RG
Avslutat medlemskap
Joel Höglund skrev:
Det där gäller ju bara bär- och svampplockning om jag läser PDF-dokumentet rätt.
Oj kanske kulle korrekturläst.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Joel Höglund skrev:
Det där gäller ju bara bär- och svampplockning om jag läser PDF-dokumentet rätt.
Walle skrev:
Nu är jag inte 100% säker, men jag tror minsann att man får tjäna betydligt mer än 1000:- på sin hobby innan man måste skatta. Ligger det inte nånstans runt 30,000:- Men det måste deklareras.
Att ansöka om jämkning påverkar bara preliminärskatten, inte den slutliga skatt som räknas ut efter att du har gjort din deklaration. Som hobbyfotograf betalar man inte preliminärskatt, så då är jämkning lite meningslös.Walle skrev:
Aha. Men man kan väl jämka om man totalt tjänar under en viss summa? När jag sommarjobbade för många år sen kunde man jämka upp till 7-8 kkr vill jag minnas.
Kalle_B skrev:
Vill du köpa denna bilden av mig för 700:- ?
Hobbyfotografer ska akta sig för Frilansfinans, eftersom det i de flesta fall blir enormt dyrt. Frilansfinans betalar nämligen in sociala avgifter (ungefär 25 procent av bruttoinkomsten) vilket de flesta som deklarerar som hobbyfotograf inte behöver.pellepiano skrev:
Man kan oxå fakturera genom www.frilansfinans.se
ErlandH skrev:
Hobbyfotografer ska akta sig för Frilansfinans, eftersom det i de flesta fall blir enormt dyrt. Frilansfinans betalar nämligen in sociala avgifter (ungefär 25 procent av bruttoinkomsten) vilket de flesta som deklarerar som hobbyfotograf inte behöver.
Om du fakturerar 10000 kr försvinner alltså 2500 kr i en skatt som du egentligen inte skulle behöva betala.
För yrkesverksamma fotografer, däremot, är det möjligt att Frilansfinans är ett praktiskt hjälpmedel.
Robin Gyllander skrev:
Så jag behöver inte skatta ett dugg innan jag har sålt bilder för cirka 20kkr, för det är det jag lagt ner på kameraprylar.
Rockoholic skrev:
Då jag inte ens har haft mitt första "riktiga" fotouppdrag än kan jag lika gärna köra lite i fickan så länge tills jag lär mig och blir bättre.
Eeros skrev:
Inget vidare smart att annonsera skattebedrägerier på nätet....
Gutta skrev:
Men då måste du fakturera och spara alla papper så du kan redovisa ditt underskott om skatteverkat någon gång vill veta....Skulle du få ett överskott måste vinsten deklareras. Allt står i broschyren någon länkade till längre upp...