Annons

Ripoff eller ren tillfällighet

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tycker ni om dessa? Den ena är en av världens mest sålda reklambilder.

Notera horisont, hand, croppning, profil, blomman...

Personligen gillar jag kopian bättre, dvs nummer två.
 

Bilagor

  • ist2_1921014-wishes.jpg
    ist2_1921014-wishes.jpg
    35.3 KB · Visningar: 358
  • 3d1fc02532d05b631bc1b8e3e7314f5f (1).jpg
    3d1fc02532d05b631bc1b8e3e7314f5f (1).jpg
    19 KB · Visningar: 359
Tja - har en snarlik bild från början av 90-talet - dock ej publicerad i något större sammanhang...

Lägg gärna upp din variant! Tror inte den är så lik som du tror själv. JAg har alltså inte croppat bilderna ovan, de ligger uppe så där på nätet.

Angående "kopian" ovan så kontaktade jag fotografen och hon förnekade inte "inspirationen" men erkände inte heller, att det ska vara så känsligt, det är väl bara att säga som det är? Jag tycker själva förnekandet är den stora grejen.

Kopian säljer förresten rätt bra (jag visste vid tillfället inte om att den gick att köpa)

Och för de som deltar i upphovsrättsdiskussionerna och ev tänker klaga på att jag lägger upp en bild i ett forum, jag har betalat för mig.
 
Vad tycker ni om dessa? Den ena är en av världens mest sålda reklambilder.

Notera horisont, hand, croppning, profil, blomman...

Personligen gillar jag kopian bättre, dvs nummer två.

Hahahaha! Jag minns att en av våra brevbärare på 80-talet hade tagit en sådan bild på sin dotter när hon stod på en äng och blåste på en maskros. Den gjordes till vykort och sålde som smör.

Och han var helt säkert inte först med den bildidén han heller! :)
 
Hahahaha! Jag minns att en av våra brevbärare på 80-talet hade tagit en sådan bild på sin dotter när hon stod på en äng och blåste på en maskros. Den gjordes till vykort och sålde som smör.

Och han var helt säkert inte först med den bildidén han heller! :)

Påstod han att det var hans idé? Det var i alla fall den biten som störde mig i fallen ovan.
 
Intressant att höra era åsikter i ämnet. Det är väl en diskussion som aldrig kommer till ett slut.Det är väl så att helt nya bilder är ovanliga. Men när likheten i de olika elementen i bilden blir alldeles för påfallande lika blir plagieringen blir pinsam, och allra helst om man utger sig för att vara upphovsman till idén/konceptet.
 
Intressant tråd och jag tackar för tipsen. Nu skall jag hem och fotografera alla nya ideer.

Bara som kommentar, om man inte fick fotografera lika som andra bilder så kan vi ju lika gärna lägga ner. Precis som musik går det ju inte att variera sig i oändlighet. Men däremot förfina i oändlighet.

Lite pinsant kanske att försöka göra finkultur av komposition och göra ära och berömmelse av ideer. Ideer är inte upphovsrättsskyddade tack och lov.
 
Intressant tråd och jag tackar för tipsen. Nu skall jag hem och fotografera alla nya ideer.

Bara som kommentar, om man inte fick fotografera lika som andra bilder så kan vi ju lika gärna lägga ner. Precis som musik går det ju inte att variera sig i oändlighet. Men däremot förfina i oändlighet.

Lite pinsant kanske att försöka göra finkultur av komposition och göra ära och berömmelse av ideer. Ideer är inte upphovsrättsskyddade tack och lov.
Hmm det beror kanske lite på hur man ser på det, men att inspireras är inget fel, men när det blir påfallande likt är det läge för granskning. Om jag som kompositör skulle sno stora delar av Van Halens "Jump" och kalla det för egen komposition skulle det nog uppfattas som en låtstöld med rättsliga konsekvenser.

mvh/Ove
 
Jag tycker att det blir ett problem först när någon försöker hävda att "Detta är en äkta DaVinci" när det är en avbild.

Men att ta kort på orginalet Monalisa, eller måla av, eller t.o.m. göra allt för att kopian skall vara så ytterst lik orginalet som det någonsin går att göra, är INGET problem.

Det är uppsåt att lura någon för egen vinnings skull som är problemet.

Det är alltså ingen fara om man bli superinspirerad och får till något som på pricken liknar orginalet, även om den som ser skapelsen omedelbart tänker på orginalet.

Lite flummigt, men det bjuder jag på. :)

Vissa ider är bra, andra är dåliga, och vi människor fungerar ju som vi gör vilket innebär att många för varandra helt okända människor kommer att komma på EXAKT samma ideer!
 
Hmm det beror kanske lite på hur man ser på det, men att inspireras är inget fel, men när det blir påfallande likt är det läge för granskning. Om jag som kompositör skulle sno stora delar av Van Halens "Jump" och kalla det för egen komposition skulle det nog uppfattas som en låtstöld med rättsliga konsekvenser.

mvh/Ove

Mja, nu tänkte jag inte gå in i polemik, men alla kombinationer av toner är redan upptagna läste jag på nån internetsida, så att det inte går att komponera ny musik utan att det alltid går att hitta en annan låt som har flera takter som faktiskt är samma. Detta tvistar man ju som bekant lite av och till, speciellt i schlagertider.

Men till skillnad från musik så är foto mycket svårare att göra exakta efterapningar. Jag är av den linjen att har man tagit bilden själv så är man upphovsmakare till bilden hur lik bilden än är en annan bild.

Dock kan jag medge att det är lite svårare att få uppmärksamhet med en bild som alla andra redan tagit.
 
Känner den unkna lukten av avundsjuka i denna tråd.
Är det någon här som någonsin tagit en bild som inte liknar någon tidigare tagen bild?
 
Mja, nu tänkte jag inte gå in i polemik, men alla kombinationer av toner är redan upptagna läste jag på nån internetsida, så att det inte går att komponera ny musik utan att det alltid går att hitta en annan låt som har flera takter som faktiskt är samma. Detta tvistar man ju som bekant lite av och till, speciellt i schlagertider.
Säger väl mer om vissa musikgenrer än om nånting annat. Om man pratar musik i andra termer än tonal avföring (schlager) är påståendet om omöjligheten att komponera "ny" musik fullkomligt verklighetsbefriat.
 
Känner den unkna lukten av avundsjuka i denna tråd.
Är det någon här som någonsin tagit en bild som inte liknar någon tidigare tagen bild?
Det handlar inte om avundsjuka eller missunnsamhet. Det handlar snarare om huruvida man kan stå ut med sig själv vid en uppenbar plagiering, och var går gränsen för plagiering.Det är kärnfrågorna.

Jag ser snarare att frågan blir mer generell än att man hänger sig fast vid en bild och ett tillfälle. Nu var just den här bilden underlag för diskussion och det är varken första eller sista gången en "plagierad" bild dyker upp. Sedan var det någon i tråden som undrade om Joe McNallys bild var först, kanske inte - men det vet vi inget om i nuläget. Det kanske kommer någon upplyst med mer information vad det lider.

Var går gränsen mellan inspiration och transkription, och ska man vid inspiration också uppge källan för att undvika långdragna diskussioner där man envist hävdar sin "idémässiga upphovsrätt" om ni förstår vad jag menar. Men ibland är slumpens skördar så att resultatet kan vara"två själar, en tanke" fast med flera års mellanrum, helt i ovetskap om varandras existens.
 
Tyvärr finns det många som kopierar andras idéer utan att ange var ifrån.Man borde åtminstone tala om var man hittat "inspirationen".Det tillhör vanlig hyfs och respekt.
Men många sjävupptagna "konstnärer" förstår inte det.
För dem spelar det ingen roll om det är lånta fjädrar,bara
man blir beundrad.
Och det är skillnad på att kopiera och bli inspirerad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.