Stor fråga, jag har haft Rolliecord (-54) och har nu bl.a. en Rolleiflex (-53). Den kostade 3.500:-, och hade bytt mattskiva, annars kan dom vara rätt mörka i sökaren, Rolleiflexen har ofta en bokstav efter namnet, tror det började på A, min är en C, sedan gick det vidare med E etc (E var den första med ljusmätare tror jag), sedan finns det olika objektiv, till flexen finns både Planar (Zeiss) och objektiv från Schneider och i olika ljusstyrkor (2,8 och 3,5 och riktigt tidigt 4,5) sedan fanns det någon billigare variant av flexen som jag inte känner till och sedan fanns rolleicorden, som var enklare, men tar väldigt bra bilder, men köper du en sådan ska du inte behöva betala mycket, pruta!!!! för dom som finns i affärerna kommer aldrig att bli sålda allihopa!
Sedan kan man ha tur att trilla på special-flexar, det finns vidvinkel (50 eller 55 mm tror jag, och en tele-rollie (135mm) dom kostar minst 15.000:- och sedan finns det teletillsats,
Ang. andra märken vet jag inget, förutom att Mamyias variant med utbytbara objektiv är väldigt STOR, en Rolleiflex runt halsen drar ingen uppmärksamhet till sig, förutom från män som är lite till åren komna
Ställ gärna en specifik fråga så kan vi nog svara bättre!