ANNONS
Annons

Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Har börjat att fotografera macro, och har sett att det finns dom som fotograferar med ringblixt, nu undrar jag syftet med detta att använda ringblixt , finns det någon som kan förklara eventuellt har bilder att visa resultatet med och utan ringblixt

Har börjat att fotografera macro, och har sett att det finns dom som fotograferar med ringblixt, nu undrar jag syftet med detta att använda ringblixt , finns det någon som kan förklara eventuellt har bilder att visa resultatet med och utan ringblixt

Den uppenbara fördelen med ringblixt är ju att man får mer ljus, det är en fördel som gäller alla blixtar. :)

Jämfört med en vanlig blixt så kommer ljuset från en ringblixt från flera håll och man får därmed mjukare ljus och mindre skuggor.

Iden med ringblixt är att få jämn belysning på nära håll.
Vill det sig illa kan dock ljuset från en ringblixt bli lite väl jämt fördelat, så att resultatet blir tråkigt.
Nog bättre med macroblixtar som består av flera små blixthuvuden som kan ställas separat.

ett lyft

Blixten ger mer ljus naturligtvis men ledtalet är inte högt därför motivet är nära.
Sk TTL mätning gör att ljuset från blixten mäts genom objektivet på samma sätt som befintligt ljus.

Den största fördelen, enl mig i alla fall, är att under synktiden för blixt som lite förenklat är 1/60 sek "brinner" blixten av med ung 1/20000 sek. I praktiken kan man säga att bildrutan blir exponerad 2 ggr. En med befintligt ljus och under tiden också med blixten.

Att få tex en fjäril exponerad med 1/20000 sek är som natt och dag jämfört med tex 1/60 sek. Den korta exponeringstid som blixten ger gör att bilderna blir mycket skarpa om skärpan ligger rätt. Nog så svårt då skärpedjupet är mycket tunt. Men objektet får dock inte röra sig för mycket mellan 1/60 och 1/20000 då blir bilden oskarp i alla fall och man ser också att bilden är dubbelexponerad.

Blixten och / eller kameran ska klara av att minska på ljusmängden. Det blir lätt för mycket ljus med konstiga reflexer från objektet som kan se onaturligt ut. Man får helt enkelt lära sig blixten man använder

tillägg...

såg när jag läste igenom att jag hade glömt en ganska viktig detalj/fördel.

Makrobilder, ex insektsbilder blir effektfulla i motljus. En trollsländans transparenta vingar framträder snyggt tex. Ibland är med- eller motljusläget inte heller valbart.

Blixten gör att man relativt enkelt kan möta de befintliga motljuset med blixten. De bilder jag själv tekniskt sett är mest nöjd med är några i starkt motljus med blixt.

Samma teknik används ju också vid porträtt fotografering. Ringblixten är dock för klen vid det avståndet

Det går också att använda en reflexskärm för upplättning eller konstgjort motljus men det går lika bra att låta blixten skapa eget motljus om den kan utlösas utan att behöva sitta i blixtskon

Om du använder en vanlig blixt monterad på kameran så är risken stor att objektivet skuggar motivet när du kryper nära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar