Annons

Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
Funderar på att köpa mig en ringblixt till min Nikon D200 och behöver lite råd.
Har kollat runt lite och hittat flera varianter, bla macroblixt (2 blixtar på varsin sida), nån adapter man sätter på den "vanliga blixten" som transporterar ljuset till en ring runt linsen (Rayflash?) och så då vanliga ringblixtar.

Jag är nog inne på en vanlig ringblixt och har hittat 2 varianter.
En vanlig blixt helt enkelt och en med led-dioder som lyser konstant, som den här http://tinyurl.com/ygwohqo

Denna variant verkar vara billigare men jag undrar om någon har nån erfarenhet av en sån och kan rekommendera eller inte? Någon skillnad i slutresultatet på dessa?

Slutligen undrar jag också över detta med ledtal. De flesta blixtar jag kollat på anger ett ledtal på 14. Är detta bra eller normalt och vad innebär det egentligen?

Först och främst, vad ska den användas till? Olika ringblixtar har helt olika användningsområde.

Ledtal 14 är inte så mycket. Jämför t.ex. med att EOS 50D har ledtal 13 i den inbyggda blixten. Däremot funkar det absolut för porträtt, så länge man inte vill konkurrera med rejält starkare belysning som solen.

Jag skulle absolut inte rekommendera en fast lysande, de är tänkta för makro och lyser på tok för svagt för porträttfoto.

Jag kan tyvärr inte ge några specifika produkttips, den enda ringblixt jag har använt själv är Elinchroms, och jag gissar att du är ute efter något med en prislapp på långt under 10kkr. Jag har testat en makroring"blixt" med lysdioder och konstaterat att den säker är jättebra när man fotograferar blommor 10cm bort, men inte människor 1-1.5 meter bort.

Man ska nog inte förakta sockerkaksformarna ("ringblixt" som monteras på vanlig blixt). Sätter man en sådan på t.ex. en SB-800 så skulle det inte förvåna mig om man får ut mer effekt än motsvarande ledtal 14.

Ledtal 14 är inte så mycket. Jämför t.ex. med att EOS 50D har ledtal 13 i den inbyggda blixten. Däremot funkar det absolut för porträtt, så länge man inte vill konkurrera med rejält starkare belysning som solen.

Jag skulle absolut inte rekommendera en fast lysande, de är tänkta för makro och lyser på tok för svagt för porträttfoto.

Jag kan tyvärr inte ge några specifika produkttips, den enda ringblixt jag har använt själv är Elinchroms, och jag gissar att du är ute efter något med en prislapp på långt under 10kkr. Jag har testat en makroring"blixt" med lysdioder och konstaterat att den säker är jättebra när man fotograferar blommor 10cm bort, men inte människor 1-1.5 meter bort.

Man ska nog inte förakta sockerkaksformarna ("ringblixt" som monteras på vanlig blixt). Sätter man en sådan på t.ex. en SB-800 så skulle det inte förvåna mig om man får ut mer effekt än motsvarande ledtal 14.

Tackar, precis denna info jag är ute efter. Du har helt rätt ang priset också, i dagsläget hade jag tänkt mig nåt runt 1000-1500 kr och inser att det blir en begränsad "kvalité" på grejerna men tänkte börja där och se om jag har nån nytta av prylarna.

Ledtal 14 är ju då inte så mycket om det är nästan samma som en inbyggd blixt. Har hittat en annan med ledtal 26 men med en laddtid på minst 10 sek, får väl se över för och nackdelar med det då.

tack igen

Återigen, det är helt otroligt att ingen, på allvar, fyllt denna lucka i budgetmarknaden. I USA finns Alienbee, men just ringblixten går inte få med svensk el, sist jag kollade. Det finns en kinesisk historia på Kaffebrus på runt 7000kr, men det verkar vara väldigt dåligt med tillbehör till den. Dessutom så tror jag att priset till stor del består av batteriets kostnad.

Man kan få ett helt blixtpaket med två blixtar, stativ, softboxar, kablar, radiosändare etc. för 3-4000kr. Är det helt omöjligt att tillverka EN sladdberoende studioringblixt för samma peng?

Den enda orsaken jag kan se till att ingen gjort det än, är att det skulle samtidigt avslöja vem som mördat John F Kennedy.

Jonne, jag kan faktiskt inte annat än hålla med dig! Det är ju egentligen bara en enda komponent som behöver vara annorlunda i en ringblixt: Själva blixtröret. Att det blir dyrare eftersom det blir större är ju inte så konstigt, men de löjliga prisskillnaderna motiveras inte av den högre kostnaden för blixtröret, det ser man tydligt om man kollar på priserna på nya rör..

Du är nog nära sanningen med sista stycket! ;)

Hmmm, har nu kollat runt en heeeel del på både ebay och nätbutiker i Sverige såväl som USA, UK och Hong Kong. Hittar bara nån enstaka blixt med högre ledtal än 14, både Canon/Nikon original och pirater.
Det kanske är standard med 14 på dessa om man inte vill ha en 16000-kr variant med feta bilbatterier som drivkälla?

Jaja, tackar för er hjälp i alla fall, antar att jag får chansa på nån och se hur kul det blir.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar