rayalott
Medlem
Hej!
Har skaffat mig en Rollieflex, har tidigare fotat med en liknande mellanformatskamera.
Eftersom jag inte är så kunnig i fototräsket hoppas jag kunna får hjälp här.
jag har läst lite på nätet och tror att det är en model från 1940 talet...
Compur Rapid står det på den... och hittat något jag tror är serienumret.
Men!
vad innebär:
och... när jag laddade kameran med film... funkade den inte som den andra jag brukade använda.
så jag tittade på lite youtube instruktions filmer... men ingen av dom kamerorna ser ut som min.
Min har inte en "extra" "metallpinne" som filmen ska dras under...
frågan är vad är det för kamera jag köpt egentligen? och vad innebär tessar 1:3,5 f=7,5 cm ??
är det en rolleiflex 3,5 eller 7,5?
som ni förstår har jag noll koll... hoppas någon kan hjälpa mig... blev lite orolig efter allt jag hittat på nätet... att jag kanske köpt helt "fel" modell.
tack på förhand!
Har skaffat mig en Rollieflex, har tidigare fotat med en liknande mellanformatskamera.
Eftersom jag inte är så kunnig i fototräsket hoppas jag kunna får hjälp här.
jag har läst lite på nätet och tror att det är en model från 1940 talet...
Compur Rapid står det på den... och hittat något jag tror är serienumret.
Men!
vad innebär:
och... när jag laddade kameran med film... funkade den inte som den andra jag brukade använda.
så jag tittade på lite youtube instruktions filmer... men ingen av dom kamerorna ser ut som min.
Min har inte en "extra" "metallpinne" som filmen ska dras under...
frågan är vad är det för kamera jag köpt egentligen? och vad innebär tessar 1:3,5 f=7,5 cm ??
är det en rolleiflex 3,5 eller 7,5?
som ni förstår har jag noll koll... hoppas någon kan hjälpa mig... blev lite orolig efter allt jag hittat på nätet... att jag kanske köpt helt "fel" modell.
tack på förhand!