Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Roliga bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

nvrmnd

Aktiv medlem
Anser att det borde finnas någon egen sektion för detta, antingen via en bildpool eller annat. Tycker det bidras alldeles för mycket med bara "roliga" bilder under kritikpoolerna. Dessa är alltså inte tekniskt genomförda, varken kompositionsmässigt eller baktanke mer än att det är en "rolig" bild. De fyller bara ut och gör så att folk missar flera guldkorn! Eller helt enkelt ha regler för kritikpoolen att man bara ska bidra med bilder man vill få SERIÖS kritik på, int bara typ "hej, skoj bild!".

Har tänkt på detta länge men nu har det runnit över, kalla mig bitter men det blir bara mer och mer... Jag har själv nästan slutat att bidra med bilder hit eftersom de försvinner i mängden, man får ingen feedback längre.

Inte för att hänga ut någon men här är ett exempel http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2020247.htm?set=lp
 


Jättebra att det finns, men verkar inte som att det nått ut till alla liksom. För det känns inte som att humoristiska bilder hör hemma i en pool där man är ute efter kritik. Kommentarerna på dessa bilder är oftast "oj vad skoj bla bla" och inget om det tekniska... Känns bara som att folk som är här och söker seriös kritik inte får det, jag känner själv att fotosidan inte bidrar med något till mig längre... Kritikpoolen är ändå där för att man ska få kritik och åsikter, känns inte som att humorbilder hör hemma där. Säkert fler än jag som tycker som så också.
 
Jättebra att det finns, men verkar inte som att det nått ut till alla liksom. För det känns inte som att humoristiska bilder hör hemma i en pool där man är ute efter kritik. Kommentarerna på dessa bilder är oftast "oj vad skoj bla bla" och inget om det tekniska... Känns bara som att folk som är här och söker seriös kritik inte får det, jag känner själv att fotosidan inte bidrar med något till mig längre... Kritikpoolen är ändå där för att man ska få kritik och åsikter, känns inte som att humorbilder hör hemma där. Säkert fler än jag som tycker som så också.
Problemet här är väl snarare de som kommenterar med "roligt!" än ger bilden en iallafall något djupare analys. Bildkritik är ju mer än bara de tekniska råden etc, och fotografen till en humorbild kan förstås vilja ha givande kritik på den precis som vilken annan bild som helst. Att fånga ögonblick är en konst.

Så många humorbilder är det väl inte egentligen? Om vi tar de fem första sidorna på Bildkritik nu tex, hur många bilder är vad du kallar humorbilder?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.