesfotograf i kyrkan.

Dom tog oxå alla porträttbilder hos en yrkesfotograf, plus att jag tog med mig en duktig fotograf, förutom alla andra som hade kameror (av skiftande kvalitet och kompetens). Däremot så var jag den enda som hade tillåtetelse att röra mig fritt under vigseln.
 
Toppen

Toppen André
Verkligen fint att se, mycket väl fångat och skönt berättat.
Det var någon enstaka bild som brände iväg fetaste vidvinkeln, det gillar jag mindre... men i övrigt var det kalas.
 
Toppen André
Verkligen fint att se, mycket väl fångat och skönt berättat.
Det var någon enstaka bild som brände iväg fetaste vidvinkeln, det gillar jag mindre... men i övrigt var det kalas.

Tack Jörgen, vad kul att höra! :) Jag gillar extremerna, så vidvinkeln är ofta inblandad när jag är i farten, men som alltid är det en smaksak!
 
Antal

Just så, du ser i displayfönstret hur många bilder du kan ta... minst. Det blir ofta fler än så, men minsta antalet ser du där. Jag följer dock Scott Kelby´s råd och fotograferar aldrig korten helt fulla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.