Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleiflex T,tappar en ruta varje gång

Produkter
(logga in för att koppla)

TrySh

Aktiv medlem
Kan vara ett fel som jag gör när jag laddar filmen. Men det är så att jag får 11 kort istället för 12 på min Rolleiflex T.
Ska det vara så? Eller är det fel laddning av mig?
Kan det vara så att det var kortare/längre papper förr?

Hur långt mellanrum mellan bilderna har du då?
Om man ska få ut 12 bilder är det ungefär 0.5-1cm
mellan bilderna.

Jag får ut runt 11 och 2/3 exponeringar med min rolleicord. Sista exponeringen är antingen bara halv eller 2/3 av en bild. Matar kameran filmen för mycket?

/David

TrySh skrev:
Jag får med en tredjedel av första exponeringen

Om du laddat filmen rätt och det händer, så är det nog service som behövs eftersom räkneverket startar för fort.

Jag har det problemet med min 2,8F, men den har ju en annan typ av räkneverk. Jag ska skicka den till Schönherrs Foto så småningom, så att deras reparatör får fixa problemet. Kan nog inte kosta mer än 300-400 kr. Det tog de när de justerade filmkännaren i en äldre Rolleiflex åt mig för ett par år sedan.

En tanke

Kan det vara så att kameran är inställd på att använda 220-film istället för 120-film? Jag vet inte hur din kamera fungerar. Detta är vad som jag kom att tänka på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar