Annons

Rimlig prissättning och avtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

frilindgren

Ny medlem
Det finns ju en halv miljon sådana här trådar, jag har läst runt lite men inte riktigt hittat en situation som överensstämde med min egen.

Det är nämligen så att ett relativt stort företag vill köpa några av mina bilder, att använda till reklam och diverse på deras hemsida och i sociala medier. I och med att dessa bilder inte är tagna i enkom åt dem (och därav kan jag inte inräkna nedlagd tid i försäljningen, enligt mitt tycke). Vad är då en rimlig prissättning på bilderna och hur ska jag lägga upp ett avtal med dem? Jag vill inte ge helt "fria händer", och vill framför allt kunna sälja bilderna åt andra. Vad ska man tänka på när man skriver avtal med ett större företag? Vilka krav bör man som fotograf ha?
 
Tänkte starta en tråd men min fråga passar nog här. Jag är i en liknande situation. Jag fotograferade en gratis utomhuskonsert förra året och nu har bandet hört av sig. De vill köpa ca 20 bilder för sin nya hemsida och ev. kommande skivomslag. Bandet är på ett sätt känt då det använder sig av ett starkt varumärke men är ett tribute-band med gamla musiker från originalbandet som nu spelar covers. De har inte gett ut skivor förut och finns inte hos musiktjänster. Deras inkomstkälla är de konserter de ger runtom Sverige men nu har de spelat in en skiva med en av Sveriges symfoniorkestrar och ska på världsturné i tre stora länder.

Jag hänvisade först till SFF:s priser för att skapa en bild av deras budget och önskemål. Fick till svar att det var orealistiska priser, vilket jag kan hålla med om, och att de brukar betala ca 1000-10000 kr för en hel studio-session/turné/konsertkväll med rättigheter för samtliga bilder inklusive redigering av flertalet bilder. De vill betala max 3000 + moms för ett 20-tal bilder alla rättigheter inkluderade. Det betyder att de kan använda bilderna till både nya hemsidan, skivomslag, annonser, som pressbilder och annat.

Jag funderat länge och ibland verkar erbjudandet okej och ibland inte. Jag vet ju inte hur skivan kommer att sälja men samtidigt känner jag att det är inga bilder som kommer att kunna säljas i andra sammanhang. De har nästan ingen nyhetsvärde och snart ett år gamla. Enl. SFF kostar en pressbild 6000 kr och en kommersiell bild på hemsidan på obestämd tid 6400 kr. Det skulle bli ca 120 000 kr plus moms för 20 bilder och då rör det sig bara om ett användningsområde. Det skulle ingen i världen köpa.

Jag tittade sen på royalityfria bilder hos olika byråer och de kostar ca 500-2000 kr exkl. moms. Det skulle motsvara 10000-40000 kr för 20 bilder. 10000 är lite mer i nivå med det de betalar för en hel konsert men då får de alla bilderna. Sen tittade jag på SFF:s priser för kommersiella uppdrag. Om de skulle hyrt mig skulle det kostat 1500 kr/tim plus moms. Då skulle de fått alla bilderna för två användningsområden, med 50-100% tillägg för fri användningsrätt i Sverige och 100-300% tillägg för Europa och världen.

Jag undrar nu varför en arkivbild kostar så mycket enl. SFF jämfört med ett kommersiellt uppdrag och tycker ni att det är ett dåligt erbjudande från kunden? Jag ska förhandla lite till men jag tror som sagt inte jag kommer att kunna sälja bilderna i andra sammanhang. Tänkte också att man skulle tacka ja första gången och ställa högre krav i framtiden om det blir aktuellt i och med att de släppt skivan och kanske finns hos musiktjänster. Ber om ursäkt om det känns som jag kidnappar diskussionen men tycker vi har en liknande situation.
 
Personligen skulle jag tolka ett erbjudande om 3K för 20 bilder som ett tecken att de inte är seriösa. Åtminstone om bandet skall ge ut en skiva på ett etablerat skivbolag, om de ger ut skivan själva (dvs de finansierar allt ur egen ficka) så blir det lite annorlunda, men det är fortfarande ett för lågt pris tycker jag: 3K för 20 bilder som bandet får använda fritt blir 150 spänn per bild, som de kan sälja i XX tusen kopior på skivomslag/affischer/vykort/tröjor....

Jag skulle ha kontrat med att de för X tusen kronor kan få Y bilder att användas på _ett_ skivomslag. Och då är X mer än 5 och Y mindre än 20, men mer än 4.
 
Personligen skulle jag tolka ett erbjudande om 3K för 20 bilder som ett tecken att de inte är seriösa. Åtminstone om bandet skall ge ut en skiva på ett etablerat skivbolag, om de ger ut skivan själva (dvs de finansierar allt ur egen ficka) så blir det lite annorlunda, men det är fortfarande ett för lågt pris tycker jag: 3K för 20 bilder som bandet får använda fritt blir 150 spänn per bild, som de kan sälja i XX tusen kopior på skivomslag/affischer/vykort/tröjor....

Jag skulle ha kontrat med att de för X tusen kronor kan få Y bilder att användas på _ett_ skivomslag. Och då är X mer än 5 och Y mindre än 20, men mer än 4.

Tack för ditt svar! Ja, hur jag än vänder och vrider på det känns det som skambud. Samtidigt har vi det här med royalityfria bilder och kommersiellt uppdrag som jag skrev om. De skrev också "vi får nytt bildmaterial presenterat för oss kontinuerligt så vi lider inte brist på bilder eller filmer. Saken är den att dina är mkt bra och de är förhållande vis aktuella för oss. Allt i pop-världen är förgängligt". Så å ena sidan tycker de mina bilder är speciella och vill gärna ha dem men å andra sidan säger de att de inte har brist på bilder och bilder och musik är förgängliga numera?? Jag ska föreslå 500 kr/bild plus moms för den här gången. Blir det mer samarbete har jag lite mer fakta om musikförsäljningen.

Jag funderar också på om jag ska utesluta allt som har med skivan att göra ur avtalet. Som du säger kan det handla om tusentals ex med kringprodukter.
 
Tack för ditt svar! Ja, hur jag än vänder och vrider på det känns det som skambud. Samtidigt har vi det här med royalityfria bilder och kommersiellt uppdrag som jag skrev om. De skrev också "vi får nytt bildmaterial presenterat för oss kontinuerligt så vi lider inte brist på bilder eller filmer. Saken är den att dina är mkt bra och de är förhållande vis aktuella för oss. Allt i pop-världen är förgängligt". Så å ena sidan tycker de mina bilder är speciella och vill gärna ha dem men å andra sidan säger de att de inte har brist på bilder och bilder och musik är förgängliga numera?? Jag ska föreslå 500 kr/bild plus moms för den här gången. Blir det mer samarbete har jag lite mer fakta om musikförsäljningen.

Jag funderar också på om jag ska utesluta allt som har med skivan att göra ur avtalet. Som du säger kan det handla om tusentals ex med kringprodukter.

Sänk aldrig priset nu för att tjäna bättre sen, det funkar ytterst sällan.

Du nämnde bildbyråbilder, det är ingen bra jämförelse för de vill ha fulla rättigheter och då kostar såna bilder betydligt mer.

Samtidigt, du bör inte ta styckepris när det är en serie på så många som 20 bilder.

Jag rekommenderar dig att ta åtminstone 15000 kr, dvs ungefär som ett bröllop, men att inte ge dem exklusiva rättigheter. 15000 är lågt för kommersiella rättigheter.

Lyssna inte på deras argumentation.
 
En sak du kan göra för att sätta press på dem är att säga att de får använda bilderna, men att du vill ha ett skrivet kontrakt innan de göra något. Sedan undviker du att skriva på något papper tills de mer eller mindre står och bankar på din dörr och skriker.

Om det inträffar kommer de kanske redan att ha beställt tryckning av skivomslag och annat, och om de inte har ett påskrivet kontrakt så är det upphovsrättsintrång och deras advokat kommer att inse att det är du som bestämmer i det läget, och du kan ta betalt nästan vad du vill.
 
Sänk aldrig priset nu för att tjäna bättre sen, det funkar ytterst sällan.

Du nämnde bildbyråbilder, det är ingen bra jämförelse för de vill ha fulla rättigheter och då kostar såna bilder betydligt mer.

Samtidigt, du bör inte ta styckepris när det är en serie på så många som 20 bilder.

Jag rekommenderar dig att ta åtminstone 15000 kr, dvs ungefär som ett bröllop, men att inte ge dem exklusiva rättigheter. 15000 är lågt för kommersiella rättigheter.

Lyssna inte på deras argumentation.

Tack för ditt svar! De vill inte ha exklusiva rättigheter. Jag kan fortfarande sälja bilderna till andra men det låter som de vill använda dem överallt. Så fungerar ju med royalityfria bilder. MAskot skriver t.ex. "När du köper en bild från Maskot Bildbyrå får du en royaltyfri licens. Det innebär att du får använda bilden helt fritt på obestämd tid, oavsett användningsområde (så som annonser, broschyrer, förpackningar, pr, företagskommunikation, redaktionellt material, böcker, internet, övriga publikationer med mera). Med andra ord betyder royaltyfritt enkelhet. Betala en gång, använd hur mycket du vill. Upp till 10 personer på ditt företag kan använda bilden. Kontakta oss om du vill uppgradera din licens."

Å andra sidan säljer de en stor bild på 5700 px för 4990 kr/st!
 
Sänk aldrig priset nu för att tjäna bättre sen, det funkar ytterst sällan.

Du nämnde bildbyråbilder, det är ingen bra jämförelse för de vill ha fulla rättigheter och då kostar såna bilder betydligt mer.

Samtidigt, du bör inte ta styckepris när det är en serie på så många som 20 bilder.

Jag rekommenderar dig att ta åtminstone 15000 kr, dvs ungefär som ett bröllop, men att inte ge dem exklusiva rättigheter. 15000 är lågt för kommersiella rättigheter.

Lyssna inte på deras argumentation.

Håller med dig i detta men tycker att det är rimligt att ge ensamrätt i ex tid tex 2-3 år bara för att dom ska veta att ingen konkurrent kan köpa bilderna. O gå på det gamla vanliga om vi får dessa typ gratis så kommer vi handla mer av dig utan kontra då med. Gör gärna det så får ni 25% rabatt nästa gång. För gratis jobb eller billigt generar typ aldrig i några intäkter dom som vill ha gratis/billigt är det inte intressant att betala för sig någonsin.
Jag har kommit till en sådan snurr på företaget så jag tackar hellre nej om betalningen inte är ok jag kör inte rödakors verksamhet utan det är mitt levebröd jag ska dra in.
 
Håller med dig i detta men tycker att det är rimligt att ge ensamrätt i ex tid tex 2-3 år bara för att dom ska veta att ingen konkurrent kan köpa bilderna. O gå på det gamla vanliga om vi får dessa typ gratis så kommer vi handla mer av dig utan kontra då med. Gör gärna det så får ni 25% rabatt nästa gång. För gratis jobb eller billigt generar typ aldrig i några intäkter dom som vill ha gratis/billigt är det inte intressant att betala för sig någonsin.
Jag har kommit till en sådan snurr på företaget så jag tackar hellre nej om betalningen inte är ok jag kör inte rödakors verksamhet utan det är mitt levebröd jag ska dra in.

2-3 år är rimligt, precis vad jag gjorde för ett projekt så nu kan jag använda reklambilderna till vad jag vill.
 
Skulle vara kul att se hur allt slutar. Vem var tuffast?
Som i alla förhandlingar är ett korrekt pris detsamma som parterna kommer överens om. När dealen är sluten, så kan ingen gnälla.
 
En sak du kan göra för att sätta press på dem är att säga att de får använda bilderna, men att du vill ha ett skrivet kontrakt innan de göra något. Sedan undviker du att skriva på något papper tills de mer eller mindre står och bankar på din dörr och skriker.

Om det inträffar kommer de kanske redan att ha beställt tryckning av skivomslag och annat, och om de inte har ett påskrivet kontrakt så är det upphovsrättsintrång och deras advokat kommer att inse att det är du som bestämmer i det läget, och du kan ta betalt nästan vad du vill.
Bra! Ska komma ihåg. :)
 
En sak du kan göra för att sätta press på dem är att säga att de får använda bilderna, men att du vill ha ett skrivet kontrakt innan de göra något. Sedan undviker du att skriva på något papper tills de mer eller mindre står och bankar på din dörr och skriker.

Om det inträffar kommer de kanske redan att ha beställt tryckning av skivomslag och annat, och om de inte har ett påskrivet kontrakt så är det upphovsrättsintrång och deras advokat kommer att inse att det är du som bestämmer i det läget, och du kan ta betalt nästan vad du vill.

Oetiskt, omoraliskt och dåligt för affärerna. Musiksverige är inte större än att en sån grej hade spritt sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.