Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleicord V filmmatning

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Körde två testrullar med en Rolleicord V igår. Framkallningen visar att på den första var det 7 exponeringar och den andra 9. Mellanrummet mellan bilderna är 3-4cm långt. Alltså verkar det som att den rullar fram filmen för mycket mellan exponeringarna. Vad kan detta bero på? Den stannar på varje siffra i bildräknaren.
 
Om du inte har laddat med "220" film så lär det ju vara något med räkneverket på Rollein som behöver justeras.
 
Nix. 120 film. Det konstiga är ju att det är olika avstånd mellan bilderna. Hade det varit räkneverket, borde inte avståndet vara det samma då?
 
Jag vill ha en Rolleicord! Jag min idiot sålde ju min fiiina för några år sen.. usch.. Tråkigt!
 
Det beror troligtvis på beckat fett/olja i mekanismen som gör att filmavkännaren inte registrerar frammatningen som den borde. Tag kontakt med Schönherrs Foto, som anlitar en kunnig rolleireparatör.

Jasså, du är svensk! Jag (JPD) svarade även på din fråga på APUG, och hade jag vetat att du var svensk så skulle jag ha tipsat om Schönherrs även där.

Brian Shaw svarade efter mig med: "Larry's option #2 is likely the cause. But (no offense, Larry) don't do what he suggests. Rather, follow JPDs suggestion... and you will be justly rewarded."
 
Rolleicord är så pass fina kameror, att de i motsats till många andra kameror kan vara värda att man lägger en slant på att få dem i ordning. När den väl är inne på service kanske du ska se till att få slutaren rengjord. Det finns även fotografer som byter ut sökarskivan till en modernare variant. Se särskild tråd om detta ämne. Men det kan bli mycket dyrt att byta skivan så jag har inte själv brytt mig om att göra någon sådan investering på min Rolleiflex från 1953. Mycket beror ju på hur förtjust du är i just din kamera.
 
Jag köpte en Rolleicord med Rolleikin installerad. Tveksam tweak eftersom just 6x6 är så åtråvärt i sig. Hursomhelt blev effekten densamma på min första rulle. Avståndet mellan bilderna var slumpmässigt stora.
Att försäkra sig om kamerans kondition innan köpet är en sk. no-brainer som i mitt fall inte fungerade :)
Tack för tipset om Schönherrs Foto. De får mera att göra...
 
Filmframdragningsratten är direkt kopplad till upptagningsspolen, och sedan finns det en filmavkännare som både känner av när filmen vindas och hur diametern på spolen ökar, för att ge rätt avstånd mellan bildrutorna. Finns det beckat fett i den mekanismen, med länkarna till räkneverket, så kan den "slira" eftersom den behöver mer friktion för att rulla rätt. Det kan bara fixas genom att sidan med räkneverket öppnas, med specialverktyg, och mekanismen plockas ut och rengörs.

På APUG föreslog någon att sandpappra filmavkännaren för att öka friktionen, vilket jag helt måste avråda från. Det skulle innebära skadlig åverkan på en känslig mekanism i kameran, och inte åtgärda felet.
 
Jag köpte en Rolleicord med Rolleikin installerad. Tveksam tweak eftersom just 6x6 är så åtråvärt i sig. Hursomhelt blev effekten densamma på min första rulle. Avståndet mellan bilderna var slumpmässigt stora.
Att försäkra sig om kamerans kondition innan köpet är en sk. no-brainer som i mitt fall inte fungerade :)
Tack för tipset om Schönherrs Foto. De får mera att göra...
Saknar du bakstycket för 6x6 så kan de ibland hittas på eBay. Annars kan man hitta en Rolleicord III eller IV för ganska liten peng. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.