Annons

Rimligt pris för begagnad Nikon D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
Kameradoktorn i Stockholm tar 9000:- för ett nytt Nikon D200-hus,
vad kan då vara ett rimligt pris för ett begagnat D200-hus?

5-6000:- eller??

De flesta husen verkar gå på mellan 7-9 begagnade (med mer eller mindre tillebehör). Att hitta en för 5-6 som är i bra skick med åtminstone ett extrabatteri (behövs) och minneskort är nog tyvärr bara att glömma. Tänkte du däremot sälja så bjuder jag 5 fast jag redan har en D200 :)

Benganbus skrev:
Kameradoktorn i Stockholm tar 9000:- för ett nytt Nikon D200-hus, vad kan då vara ett rimligt pris för ett begagnat D200-hus?
Jag skulle aldrig ge mer än 6000 för ett begagnat (i perfekt skick) om det går att köpa nytt för 9000.

Tror säkert det går att få ut 7500:- för en D200 under förutsättning att det finns ett antal månader garanti kvar. De som köpte innan sommaren fick betala c:a 14.500:- för ett nytt hus.

Men förutom garantin ska kameran isåfall inte ha en skråma och kanske gått max 5000 exponeringar. Det blir för dyrt att skicka ett begagnat kamerahus utan garanti på service för bak-eller framfokusering och i förekommande fall sensorrengöring.

Så jag ansluter mig till de som säger 6000 för ett hyfsat begagnat hus utan garanti. Det är nog ett rimligt pris.

jonasy skrev:
De flesta husen verkar gå på mellan 7-9 begagnade (med mer eller mindre tillebehör). Att hitta en för 5-6 som är i bra skick med åtminstone ett extrabatteri (behövs) och minneskort är nog tyvärr bara att glömma. Tänkte du däremot sälja så bjuder jag 5 fast jag redan har en D200 :)

Tycker i alla fall att 7-9000:- är mycket pengar för ett begagnat D200 hus,
då jag kan köpa samma hus nytt hus för 9000:-

Kan så vara att kameradoktorn's pris på nya D200 kommit den sista månaden...?
"Och marknaden inte hunnit anpassa sig riktigt än" ;)

Hur som helst,
betalar hellre 9000:- för ett nytt hus,
än 9000:- för ett begagnat! ;)

B)

Hej

Jag är ännu hårdare i mitt tycke när det gäller priser. Det är halva priset på beg. prylar (speciellt elektronik). Så om det går att få ett nytt hus för 9000 kr så är det enligt mitt tycke för dyrt med 6000 kr också. Bara för att man betalat dyra pengar för ett tag sen innebär inte det per automatik kan få halva priset på 14500 kr. Halva priset på stundande ordinariepris är det som jag själv tillämpar när jag säljer saker.

Jag kanske kan ge någon en blick av priset genom att berätta det jag köpte min för:

I mitten av december köpte jag en D200 inkl batteripack och handutlösare för 7300kr.

Den var i nyskick, 400 exponeringar. Den gick inte att skilja från en ny.

Hela affären kändes väldigt rimlig och bra prissatt. Men detta var i den värsta D200-hysterin, det känns som att priserna har fallit lite?

Hoppas jag kan hjälpa någon.

Under ingen omständighet kan en säljare av begagnad vara basera sitt pris på det han gett för den när han köpte. Det är trist ur säljares perspektiv, men dock sant.

D200 hus, nya med garanti kostar nu 9000:-

Ett välvårdat exemplar med få exponeringar och ev garanti kvar på beg marknaden är max 7000:-. Betalar man mer än det, så är det upp till köparen.

Ett bra råd är att vänta tills säljare av D200 på blocket mm besinar sig. Förståeligt att dom vill ha ut mer pengar med hänsyn till vad de betalat. Men huset är inte värt mer i praktiken.

Bästa rådet är att köpa nytt för bra pengar nu.
Scandinavian har 50 hus på lager såg jag för runt 9900:-
Kameradoktorn tar 9000:- okänt hur många i lager.

Den närmaste tiden, kommer alla säljare att tävla med varandra för att bli av med rest stocken på D200

Och bättre kamera för amatörbruk och uppåt. Det får man leta hårt och länge efter för det priset.

PeterSfa skrev:
Betalar man mer än det, så är det upp till köparen.

Det är alltid upp till köparen, oavsett priset. Därför är det också alltid lika meningslöst att diskutera beg-priser. Tycker man att ett annonserat pris är för högt och någon annan köper i stället så har köparen värderat varan annorlunda, konstigare än så är det inte. Du kan fortafande tycka att köparen betalade för mycket, men det gör inte att priset var fel, det vara bara avvikande från din egen värdering.

Per

Per skrev:
Det är alltid upp till köparen, oavsett priset. Därför är det också alltid lika meningslöst att diskutera beg-priser. Tycker man att ett annonserat pris är för högt och någon annan köper i stället så har köparen värderat varan annorlunda, konstigare än så är det inte. Du kan fortafande tycka att köparen betalade för mycket, men det gör inte att priset var fel, det vara bara avvikande från din egen värdering.

Per

Sant.
Eller med andra ord. Marknadsanpassat pris. D.v.s. Det pris en köpare är villig att ge.
;)

Hmm

Billigt för en riktigt bra kamera

Kanske skulle byta bort min Canon 40d mot en d200, gillar egentligen Nikon mer än Canon men köpte en 40d ändå då den dels var den första Canon jag gillade dels så finns mängder av objektiv i "familjen"

Äh det är bara prylb*gen i mig som vill ha nytt nytt nytt hela tiden

Halva nypriset är det som gäller när en pryl inte är så ny att den har garanti etc kvar, det gäller både elektronik och klockor

MVH

Ola G

PS Tillförde inget alla DS

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto