ANNONS
Annons

Rimligt pris för foto av bil.

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:
Nu är jag inte 100% säker, men jag tror minsann att man får tjäna betydligt mer än 1000:- på sin hobby innan man måste skatta. Ligger det inte nånstans runt 30,000:- Men det måste deklareras.

Som någon redan skrivit så måste alla inkomster deklareras, men upp till 17 400 kr så är grundavdraget lika stort som inkomsten (gäller för inkomståret 2008). Så om man tjänar mindre än 17 500 på ett kalenderår så betalar man ingen inkomstskatt.

Grundavdraget varierar beroende på årsinkomsten och är störst (31 500) för de som har en beskattningsbar årsinkomst på 128 300-129 200 och lägst (12 100) för de som har en beskattningsbar årsinkomst som överstiger 321 200.
 
Skulle personligen (är en glad amatör) räkna på den faktiksta milkostanden för bilen, brukar inte alltid motsvara dom 17-18kr som är "standard". Sedan lägga på en timpeng motsvarande ditt vanliga jobb och se det som en chans att "göra sig ett namn" och få en ny polare som också gillar bilar.

Det jag tkr e lite lurigt är om personen i fråga dissar bilderna när han sedan efteråt får se dom, hur gör man då? Är det dessutom svartjobb så finns väl risk för att man som fotograf får underläge, kanske välförtjänt?

Kul att se hur ni som redan gått igenom inkörningsfasen hanterat det hela. Det är guld värt för oss som inte kommit dit än, och kanske aldrig kommer dit heller;)
 
Skatte jämkning

Annsökte om detta och där stod det att man måste tjäna under 17500kr innan du behöver skatta.
 
Walle skrev:
Aha. Men man kan väl jämka om man totalt tjänar under en viss summa? När jag sommarjobbade för många år sen kunde man jämka upp till 7-8 kkr vill jag minnas.
Att ansöka om jämkning påverkar bara preliminärskatten, inte den slutliga skatt som räknas ut efter att du har gjort din deklaration. Som hobbyfotograf betalar man inte preliminärskatt, så då är jämkning lite meningslös.
 
Så jag behöver inte skatta ett dugg innan jag har sålt bilder för cirka 20kkr, för det är det jag lagt ner på kameraprylar.
 
Niclas, du har potential, läs på om svart/vit-punkt, gråpunkt och skärpning så är du nästan färdig fotograf!

Såhär blev det när jag satte svart/vit och gråpunkt samt skärpte upp bilden lite:
 

Bilagor

  • bilfoto.jpg
    bilfoto.jpg
    32 KB · Visningar: 187
Två riktigt snygga bilder på samma dag, och samma forum! Det har nog inte hänt på fotosidan sen jag var en amatör :D
 
Det där såg riktigt intressant ut daniel! Var hittar man info om detta?

MVH Niclas

EDIT: Kan tillägga att jag mestadels använder lightroom.
 
Senast ändrad:
pellepiano skrev:
Man kan oxå fakturera genom www.frilansfinans.se
Hobbyfotografer ska akta sig för Frilansfinans, eftersom det i de flesta fall blir enormt dyrt. Frilansfinans betalar nämligen in sociala avgifter (ungefär 25 procent av bruttoinkomsten) vilket de flesta som deklarerar som hobbyfotograf inte behöver.

Om du fakturerar 10000 kr försvinner alltså 2500 kr i en skatt som du egentligen inte skulle behöva betala.

För yrkesverksamma fotografer, däremot, är det möjligt att Frilansfinans är ett praktiskt hjälpmedel.
 
ErlandH skrev:
Hobbyfotografer ska akta sig för Frilansfinans, eftersom det i de flesta fall blir enormt dyrt. Frilansfinans betalar nämligen in sociala avgifter (ungefär 25 procent av bruttoinkomsten) vilket de flesta som deklarerar som hobbyfotograf inte behöver.

Om du fakturerar 10000 kr försvinner alltså 2500 kr i en skatt som du egentligen inte skulle behöva betala.

För yrkesverksamma fotografer, däremot, är det möjligt att Frilansfinans är ett praktiskt hjälpmedel.

Då jag inte ens har haft mitt första "riktiga" fotouppdrag än kan jag lika gärna köra lite i fickan så länge tills jag lär mig och blir bättre.
 
Robin Gyllander skrev:
Så jag behöver inte skatta ett dugg innan jag har sålt bilder för cirka 20kkr, för det är det jag lagt ner på kameraprylar.

Det beror på när du har inhandlat dem. Om du registrerar företag i år, så ska det inte vara några problem att ta med de alla kostnader du haft i år och ifjol.

Är det äldre prylar än så, och kostnaden har varit mindre än 5000kr per pryl, då får du försöka ta med dem på en öppen yrkan. Men skatteverket kommer inte att godkänna prylarna om de bedömer det som uppenbart att de kan ha använts även till privata syften. De kommer att fråga sig: "Är det troligt att någon köper sådan här utrustning för privat bruk?" Om svaret är ja, då går yrkan inte igenom. Så i princip blir det bara och enbart sådan utrustning som du har skaffat enkom för ditt kommande yrkesbruk, som går igenom. Gäller alltså utrustning du skaffat 2006 eller tidigare.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Rockoholic skrev:
Då jag inte ens har haft mitt första "riktiga" fotouppdrag än kan jag lika gärna köra lite i fickan så länge tills jag lär mig och blir bättre.

Inget vidare smart att annonsera skattebedrägerier på nätet.... :)
 
Men då måste du fakturera och spara alla papper så du kan redovisa ditt underskott om skatteverkat någon gång vill veta....Skulle du få ett överskott måste vinsten deklareras. Allt står i broschyren någon länkade till längre upp...
 
Gutta skrev:
Men då måste du fakturera och spara alla papper så du kan redovisa ditt underskott om skatteverkat någon gång vill veta....Skulle du få ett överskott måste vinsten deklareras. Allt står i broschyren någon länkade till längre upp...

Men om jag har köpt kameragrejer för ca 30 lax som jag har gjort nu... och drar in 2-3papp? Då har jag ju ingen direkt vinst? eller?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.