ANNONS
Annons

Rolleiflex/rolleicord men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenell

Aktiv medlem
Jag går i köptankar av en mellanformatare 6x6 och då är det rollei tlr som har fallit mig i smaken av olika anledningar, men det finns en uppsjö och jag har letat efter info, men inte hittat något som ger mig en klar bild över det hela. Finns en länk under länkar men den får jag inget tillträde till. Är det någon som har erfarenhet av dessa kameror. Samtidigt vill jag fråga vad vore rimligt att betala för dessa eller om någon vet någon bra länk
Tack för hjälpen
lenell

hm, jag kan börja med att fråga vilken prisklass du har tänkt dig? rolleiflex-cord sträcker sig lite grovt mellan ca 1000 (gammal fungerande rolleicord) - 10.000 (A-klass rolleiflex). Vad exakt är det med rollei du tycker om? Yashica och Mamiya gör också fina tvåögda som kanske är värda att titta på? Berätta gärna lite mer vad du letar efter, dvs vad du vill kunna göra, vilken typ av fotografering du sysslar med osv!

ja ska sanningen fram så bor jag i spanien och har för ett år sen köpt mig en bronica etrs en fattigman hassel men mycket bra men ska nog flytta hem till sommaren då fotostudierna är klara och vad jag vet så är marknaden för bronica obefintlig och då vill jag sälja den och samtidigt köpa en 6x6 som jag gillar mer. Precis som du säger finns det andra märken jag kanske borde se över det är väl mest att det var rollein jag tänkte på när jag sett så fina resultat med den och sen att den är snygg så det förslår. Jag har sett rolleisar för runt 3000 spänn men kan tänka mig att lägga lite till men även prova ett annat märke om pris/kvalitet är lockande. Det jag vill ha kameran till är mest till mina stads vandringar då jag vill fota gator med folk men med fokus på bakgrunden så det behöver inte vara en snabb kamera om det hjälper lite. Samtidigt skulle det vara kul att kunna foto lite i min hemgjorda studio men det beror föstås på brännvidden och närgränsen, ungefär så....?

info om rollei tlr, någon som vet

Jag försöker igen. Är det någon som har erfarenhet av Rollei tlr och eller om liknande produkter som rekomenderas
lenell

Stor fråga, jag har haft Rolliecord (-54) och har nu bl.a. en Rolleiflex (-53). Den kostade 3.500:-, och hade bytt mattskiva, annars kan dom vara rätt mörka i sökaren, Rolleiflexen har ofta en bokstav efter namnet, tror det började på A, min är en C, sedan gick det vidare med E etc (E var den första med ljusmätare tror jag), sedan finns det olika objektiv, till flexen finns både Planar (Zeiss) och objektiv från Schneider och i olika ljusstyrkor (2,8 och 3,5 och riktigt tidigt 4,5) sedan fanns det någon billigare variant av flexen som jag inte känner till och sedan fanns rolleicorden, som var enklare, men tar väldigt bra bilder, men köper du en sådan ska du inte behöva betala mycket, pruta!!!! för dom som finns i affärerna kommer aldrig att bli sålda allihopa!

Sedan kan man ha tur att trilla på special-flexar, det finns vidvinkel (50 eller 55 mm tror jag, och en tele-rollie (135mm) dom kostar minst 15.000:- och sedan finns det teletillsats,

Ang. andra märken vet jag inget, förutom att Mamyias variant med utbytbara objektiv är väldigt STOR, en Rolleiflex runt halsen drar ingen uppmärksamhet till sig, förutom från män som är lite till åren komna :)

Ställ gärna en specifik fråga så kan vi nog svara bättre!

Jag har letat lite på nätet och det verkar som åren 57-58 kom 2.8e planar
2.8e xenotar
3.5 planar
Dessa verkar fina och har även ljusmätning om ända att det har förbättras kan det säkert funka rätt bra. Är det något ni känner till som man bör tänka på om dessa kameror. Sen undrar jag om det är möjligt att byta mattskivan mot en ljusare eller den sitter där den sitter. Och om ni vet vad borde dessa kosta. Man kan alltid hitta billigt på nätet men i detta fall blir det nog handel i en affär då jag inte litar på privatmarknaden i Spanien
tack på förhand
lenell

Jag har inte haft någon med ljusmätare, men vad jag har hört så blir ofta dom slöa efter många år, är någon slags sten (kisel???) i dom, det ska gå och byta, men vet inte var!

Mattskivan är oftast ganska lätt att byta, men bäst är att få det gjort på en verkstad, det finns företag som säljer färdiga i rätt storlek och sedan finns det en massa Bronicamattskivor över allt (sådan har jag) som man skär till och tillpassar, det viktiga är bara att den hamnar på samma skruvar (samma höjd) så skärpan stämmer.

vissa gillar 3,5-optiken bättre, men 2.8 var mer en "proffskamera" när den kom, kostade mycket mera ny, så är dom inte utslitna så är det antagligen lite bättre kvalitet i den än i 3,5:an

Jag ska iväg och titta på några idag och kanske dyker det upp lite nya frågor då. Ha en god dag.
lenell

skalmac skrev:
Jag har inte haft någon med ljusmätare, men vad jag har hört så blir ofta dom slöa efter många år, är någon slags sten (kisel???) i dom, det ska gå och byta, men vet inte var!

Ingen sten. En selencell är det i mätaren, som producerar sin egen elström av ljuset, och behöver därmed inget batteri. Ja, de har en tendens att bli mindre känsliga med tiden, och jag har låtit justera ljusmätaren på några av mina Rollei's

Jag rekommenderar en Rolleiflex från tidigt 50-tal med Tessar eller Xenaroptik. Utan ljusmätare. Även om mina kameror mäter bra, föredrar jag en lös handhållen mätare.

vissa gillar 3,5-optiken bättre, men 2.8 var mer en "proffskamera" när den kom, kostade mycket mera ny, så är dom inte utslitna så är det antagligen lite bättre kvalitet i den än i 3,5:an

Planar och Xenotar 3,5 är skarpare än 2,8. Det är ingen kvalitetsskillnad på kamerorna med 3,5 eller 2,8 mer än att 2,8:eek:rna släpper igenom mindre än ett halvt steg mer ljus vid full öppning.

lenell skrev:
Jag har letat lite på nätet och det verkar som åren 57-58 kom 2.8e planar
2.8e xenotar
3.5 planar
Dessa verkar fina och har även ljusmätning om ända att det har förbättras kan det säkert funka rätt bra. Är det något ni känner till som man bör tänka på om dessa kameror. Sen undrar jag om det är möjligt att byta mattskivan mot en ljusare eller den sitter där den sitter. Och om ni vet vad borde dessa kosta. Man kan alltid hitta billigt på nätet men i detta fall blir det nog handel i en affär då jag inte litar på privatmarknaden i Spanien
tack på förhand
lenell

E-modellerna har en ljusmätare som inte är kopplad till tids- och bländarrattarna. Det har däremot F-modellerna. Jag tycker dock att en lös handhållen ljusmätare är att föredra. Mätarna i kamerorna behöver ofta justeras för att visa rätt. Mattskivorna i kamerorna före F-modellerna kan som sagt vara lite mörka i hörnen, men det är SKARPA mattskivor, så det är inte svårt att fokussera på dem. Många ljusstarka mattskivor med fresnellins är inte lika skarpa. Bästa ljusa mattskivorna säljs av Maxwell precision optics i USA, men de är mycket dyra. Runt 1000 kr. Jag tycker inte att du ska leta efter en ny mattskiva förrän du provat kameran.

En Rolleiflex med Tessar eller Xenar räcker gott. Det är otroligt fin optik. Knivskarp. Planaren och Xenotaren (3,5) är skarpare i hörnen vid största bländaren. Men hur ofta fotar man med full öppning och kräver superb skärpa i hörnen?

Jag hade liknande tankar för ett tag sedan.
Och frågade här på fotosidan om råd,
Patric tog sig tid och beskrev för och nackdelar.
Jag lydde hans råd och fann till sist en rolleiflex från 51 med tessar 3,5 optik.
Jag ångrar inte det köpet, det är en skarp, smidig och rolig kamera att fotografera med.

Tack än en gång för dina råd Patric.

Ha dé
Carl

det var ju underbart med lite mer info. Jag var och tittade på några men de var väldigt slitna om än fungerande en med planar2,8 550€ och det tyckte jag var mycket i med skicket, men är det ok. Det lutar i vilket fall som helst mot en 3,5.
Sen en fråga om man nu skulle köpa en på privatmarknaden, är det något särskilt att tänka på om just dessa kameror. Om det mot förmodan skulle gå sönder, är det enkelt och ok priser på att reparera dem. För på privatmarknaden kan man ju få ner priserna och "ibland" kanske till och med fynda.
tack för alla svar så här långt
lenell

Rolleicord

Viktigaste tillbehöret till Rolleicord är (förutom motljusskydd) en skruvainutlösarknapp som trycks rakt in i stället för kamerans tryckaåtsidanknapp. Finns för ca 30-40 kr i bra affärer (särskilt i Tyskland).

[

Jag rekommenderar en Rolleiflex från tidigt 50-tal med Tessar eller Xenaroptik. Utan ljusmätare. Även om mina kameror mäter bra, föredrar jag en lös handhållen mätare.

Planar och Xenotar 3,5 är skarpare än 2,8. Det är ingen kvalitetsskillnad på kamerorna med 3,5 eller 2,8 mer än att 2,8:eek:rna släpper igenom mindre än ett halvt steg mer ljus vid full öppning. [/B][/QUOTE]

...vilken specifik Rolleiflexmodell skulle du
rekommendera utan ljusmätare från 50-talet?...

En sk "MX-EVS" med Tessar eller Xenar, är en mycket fin kamera. Den har de stora rattarna för tid och bländare, samt större fokusseringsratt än de tidigare modellerna. Annars så är de tidigare modellerna med antireflexbehandlad optik och blixtkontakt alla mycket fina. Nog för att JAG älskar även förkrigskamerorna utan ar-behandling eller blixtkontakt, men så är jag ju förälskad i Rolleis. :)

CJL skrev:
Jag hade liknande tankar för ett tag sedan.
Och frågade här på fotosidan om råd,
Patric tog sig tid och beskrev för och nackdelar.
Jag lydde hans råd och fann till sist en rolleiflex från 51 med tessar 3,5 optik.
Jag ångrar inte det köpet, det är en skarp, smidig och rolig kamera att fotografera med.

Tack än en gång för dina råd Patric.

Ha dé
Carl

Trevligt att du är nöjd med kameran. :)

Bilder tagna med Rolleiflex Tessar 75/3,5

Hej Joakim!
Har tidigare använt en Rolleiflex Tessar 75/3,5 från 50-talet och var helnöjd med den. Superskarp och gedigen. Har två bilder tagna med denna kamera på min portfoliosida www.graal.fotosidan.se i albumet GLASRIKET-UTVANDRARBYGDEN. Det är "Bokskog, Humlebäck - Emmaboda kommun" och "Tomtsjön - Tingaryds kommun". Visserligen är inte dessa komprimerade bilder lika skarpa som originalen men du kanske får en liten uppfattning ändå.
Hälsningar! Nils.

ja som det ser ut är det en 75mm från tidigt 50-tal som verkar ge mest för pengarna. Jag har varit runt i de affärer som finns här barcelona men det är väldigt dyrt om man ser till skicket. Det bästa pris låg på ca 3500-4000kr för en 75a men i säkert mekaniskt bra skick men väldigt sliten till det yttre. Jag kommer leta vidare men det känns som marknaden är bättre i sverige och att priserna är mer humana. det pris jag angav är det normalt eller är det helt galet????
lenell

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar