Annons

Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

trumflis

Medlem
Jag har ärvt en Rolleiflex. Den ser ut att vara i nyskick. Behöver väl troligen en genomgång. Finns det någon som kan hjälpa mig med modellbeteckning och kanske något om hur gammal den är?
 
Jag fick kameran 1991 efter min farfar. Den har stått i skåpet sedan dess och det enda jag gjort är att sätta på ett motljusskydd. Jag har aldrig använt kameran
 
Underbart fin kamera, som ger underbara bilder.
Använder mig själv ibland av min Rolleiflex och Rolleicord tillsammans med Rolleinar 1 för att ta porträttfoton.

Älskar 6x6 formatet.
 
TACK, nu fick jag veta att den är från 1954. När jag granskar den närmare, så är allt som den vore ny.
Grattis till Din Rolleiflex! Det är en K4B Automat med nr 1.720.182 vilket nummer finns däruppe i plåten nedanför namnet "Rolleiflex". Jag kollade Din bild med förstoringsglas :) Däremot visar optikens nummer inte kamerans byggtid. Den nedersta linsen (Taking lens) kan vara antingen en Zeiss Jena Tessar 3,5/75 mm från DDR eller en Zeiss Oberkochen Opton 3,5/75 mm från Västtyskland. Dessa linser har 4 element. Kameran byggdes mellan April 1954 och sept 1956. Numret finns mot slutet av serien, vilket bör betyda att den har byggts 1956. Optikens nummer är alltså inte kamerans nummer. I tabellen visar den felaktig en Rolleicord från 1954, men tabellen är rätt. Mvh Wolfgang
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.