Annons

Rolleicord eller -flex?

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Ja, vad är skillnaden?
Jag har funderat allvarligt på att inhandla en begagnad maskin av ovanstående slag. Vad bör jag tänka på, vad bör jag satsa på? Jag har nollkoll inom området.
Hade tänkt lägga MAX 3000 spänn. Är det realistiskt? Antar att ljusmätare tillkommer...
Tacksam för svar och förslag!
/Micha
 
3000 är helt klart realistiskt. jag köpte min rolleicord V för 1500 kronor.

vet inte om du har nån annan kamera som har en schysst ljusmätare, jag brukar mäta ljuset med min canon eos

jag tror att rolleicord är en "budgetvariant" av rolleiflex men jag är inte säker

det står en del på "rolleicord" och "rolleiflex" här i forumet så sök på dem orden
 
Ja, Rolleicorden är enklare byggd än Rolleiflex, och hamnar därför i en billigare prisklass.

Rolleicorder från 50-talet fram till 70-talet har Xenar-optik som är mycket bra.

Den väsentligaste skillnaden mot Rolleiflex rent handhanvandemässigt är att Rolleiflexen är snabbare att använda eftersom den har vev som både drar fram filmen och spänner slutaren. På 'corden får man dra fram filmen med ratt och spänna slutaren manuellt.

För 3000 kr eller under kan du köpa en Rolleiflex "MX" eller "MV-EVS" med Tessar-optik. Ett annat allternativ är en Rolleicord VB, som är den sista modellen av Rolleicord. Den har ljus mattskiva, Xenar-optik och självutlösare.

Lägger du ut en tusenlapp till kan du säkert hitta en Rolleiflex med Planar eller Xenotar. Dessa objektiv är ett strå vassare än Tessar och Xenar och har skarpaste bländaren på runt 8 istället för Tessars/Xenars 11. Men annars märker du ingen större skillnad.
 
Tack skall ni ha båda två!
Jag kan för all del mäta med min Fm2:a, men finns det någon modell med inbyggd (fungerande) ljusmätare? Är dessa mycket dyrare?
/Micha
 
Ljusmätarna på de där rackarna mäter inte genom något av objektiven så mätfältet brukar vara ganska osäkert. Lägg till det ålderskrämpor som kan drabba de ljuskänsliga cellerna. Personligen skulle jag helt klart föredra en modell utan ljusmätare och även om jag hade en med ljusmätare så skulle jag mäta på annat sätt.

Att mäta med din andra kamera ger bra resultat men det är jobbigt i längden att hålla på och mecka med dubbla kameror. Får du tag i en Rolleicord för 1500 kr så har du ju plats i din budget för en Gossen Digisix. Det verkar vara en mycket trevlig mätare i praktiskt fickformat.
 
Gamla ljusmätare kan bli lite trötta. Antingen kan du lära dig att leva med det eller så använder du en separat ljusmätare (din systemkamera duger bra).

En Rollei är en Rollei men glöm inte att det även finns andra tillverkare som kan vara intressanta för dig. Sök på här på Fotosidan eller på http://medfmt.8k.com/
 
jimh skrev:
Får du tag i en Rolleicord för 1500 kr så har du ju plats i din budget för en Gossen Digisix. Det verkar vara en mycket trevlig mätare i praktiskt fickformat.
Jag ska fatta mig kort eftersom vi är utanför ämnet. Jag har haft min i ett halvår. Det är en trevlig ljusmätare, smidig men plastig. Det är lite omständigt att ändra ljuskänsligheten men man kan enkelt göra det i huvudet om man har bråttom.
 
Har själv haft ett antal R-flex och tycker mycket om dem. Väldigt trevliga att fotografera med, inte överdrivet klumpiga och dessutom mycket tysta.

Har även använt min brors Minolta Autocord en del. Minoltan kan kvalitetsmässigt -både optiskt och mekaniskt - sägas ligga mitt emellan Rolleicord och Rolleiflex. Kan rekommendera den, faktiskt.

Anledningen till att jag för in Autocord i den diskussionen är att det finns en till salu (med en del tillbehör) på tradera (jag känner inte säljaren!)

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=2976746

Lyckat till

Fredrik
 
Har börjat intressera mig för dessa budget-mellanformatare på senaste. Hur bra är dom egentligen jämfört med t ex en gammal nikon?
 
Autocorden på Tradera saknar läderklädseln på ljuschaktet. Inte speciellt snyggt. Annars är den en av de bättre japanska plagiaten.
 
Carl Johan skrev:
Har börjat intressera mig för dessa budget-mellanformatare på senaste. Hur bra är dom egentligen jämfört med t ex en gammal nikon?

Eller jämfört med en ny Nikon?

Det är stor skillnad på bildkvaliteten. Mycket finare korn och skärpa. Speciellt med en Rollei.

En optikingenjör knappade in specifikationerna för optiken till dessa kameror i sitt optikdesignprogram, för att kolla hur pass bra konstruktionerna var jämfört med modern optik. Han blev förvånad då de var så pass bra att inget behövde ändras för att få bättre bildkvalitet.

Sedan kan man nog inte kalla en Rolleiflex för budgetkamera, då det i stort sett var omöjligt för en vanlig amatör att ha råd att köpa en sådan kamera när de var nya. Den senaste modellen 2,8FX går loss på drygt 40.000 kr.

Priserna för en begagnad tvåögd Rolleiflex ligger mellan 1200-12.000 kr beroende på modell. Förstås blir specialmodeller som 2,8F Aurum och Platinum dyrare. Eller en 2,8 GX från 80-90-tal.

Bäst prestanda för lite pengar gäller för Rolleicorder och Rolleiflexer med Tessar eller Xenaroptik.
 
Okej. Men "budget" menade jag bara att dom ju oftast är klart billigare än t ex en gammal bladare. Hur är de att jobba med? Är de slittåliga?
 
Carl Johan skrev:
Okej. Men "budget" menade jag bara att dom ju oftast är klart billigare än t ex en gammal bladare. Hur är de att jobba med? Är de slittåliga?

Rena pansarvagnar. :)

Rollei's är av så bra kvalitet att jag brukar leka med dem ibland bara för att få känna hur mjuk och smidig fokuseringen är. Utväxlingen på fokuseringsratten är bra, så det går snabbt att ställa in skärpan. Visst, på de tidiga modellerna är mattskivan lite mörk, men den är mycket finkornig vilket gör att man lätt ser när skärpan ligger rätt. Den inbyggda luppen använder jag nästan jämt.

Det är inte för inte som Rolleiflexerna var populära bland reportrar. Mycket snabba att arbeta med. "klick - veva, klick - veva". Ska man ta bilder och råkar ha en folksamling framför sig, så är det bara att hålla kameran uppochned över huvudet och titta upp i sökaren. :)

Självklart finns det en del slitna kameror och med torkat fett som kräver service. Men som tur är kan man fortfarande få kamerorna genomgångna.

Jag har några Rolleis från 30-talet som otroligt nog är i nära nyskick. Jag lät några av dem få en slutarrengöring, och de fungerar nu helt perfekt. Och vilka bilder de tar sen. Jag ser kamerorna som individer och ser inte ned på äldre modeller trots att de nyare har bättre optik t.ex. Jag tar den kamera jag gillar för stunden. :)
 
Carl Johan skrev:
Är den som Patrik länkade till något att? (http://www.fotosidan.se/classifiedads/view.htm?ID=6452). Prisvärd?
Och en annan sak jag undrar om mellanformat.. Hur är det med förstoringsapparaten? Är det bara att byta negativhållare eller måste man byta helt? Har en Durst C-35 nu.

Nja, nu har jag inte sett den kameran, men jag skulle inte ge mer än högst 800 eftersom den enligt anonsen har sliten klädsel. Triotar-optiken är hygglig om man bländar ned och inte gör allt för stora förstoringar. För ett par hundralappar till kan du få en Rolleicord med Xenar som ger mycket bättre bildresultat.

Kolla om din förstoringsapparat klarar 6x6. Gör den det så kan du köpa en negativhållare för 6x6. Du behöver också ett förstoringsobjektiv som klarar 6x6, gärna ett 80mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.