Annons

Risk för olja vid sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Snart dags att införskaffa sig en Visible dust-pensel för att rengöra sin sensor. Dock har jag funderat på ett potentiellt problem:

Vad jag förstått från allt läsande är att det finns riskt för att det kan finnas små oljedroppar på sidorna av sensorn. När man för penseln över drar man med sig dessa över sensorn.

Därefter får man använda någon våt-metod för att rengöra sensorn, men min fråga är: Vad gör man egentligen för att rengöra penseln? Man vill ju inte dra på sensorn igen med en smutsig/oljig pensel.

Vad säger ni? Hur har ni gjort? Körde ni med våtmetoden första gången för att ta bort ev. olja?

För första gången så råkade jag ut för att få lite olja på penseln. Skulle städa en 5D och ställde till det för mig. Penseln hade jag köpt på Clas Olsson och från samma ställe köpte jag en flaska penseltvätt för "konstnärer". Körde rent penseln och sköljde den överdrivet noga. Lät penseln torka över natten. Har använt penseln 1 gång efter denna malör och då gick det fint. //Micke

Olja runt sensorn gäller bara Canons fullformats sensorer om jag är rätt informerad.

Jag har aldrig fått olja på penseln på dom kameror jag gjort ren trotts att jag penslat runt själva sensorn också.

Canon 20D
Nikon D2Hs
Nikon D200

/kent

Sensorn har väl inga rörliga delar eller åker ff sensorena runt runt?

träffa rätt

Det gäller bara att ha lite hålvana o träffa rätt(sensorn) så är det inga problem.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar