** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rodinal o agitering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det viktiga är att man konsekvent gör likt varje gång. Då lär man känna de resultat man får, i förväg...

Jag vänder&snurrar dosan tre varv rättså exakt likt vilket tar ca 8-10 sek då jag gör det.

Lugn agitering är också viktigt. Men visst kan man göra milkshake med rodinalen om man vill ha lite mer definierade korn i en känslig film tex...

Mvh Niclas,
 
Har endast använt D76 tidigare och provade Rodinal igår (läs 30/9) och agiterade som jag brukar göra med D76 5sek var 30sek med gott resultat eftersom det inte fanns någon info på Rodinal ang. agitering.
Tack för svaren.

Hils Mikael
 
Svårt att misslyckas med Rodinal, det är ju en "mkt snäll" framkallare! HC110 är strax mycket kinkigare, men ger väl ett snäppet finare korn..
 
Jag kan helt instämma med föregående talare! Rodinal är helt enkelt som en kronisk sjukdom, har man en gång fått den, slipper man aldrig undan den! Jag har under åren använt lite av varje, många gånger av ren nyfikenhet. Men jag återgår alltid till Rodinal, därför att resultatet alltid blir bra. Det är en hyfsat slarvsäker framkallare. OK, det är ibland lite kornig, men den är skarp, lättarbetad och ger en underbar gråskala. Vad mer kan man begära? Med utspädning 1:25 kan man ungefärligen jämföra tiderna med D-76 / ID-11. Det helt kompromisslösa receptet till fin gråskala och fint korn är Efke 25 och Rodinal 1:100 i c:a 14 minuter, då är inte tiden så petnoga heller.
Sådan är Rodinal! Jag är kär i den!
Många hälsningar, Uffe
 
Jag gjorde nyligen så här på Neopan acros 120-film:

Rodinal 1+25 @ 20°C.

Total tid 9 min.

Agitering (inversioner, inte milkshake) hela första minuten. Sedan fyra inversioner vid 3, 5 och 7 minuter. Jag körde med 1,5 liters dosa, så fyra inversioner tar ca 20 sek.

Detta gav ganska hög kontrast, lite väl mycket kanske. En del av bilderna var tagna i solljus och har _mycket_ kontrast.

Om man vill köra Rodinal 1+25 på Acros kan det vara bra att köra på 50 eller 25 ISO.
 
Majkol skrev:
Hej!
Undrar hur ofta ni vänder dosan och hur länge när ni använder Agfa Rodinal.

Späder Rodinal 1+200, 10 agiteringar under ca 30 sekunder och sedan får dosan stå i två timmar.
Vid mer konventionell framkallning kör jag alltid konstant agitering under första halvminuten och sedan tre agiteringar varje halvminut (oavsett framkallare).
 
Japp, jag menar att man "rate it" till 50 eller 25 ISO. Dvs underframkalla. Har inga tider på det, har inte testat än.

Måste testa 1+200 och 2 timmar. Det är ju skitkoolt! :) (Läste om det på APUG.)

*h
 
timeUnit skrev:
Agitering (inversioner, inte milkshake) hela första minuten. Sedan fyra inversioner vid 3, 5 och 7 minuter. Jag körde med 1,5 liters dosa, så fyra inversioner tar ca 20 sek.
Sättet går under benämningen "kompenseringsformeln" och används när man vill sänka kontrasten.

Jag har för mig att detta förfarande skall ge ngn stans N-6.
 
Erik,

jag hänger inte med... vad är sättet? Min agiteringsteknik? :)

Jag är inte Zon-van, vad är N-6? En kontrastkurva?

Och ett tillägg: Att köra Acros i Rodinal 1+25 i 9 minuter var en gissning från min sida. Jag blandade framkallaren innan jag kollade vilken tid jag skulle köra (inte så smart...), och upptäckte att massivedevchart inte hade en tid för den kombon! Så jag tänkte, bättre överframkallade än tvärtom. Jag utgick från 1+50 tiden, drog bort 2 minuter och var försiktig med agitationen. Som sagt blev kontrasten rätt hög ändå, men negen är inte fööör täta, vilket indikerar att tiden inte var helt out.
 
Ja, en sänkt kontrastkurva.

Agiteringen ser till att ny framkallare når silvret.

Genom att först späda ut framkallaren med dubbelt så mycket vatten och sedan låta bli att agitera så sänker man kontrasten i filmen, N-6 ska vara möjligt.

Börja med 30s agitering sedan sör man inte dosan mer än 5-10s/3 minuter. Framkalla i 9 eller 12 minuter.

Partier med mycket silver gör slut på framkallaren på 10-15 sek i lågdagerpartierna så kommer i princip framkallaren att arbeta kontinuerligt. Har för mig att filmen bör överexponeras ngt. Resultatet skall bli att högdagerpartierna minskar i täthet och lågdagern är i princip opåverkad.

Jag har aldrig provat det.
 
Nu var det ju så att jag körde 1+25, vilket knappast faller inom ramen för "kompenseringsformeln" enligt den definitionen... :)
 
Jag läste på lite igår kväll, därav de nya spädningskunskaperna.

Alldeles rätt men sättet har den effekten och det kan vara bra att veta.
 
Rodinal fungerar som en kompenserande framkallare vid kraftig utspädning. Det innebär att framkallaren förbrukas fortare lokalt vid högdagrar än vid lågdagrar på negativet. På så vis hålls framkallningen av högdagrar tillbaks medan lågdagrarna förstärks. Frånvaron av agitering minimerar att färsk framkallare tillförs och förstärker denna kompenserande effekt. Den ringa agiteringen bidrar också till ett mycket fint korn.
Det går också att späda 1+400 och köra en 6 timmarsinkubering men oftast resulterar det i en utfällning som ger filmen en flammig gulaktig bas. Min erfarenhet är att en tvåtimmarsframkallning ger en lika god kompenserande effekt.
Jag nyttjar gärna detta framkallningsförfarandet för 120-film och i synnerhet när jag använder min Holga där exponeringen är högst på variabel på en och samma rulle. Största nackdelen med det här förfarandet är att du ibland kan få flammiga negativ och stråk från t ex perforeringarna på 135-filmen. Många förväter filmen för att minimera detta. Mer om detta förfarande kan du hitta på apug.org genom att söka på "stand development".
 
Mycket och ofta agiteringar ger starkare kontraster och mer korn. Rodinal ger normalt mer korn än t.ex Microdol X. Mina finaste resultat fick jag dock med Neofin Röd. Vet ej om den finns kvar idag. Det var på 70-80 talet jag mest använde det.
Som redan nämnts är det viktigt att göra lika dant varje gång så man får in ett system i framkallningen. Utifrån det kan man labba vidare med både tider temp och agiteringar. Prova oxå att värma framkallaren vid kopieringen. Det ger fina ökade kontraster.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar