Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimligt pris för foto av bil.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Hej på er! Ikväll var det en riktigt stor bilträff hemma i skövde. Då var det en kille som hade några riktigt fina hotrods m m. Han bad mig ta kort på deras cadillac som värmde däck vilket jag gjorde. Dessa foton gillade han skarpt och vill nu att jag ska fota hans bilar.

Bensinpengar är ju självklart att jag skall få. Men vad är lämpligt att ta om han nu skall ha ca 10-20 bilder i digitalt format redigerade och klara alternativt utskrivna i t ex 30x20? Skall jag ta en fast kostnad för påbörjat arbete och sen att han får betala per bild eller vad är lämpligt? Detta blir mitt första fotouppdrag och jag vore tacksam för tips!

MVH Niclas
 
Ett bra tips.

Jag rekomenderar att du ska ta ett pris enligt blfs prislista på 965 kr tim exk moms.
 
Jag kollade upp lite med far min som är egen företagare. Jag kunde ta max 1000kr i fickan lagligt utan att skattemyndigheten skulle behöva bry sig.

Då jag är en glad amatör än så länge kan jag nog inte kräva så mycket mer heller. Men hur fungerar det med att starta egen fotofirma eller vad man skall kalla det? Då kan man väl dessutom dra av momsen på fotogrejerna?

MVH Niclas
 
Amatör eller inte har ingen betydelse.
Är dina bilder tillräckligt bra så spelar inte priset någon större roll om, om du håller dig inom rimliga gränser vill säga. Begära 1 miljon blir ju svårt eftersom han troligtvis inte har en miljon att lägga på en bild.

Men är dina bilder bra nog så kan du ta 900:- bilden. Vill han köpa dom så vill han. Prisdumpning leder sällan till något possitivt på lång sikt.

Sedan beror det ju också på hur kåt du är på att sälja. Många har kommit fram till mig och ville köpa bilder. Senast var det en go cart bana. jag svarade att självklart fick ha köpa bilderna, men jag sa att jag ville ha 700:- per bild, han var inte lika sugen efter det. Han trodde att han kunde få bilderna av mig och jag fick några gratisvarv på banan.

Resultat: Ingen affär.

säljer du bilderna för 50:- så anser du inte heller att du är värd mer. Har inte sett bilderna, kanske dom är skitdåliga? Allt handlar om att värdera sig själv som fotograf och sedan är det upp till köparen att avgöra. Visst kan man förhandla lite, men att vara prisrädd leder inte till något bra.


Vad tror du skulle hända om Ralph Lauren sänkte priset på sina skjortor till 50:- st?

Troligtvis skulle dom sälja skjortor så in i hel**e i början, säkert bli det mest omtalade företaget i världen. Men sedan då? Vem fan vill gå runt med samma skjorta som resten av värden har? sedan konkar dom för att dom får inga intäkter och höja priset igen skulle inte fungera. Vem vill betala 1000:- för en skjorta som man kudne få för 50:- för några dagar sedan.
 
Jag lägger in en bild som ni får bedöma lite då.

Det var denna bilden han var helt såld på när vi var där

Jag har inte gjort mycket mer än att öka på lite kontrast, ändrat exponering en gnutta, Skurit bort en bit av huven då emblemet blänkte störande mycket , skurit bort en bit i nederkant p g a jobbiga skuggor samt tintat vitbalansen då bilden var väldigt gul.

Är en bild i den här klassen värd mycket eller lite enligt er som säkerligen har mer erfarenhet?

MVH Niclas
 

Bilagor

  • dsc_0055-3fs.jpg
    dsc_0055-3fs.jpg
    88.5 KB · Visningar: 834
Det får du och köparen bedömma. jag skulle inte ge en krona för bilden av olika anledningar. Men jag är inte heller din ev kund.

Vi andra kan inte bedömma hur du skall sätta dina priser. Det får du göra. Sedan får din köpare säga vad han tycker det är värt.
 
Kalle_B skrev:
Det får du och köparen bedömma. jag skulle inte ge en krona för bilden av olika anledningar. Men jag är inte heller din ev kund.

Vi andra kan inte bedömma hur du skall sätta dina priser. Det får du göra. Sedan får din köpare säga vad han tycker det är värt.

Okej. Vad är det som får dig att inte vilja köpa bilden rent fototekniskt? Nu är detta inte någon kritiktråd men är det något som är käpprätt åt h-e eller är det något annat?

Han har ju visioner om hur han vill ha sina bilar fotade och då får vi se ifall jag lyckas förverkliga dem.

MVH Niclas
 
Nope.. du behöver inte vara så orolig.. :) Men vad ska jag med en bild på en cadillac?

Förövrigt är ju halva nosen borta ur bilden...

Men oroa dig inte, det blir säkert bra när du tar dom riktiga bilderna. Men återigen, det är ju omöjligt för mig att prissätta dina bilder eftersom jag inte är en potentiell köpare.

Vill du köpa denna bilden av mig för 700:- ?
 

Bilagor

  • pasta.jpg
    pasta.jpg
    68.6 KB · Visningar: 799
Där har du en poäng!
Jag är väl ungefär lika sugen på en pastabild som du är på en gummidödande cadillac.

Att halva nosen är borta beror dels på att det blänkte fruktansvärt mycket vid emblemet samtidigt som att det blev så extremt stort i fram och tog bort fokus från själva burnouten.

Men vi får väl se vad han säger. Jag kanske inte alls motsvarar hans förväntningar och då får jag väl ta det som en liten läxa.

Men om vi ska återgå till det där med fotofirma och så. Hur fungerar detta? Är det värt för mig att starta då det börjar dyka upp lite uppdrag eller ska jag helt enkelt ha 1000kr som tak för några bilder så jag kan stoppa pengarna direkt i fickan?

MVH Niclas
 
för den duktiga och ambitiösa fotografen finns det alltid kunder och bilder att sälja :) Men jag skulle nog inte förhasta mig med att starta bolag och sådant. Känn efter hur det känns och hur det fungerar. Gillar du bilar och hänger på raggarträffar så kanske det är din grej. Du kanske kan nischa dig till motorsport och får en stadig kundkrets i framtiden. Då är det nog läge att börja fundera på firma, men personligen skulle jag nog råda dig till att ta det lite lung i början och kanske konsultera din fader lite mer :)

Lycka till!!
 
Kalle_B skrev:
för den duktiga och ambitiösa fotografen finns det alltid kunder och bilder att sälja :) Men jag skulle nog inte förhasta mig med att starta bolag och sådant. Känn efter hur det känns och hur det fungerar. Gillar du bilar och hänger på raggarträffar så kanske det är din grej. Du kanske kan nischa dig till motorsport och får en stadig kundkrets i framtiden. Då är det nog läge att börja fundera på firma, men personligen skulle jag nog råda dig till att ta det lite lung i början och kanske konsultera din fader lite mer :)

Lycka till!!

Okej. Jag får köra lite hobbypriser till en början. Motorsport är väl det som ligger mig varmast om hjärtat och är väl det som jag koncentrerar mig mest på. Har väl tänkt försöka mig på porträtt också men jag tycker att det är väldigt svårt!

Att jag konsulterade fadern berodde på att han har egen elfirma. Dock vad gäller foto är han väl inte så intresserad längre. Han har en gammal EOS som legat i garderoben i ca 20 år.
 
Nu är jag inte 100% säker, men jag tror minsann att man får tjäna betydligt mer än 1000:- på sin hobby innan man måste skatta. Ligger det inte nånstans runt 30,000:- Men det måste deklareras.

Att man får "tjäna" 1000:- per tillfälle och stoppa rakt i fickan tror jag inte heller stämmer. Då skulle det ju t.ex. aldrig vara nåt svart om barnvakter och hemhjälp som jobbar svart..de tjänar ju sällan/aldrig mer än 1000:- per tillfälle, men garanterat mer än 1000:- per år.

Skulle jag vara du skulle jag kolla up det med någon annan än din far, skattemyndigheten är ett hett tips.
 
Walle skrev:
Nu är jag inte 100% säker, men jag tror minsann att man får tjäna betydligt mer än 1000:- på sin hobby innan man måste skatta. Ligger det inte nånstans runt 30,000:- Men det måste deklareras.
Man måste skatta för alla inkomster, oavsett om de kommer från hobby eller annat. Men de flesta hobbyfotografer har ju en del utgifter för sin hobby -- och dessa får man givetvis dra av från inkomsterna.

Mer information om detta finns i en utmärkt litenbroschyr från Skatteverket.
 
Det finns flera saker jag inte gillar i bilden.
Först & främst att nosen är kapad.

Om det nu blänker för mycket så hade jag trollat bort blänket.
UFOt över huven tillför ingenting.
Neonskyltens text är helt utfrätt. Gå dit & ta en bild till med stativ och byt ut skylten i bilden.

Annars tycker jag att fronten är för mörk men det är inte säkert att det är fel. Det skapar en viss dynamik av ett möjligt hot att ngt mörkt kommer farande.

Helt rätt att du kapade bilden i botten.

Jag hade tagit 500 kr bilden (när den är fixad) svart om han köper flera. Med ram & passepartout lite mer + kostnaderna för ram & passepartout.
Den digitala filen hade jag inte lämnat ut utan kontrakt.

Om du vill göra det vitt kan du alltid fråga din far om räkningen kan ställas på hans företag så slipper du pappersarbetet.
 
Det känns som att jag får ringa skattemyndigheten imorrn och ställa lite frågor!

Tackar så mycket för hjälpen alla!
 
ErlandH skrev:
Man måste skatta för alla inkomster, oavsett om de kommer från hobby eller annat. Men de flesta hobbyfotografer har ju en del utgifter för sin hobby -- och dessa får man givetvis dra av från inkomsterna.

Mer information om detta finns i en utmärkt litenbroschyr från Skatteverket.

Aha. Men man kan väl jämka om man totalt tjänar under en viss summa? När jag sommarjobbade för många år sen kunde man jämka upp till 7-8 kkr vill jag minnas.
 
Det är riktigt att all inkomst skall deklareras.
Det din pappa syftar på är att man enligt reglerna kan betala ut under 1000:- till en person vid ett tillfälle per år utan att du som företagare måste lämna in en inkomstuppgift.
Det är upp till mottagaren att redovisa inkomsten i deklarationen.
Vet många fotografer som använder det här för bl.a, modellarvoden till amatörmodeller.
 
Så om man tjänar mindre än 12500 om året på foto så behöver man ej skatta för det?
 
I PDF-dokumentet fanns det ju en exempel på hur det kan se ut.

2007 års deklaration (inkomstår 2006):
Överskott av hobby 20 000 kr
Schablonavdrag, 25 procent av 20 000 kr - 5 000 kr
Resultat = 15 000 kr

2008 års deklaration (inkomstår 2007):
Överskott av hobby 30 000 kr
Schablonavdrag 2007 (se ovan) + 5 000 kr
Påförda egenavgifter enligt slutskattebeskedet 2007 - 5 142 kr
Summa = 29 858 kr
Schablonavdrag 2008
25 procent av 29 858 kr - 7 464 kr
Resultat = 22 394 kr
22 394 kr tas upp som inkomst av tjänst i
Inkomstdeklaration 1.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.