Maxe
Aktiv medlem
Vad tycker du själv???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha, bättre att säga att man inspirerats av en bild än att hitta på nån konstig förklaring.
Ja, det vore kul att se era "rip offs".
Här har jag ett eget exempel:
Min bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1615237&target=_blank
Bilden jag inspirerats av:
http://1x.com/?userid=&from=160&to=...ends=&search=true&action=view&id=17205&size=L
Vad tycker ni om dessa? Den ena är en av världens mest sålda reklambilder.
Notera horisont, hand, croppning, profil, blomman...
Personligen gillar jag kopian bättre, dvs nummer två.
Tja - har en snarlik bild från början av 90-talet - dock ej publicerad i något större sammanhang...
Vad tycker du själv???
Hahahaha! Jag minns att en av våra brevbärare på 80-talet hade tagit en sådan bild på sin dotter när hon stod på en äng och blåste på en maskros. Den gjordes till vykort och sålde som smör.
Och han var helt säkert inte först med den bildidén han heller!
Hmm det beror kanske lite på hur man ser på det, men att inspireras är inget fel, men när det blir påfallande likt är det läge för granskning. Om jag som kompositör skulle sno stora delar av Van Halens "Jump" och kalla det för egen komposition skulle det nog uppfattas som en låtstöld med rättsliga konsekvenser.Intressant tråd och jag tackar för tipsen. Nu skall jag hem och fotografera alla nya ideer.
Bara som kommentar, om man inte fick fotografera lika som andra bilder så kan vi ju lika gärna lägga ner. Precis som musik går det ju inte att variera sig i oändlighet. Men däremot förfina i oändlighet.
Lite pinsant kanske att försöka göra finkultur av komposition och göra ära och berömmelse av ideer. Ideer är inte upphovsrättsskyddade tack och lov.
Hmm det beror kanske lite på hur man ser på det, men att inspireras är inget fel, men när det blir påfallande likt är det läge för granskning. Om jag som kompositör skulle sno stora delar av Van Halens "Jump" och kalla det för egen komposition skulle det nog uppfattas som en låtstöld med rättsliga konsekvenser.
mvh/Ove
Säger väl mer om vissa musikgenrer än om nånting annat. Om man pratar musik i andra termer än tonal avföring (schlager) är påståendet om omöjligheten att komponera "ny" musik fullkomligt verklighetsbefriat.Mja, nu tänkte jag inte gå in i polemik, men alla kombinationer av toner är redan upptagna läste jag på nån internetsida, så att det inte går att komponera ny musik utan att det alltid går att hitta en annan låt som har flera takter som faktiskt är samma. Detta tvistar man ju som bekant lite av och till, speciellt i schlagertider.
Det handlar inte om avundsjuka eller missunnsamhet. Det handlar snarare om huruvida man kan stå ut med sig själv vid en uppenbar plagiering, och var går gränsen för plagiering.Det är kärnfrågorna.Känner den unkna lukten av avundsjuka i denna tråd.
Är det någon här som någonsin tagit en bild som inte liknar någon tidigare tagen bild?
Känner den unkna lukten av avundsjuka i denna tråd.
Är det någon här som någonsin tagit en bild som inte liknar någon tidigare tagen bild?