Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Robots.txt

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Undanta forumen från googles sökindex genom tex robots.txt.

Idag visas inlägg i google, de gamla med namn i strid med informationen man får när man registrerar sig:

"På Fotosidan är vi inte anonyma inför varandra, så du måste ange ditt
>>>
>>> rätta för- och efternamn. Men det visas aldrig för oinloggade och
>>>
>>> sökmotorer (tex Google), bara andra inloggade kan se det."

Please, fixa!

Fast att de visas är ju enligt de premisser som gällde när de skrevs, så rimligen har de som skrev då varit medvetna om detta. Den som registrerar sig nu drabbas inte av detta och för dessa är informationen korrekt. Att undanta hela forumet från indexering känns som ett solklart fall av att kasta ut barnet med badvattnet.

Tillägg:
Sedan borde det väl aldrig ha varit så att namnet citerades från början, som jag ser det, men det är ju lite sent påtänkt nu. Det bästa hade väl varit att korrigera det med en körning i databasen, men det lär ju bli lite svårt med tanke på att det ligger som text.

Fast att de visas är ju enligt de premisser som gällde när de skrevs, så rimligen har de som skrev då varit medvetna om detta. Den som registrerar sig nu drabbas inte av detta och för dessa är informationen korrekt. Att undanta hela forumet från indexering känns som ett solklart fall av att kasta ut barnet med badvattnet.

Nja, jag har knappast blivit medlem nyligen :)

Forumen indexeras, så varje gång någon skriver ett namn plockar google blixtsnabbt upp det.

Den där skrivningen är rätt ny faktiskt, namn stod alltid med i äldre inlägg innan vi hade logiken där man kunde välja bort att visa det.

Jag har fixat bort ditt namn i citaten nu, tar väl Google några dagar att uppdatera.

Den där skrivningen är rätt ny faktiskt, namn stod alltid med i äldre inlägg innan vi hade logiken där man kunde välja bort att visa det.

Jag har fixat bort ditt namn i citaten nu, tar väl Google några dagar att uppdatera.

Kanonbra och många tack för enormt snabbt agerande.

Jag frågade David hur ni gör med personnamn på andra ställen i inlägg. Tex har det skett en det personangrepp, smutskastning mm mot Staffan Teste som faktiskt passerat gränsen för lagligt (och förstås långt förbi forumreglerna)

Tillägg:
Sedan borde det väl aldrig ha varit så att namnet citerades från början, som jag ser det, men det är ju lite sent påtänkt nu. Det bästa hade väl varit att korrigera det med en körning i databasen, men det lär ju bli lite svårt med tanke på att det ligger som text.

Likväl fixade Christer det med lite av hans magi :)

Att undanta forumet från googles indexering vore i mitt tycke en enorm miss.
Tycker googles sökmotor är bra mycket bättre än den som finns inbyggd i forumet, så är oftare att jag hittar till en specifik tråd här via google än via någon annan väg, inkl sökning här.

Likväl fixade Christer det med lite av hans magi :)

Det är rimligen lite skillnad på att ta bort _ett_ känt namn och att göra det på alla gamla medlemmar som skrivit i forumet. Givetvis går det (jag skrev inte omöjligt) om man skriver någon funktion som korrelerar användarnamn och vanligt namn mot varandra, samt den kända positionen för namnet. Kruxet är väl om folk bytt namn eller användanamn och haft sig.

Man kan säga som vår snickare: Allt går, det är bara en fråga om vad det får kosta. :)

Att undanta forumet från googles indexering vore i mitt tycke en enorm miss.
Tycker googles sökmotor är bra mycket bättre än den som finns inbyggd i forumet, så är oftare att jag hittar till en specifik tråd här via google än via någon annan väg, inkl sökning här.

Det går att lösa med tex GSA. Inte gratis dock.

Kanonbra och många tack för enormt snabbt agerande.

Jag frågade David hur ni gör med personnamn på andra ställen i inlägg. Tex har det skett en det personangrepp, smutskastning mm mot Staffan Teste som faktiskt passerat gränsen för lagligt (och förstås långt förbi forumreglerna)

Att inte kunna nämna ST vid namn faller på sin egen orimlighet med tanke på den profil han antagit.

Om du tycker att inlägg innehåller något som är olagligt eller strider mot forumreglerna så får du väl rapportera dem och se vad som händer. Det ligger ju i redaktionens intresse att åtgärda det, om de håller med, ifall det kommer till deras kännedom.

Att inte kunna nämna ST vid namn faller på sin egen orimlighet med tanke på den profil han antagit.

Om du tycker att inlägg innehåller något som är olagligt eller strider mot forumreglerna så får du väl rapportera dem och se vad som händer. Det ligger ju i redaktionens intresse att åtgärda det, om de håller med, ifall det kommer till deras kännedom.

Jag tycker namn ska kunna nämnas, målgruppen är ju andra medlemmar. Att publicera för google är en annan sak.

Är det ärekränkning tex så rapportera gärna in så får vi kika på det. I just detta fallet kan det vara lite klurigt om kränkningen gäller företagets verksamheten, eller om det verkligen gäller privatpersonen ST. I det senare fallet kan det ju tänkas vara 5:e kapitlet i brottsbalken som gäller.

Är det ärekränkning tex så rapportera gärna in så får vi kika på det. I just detta fallet kan det vara lite klurigt om kränkningen gäller företagets verksamheten, eller om det verkligen gäller privatpersonen ST. I det senare fallet kan det ju tänkas vara 5:e kapitlet i brottsbalken som gäller.

Om det står "han" lär det vara personen, företag är väl ändå "det" :)

Men det är väl lätt ändå, står det Staffan Teste är det personen, Står det BO är det barnombudsmannen, står det Bildombudsmannen är det företaget. Kollar man inläggen lite kvickt verkar folk inte skilja på det vilket förstås är på tok. Kränkningarna verkar vara rätt personliga, ett företag kan förstås inte "skämmas" eftersom det inte har känslor, däremot skrämmas :).

Det ska väl förresten räcka med personangrepp för att bryta mot forumreglerna?

Jag tänkte som att om det man angriper egentligen är företagets handling/affärsidé, tex om någon kallar företagets företrädare för girig då man stämt någon så är det ju egentligen företaget som kränkningen gäller.

Det är då inte privatpersonen som utpekas som klandervärd, utan företaget och dess företrädare. Men jag bara spekulerar, någon juridiskt insatt kanske vet bättre - finns säkert prejudikat.

Nå detta vart lite off topic. Svaret på frågan som ledde till denna diskussion är väl att vi kollar och avgör sånt från fall till fall, och det är snarare personangreppet som då plockas bort från forumet än personnamnet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar