Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleiflex/rolleicord men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du inte nödväntigtvis är ute efter Rolleixxx så finns det några alternativ som ger mer för pengarna, och om vi då samtidigt fokuserar på Tessar-substitut.

Många talar sig varma för Yashicas tvåögdingar med Yashinonobjektivet. Satsa på Yashica Mat 124G så får du en tvåögding med kopplad mätare, tessarliknande optik, kan ta 120 och 220-film etc. Gör en sökning på Google.

En annan dylik kamera med liknande optik är Minolta Autocord. Finns i många olika versioner.

Dessa kameror brukar gå mellan 1000-1500 kr och levererar utmärkt resultat, särskilt på bländar 8-11.

Men om du vill ha Xenotar och Planar-kvaliteten finns det inte många alternativ. Kanske kan Mamiya C330 och C220 vara i paritet. Dessa tvåögdingar har utbytbara objektiv, är ganska stora och passar bäst för studiobruk. Gluggarna ska vara bra.

jag ska under dagen ta mig en titt på yashican, det lilla jag vet så verkar det inte helt fel för det priset. Det kanske blir så att jag behåller min Bronica etrs 6x4,5, som har bra optik till "billig peng". Och köper mig en enklare tlr för att få tillgång till det formatet 6x6.Jag får ta mig en funderare på allt detta.Tack för alla svar och jag hoppas det kommer mer intressanta uppgifter på denna diskussion.

Måste bara visa denna "leksak" för det är väl inget man använder "över axeln" när man snokar runt och fotograferar. 30.000:- är utgångsbudet på Ebay

Bilagor

• rolleixx.jpg
    rolleixx.jpg
    42.5 KB · Visningar: 336
Ah, en 2,8F Aurum! Tjusig kamera, som man måste vara försiktig med för att inte nöta bort förgyllningen på. Priset ligger i samma nivå som för nyaste 2,8 FX-modellen. Tror jag skulle föredra Aurum-kameran dock. Den har självutlösare, och jag behöver inte TTL-mätning.

J. Patric, du verkar var insatt i Rollei-världen.
Jag har en fråga, jag såg nämligen på Aifos sida att det kommer en Rolleiflex 4.0 FW i mars i år. Har du nån aning om vad den kan komma att kosta?

bronican

Jag tror du byter ner dej,men skulle jag satsa på en Rollei,så skulle jag jaga en av dom nyare modellerna.
Har du nå intressanta Bronica prylar till salu,-utöver själva kameran, jag har en Etrs som tar suveräna bilder", så v.v hör av dej till mej.

Lotus skrev:
J. Patric, du verkar var insatt i Rollei-världen.
Jag har en fråga, jag såg nämligen på Aifos sida att det kommer en Rolleiflex 4.0 FW i mars i år. Har du nån aning om vad den kan komma att kosta?

Hmmmm, antar att den blir minst 5000, eller ännu mer troligt minst 10.000 kr dyrare.

en fråga till walter-g. Får du tag i de saker du behöver till bronican eller köper du i utlandet. Har du nått tips på vad man kan hitta saker till den. För som det ser ut nu får bronican stanna men om det dyker upp någon tlr som verkar intressant klipper jag till.Om inte så kan man ju ha en av varje. Annars är jag nöjd med bronican men är sugen på 6x6.
lenell
Ps som det ser ut nu har jag inget att sälja men blir det så hör jag av mig...

Jag har nog drabbats av en liknande Rolleisjukdom som Patric, nu i helgen köpte jag min andra Rollei en 3,5F med Planar.
En mycket fin och välbyggd kamera.

Men min plånbok fick ett stort blödande sår så jag är tyvärr tvungen att sälja min första Rollei.

CJL skrev:
Jag har nog drabbats av en liknande Rolleisjukdom som Patric, nu i helgen köpte jag min andra Rollei en 3,5F med Planar.
En mycket fin och välbyggd kamera.

Men min plånbok fick ett stort blödande sår så jag är tyvärr tvungen att sälja min första Rollei.

Ajdå, jag har också fått sälja några kameror ibland för att få loss pengar. Men då har det handlat om kameror som jag haft dubletter av, eller sådana i bruksskick som inte riktigt platsade bland de andra som här nära nyskick.

Mest ångrar jag att jag sålde min Tele-Rollei. Sålde den på LP-fotos auktion för runt 6500 kr. Såg senare att de brukar gå för 10.000 på eBay. :-/

Tele-Rollein använde jag dock sällan, och var i bruksskick. Får se om jag någonsin får råd att köpa en sådan modell igen. :-/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar