ANNONS
Annons

Rimligt pris per bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

kittykitkat

Aktiv medlem
Behöver lite råd .

Är en amatörfotograf , har blivit tillfrågad om att fotografera på en hästutställning .
Upplägget skulle se ut som så att de skulle sätta in annons i programmet om att jag var på plats och de som ville ha sin häst fotad skulle då ta kontakt med mig på plats , skickar sedan bilder för påseende till kunden.

Min fråga är då - jag har inte sålt bilder förut vad är rimligt att ta ?
Vilken upplösning bör man erbjuda kunden ?
Papperskopior känns väll inte så aktuellt ,det är väl digitala filer som gäller ?
 
Vilka skall ställa ut sina hästar? Är det de fnittriga 14-åriga tjejerna i kvarteret eller är det världseliten som utan att behöva fundera på det kan lägga bortåt halvmiljonen för att frakta dit sina hästar?

För egen del skulle jag välja att göra så här: jag distribuerar små bilder elektroniskt, som hästägarna kan använda som de vill. Men de skulle vara så små att de inte duger till tryck, bara på webben. Med dessa som ledning skulle kunderna kunna beställa papperskopior av mig, och i samband med leveransen av dessa skulle de få mer högupplösta versioner av de bilder de beställt.

Priser? Jag skulle kolla vad det kostar att få bilderna på papper i olika storlekar, och (minst) fördubbla det priset. Ovanpå det skulle jag lägga fraktkostnaden till respektive kund.
 
Tack för svar.

Det är inte eliten men dock vuxna människor ,
Anmälningsavgiften för att få med sin häst är 1500 riksdaler .

funderar på vilka upplösningar man bör erbjuda.
 
Skriver några rader till här och hoppas på lite mer feedback....

Ska som sagt fota på lördag ,har än så länge ett par personer som har hört av sig i förhand och bett mig specifikt fota deras hästar ,än så länge ingen prisförfrågan.

Tänker som så - sälja foton styckvis ,ha någon form utav paketpris om någon vill köpa flera (positivt tänkande;) ) Och sälja digitala högupplösta filer.

Det är ju uppfödare och försäljare som kommer köpa ,de vill förmodligen ha bilder till in hemsida osv .

Jag vill ju inte vara för dyr ,är ändå en "glad amatör" men vill ju absolut inte sälja ut mig för billigt !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.