Annons

Rimlig makrolösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Hägg

Ny medlem
Hej!

Jag har:

Canon EOS 600D
70-300 mm
EFS 18-55 mm
Canon EF 50mm f/1,4 USM

Önskar kunna fotografera millimeterstora nållavar och minimala mossor.

Tycker det är en ogreppbar djungel att försöka begripa vilken kombination av möjliga lösningar som kan passa.

Vilka förslag har ni (som helst inte kostar tiotusentals kronor)?
 
Canon 100 mm Macro
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232104
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=100macroL
Dessa finns ofta på beg marknaden.

Komplitera med en närbildslins Raynox DCR-250
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172

Kör du med någon av dessa linser och närbildslins så kommer du långt med ett rimligt pris.

Nästa steg är ett Canon MP-E65 men då kommer du upp en prisklass.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103

Kolla på denna sida så får du mycket information.
http://makrofokus.se/
 
Hej!

Jag har:

Canon EOS 600D
70-300 mm
EFS 18-55 mm
Canon EF 50mm f/1,4 USM

Önskar kunna fotografera millimeterstora nållavar och minimala mossor.

Tycker det är en ogreppbar djungel att försöka begripa vilken kombination av möjliga lösningar som kan passa.

Vilka förslag har ni (som helst inte kostar tiotusentals kronor)?

Jag använder mig av mellanringar och en Raynox försättslins när jag vill ha extra förstoring.
Fungerar super bra i kombination eller var för sig!

/Roger
 
Innan du gör några större investeringar skulle du kunna prova en sån här kopplingsring, som du kan sätta mellan din telezoom och ditt 50 mm objektiv, som sätts på bakvänt framtill.
http://www.kamda.se/kopplingsring-58-58mm

Haken med det hela är om du har en telezoom som snurrar framtill när skärpan ställs, att du måste sätta den på manuell fokusering och inte peta på den från oändligt, utan ställa skärpan genom att flytta lite fram och tillbaks tills det blir skarpt i sökaren. Ett 50/1,4 är väldigt tungt, och din telezoom kanske inte mår bra av att den hänger på, om du inte är mycket försiktig. Om du kör med AF kanske gluggen går sönder. (Om det är ett Tamron av den typ som skriker när den fokuserar, så går den verkligen sönder om du gör så.)

Skärpa får man cirka fyra centimeter från objektivet som sitter framtill.

Avbildningsskalan med den kombinationen kan du ställa in från ungefär 1,5:1 och till sex gångers förstoring med zoomen. För att alls kunna ta skarpa bilder måste uppställningen vara mycket stadig och skärpedjupet blir på sin höjd någon tiondels millimeter.
 
Med ett macroobjektiv 100mm f:2,8 så får man största avbildningsskala 1:1.
Det vill säga att ett motivet som är lika stor som sensorn 22x15mm avbildas.
Om din lava är milimeterstor så behöver du förmodligen komma närmre än så och få en avbildningskala ca. 5:1 eller liknande.
Så det första att tänka på är nog en omvändningsring som vänder objektivet bakochfram.
Gå in på Photax.se och kolla där om omvändningsringar, det finns tydliga exempel på hur det fungerar. (De har även kopplingsringar enligt inlägget ovan)
Det kan bli problem om frontlinsen (i detta fall bakre linsen) kommer för nära motivet och skuggar ljuset.
 
EF-S 18-55 fungerar förvånansvärt bra ihop med mellanringar :)
Jag köpte ett Meike-set med 13/21/31mm på amazon, ett klart prisvärt alternativ.
Har dumpat min +4 försättslins, mellanringar ger mycket bättre skärpa och dessutom mer förstoring. Avbildningsskala ca 1.3/1 med 35 mm avstånd mellan frontelement och motiv med alla tre ringarna
mvh erik
 
Senast ändrad:
EF-S 18-55 fungerar förvånansvärt bra ihop med mellanringar :)
Jag köpte ett Meike-set med 13/21/31mm på amazon, ett klart prisvärt alternativ.
Har dumpat min +4 försättslins, mellanringar ger mycket bättre skärpa och dessutom mer förstoring. Avbildningsskala ca 1.3/1 med 35 mm avstånd mellan frontelement och motiv med alla tre ringarna
mvh erik

Mellanringars kvalitet sätter sig inte på skärpan - där duger i princip vad som helst bara själva objektivet är bra. Mellanringar av enklaste kvalitet kan dock glappa och i värsta fall kan grader (metallspån) från bajonettfattningen nötas av och trilla in i kamerahuset. Mera avancerade mellanringar har kopplingar för elektronik och mekanik - det vill de flesta inte vara utan. Försättslinser måste man välja kvalitet noga för annars blir skärpan skit och ofta kroma-fel. Försättslinser av märket Raynox är däremot mycket bra och har inte den typen av problem.
Bägge sätten fungerar och det går även att kombinera. Förstoringseffekten blir större om man har mellanringar på objektiv med kort brännvidd och försättslins ger störst effekt på objektiv med lång brännvidd. Mellanringar äter ljus. Med stora förstoringar får du mycket korta skärpedjup oavsett metod. Med långa brännvidder på objektivet får du längre arbetsavstånd vilket i de flesta fall är mest praktiskt men ger snävare bildvinkel och suddigare bakgrund (som alla teleobjektiv).
 
Den stora skillnaden mellan olika försättslinser är att de bra består av flera linselement. De är alltså korrigerade för en del aberrationer.
 
Man kommer inte till mycket stor förstoring med mellanringar på ett zoomobjektiv, som exempelvis den vanliga kitzoomen, eftersom det när man zoomar ut till kort brännvidd får skärpan för nära. Någonstans i zoomområdet hamnar skärpan precis frampå frontlinsen, och om man zoomar ut mer hamnar den innanför frontlinsen.

Det går alltså bra att fotografera en fluga som sitter på frontlinsen...

Ett problem som alltid dyker upp när man vill ha mycket stor förstoring är att man kommer väldigt nära, så att man lätt skuggar motivet. Det är ett av skälen till att mikrosḱopobjektiv är avsmalnande, och när man vill ha mycket stor förstoring är ibland mikroskopobjektiv det vettigaste alternativet.

Ett annat problem som man erfar när man har stor förstoring är att man måste sätta upp motiv och kamera väldigt stadigt och ha möjlighet att göra mikrojustering. Det blir svårt att hitta motivet, och skärpedjupet är kanske bara någon hundradels millimeter, så för stackning måste man göra mycket små rörelser.

Ett forum för extrem närbildsfotografering är: http://www.photomacrography.net/
 
Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM tror jag att men med fördel kan använda med en mellanringar också. Jag har inte provat själv, men det kan bli aktuellt framöver när det blir trevligare att krypa på marken.
 
Är bälg helt ute? Har en gammal bälg av märket Pentax, nästan oanvänd. Äger dock en Canon kamera. Funderar på om det finns adapter för både fram och bakände...
/
 
Är bälg helt ute? Har en gammal bälg av märket Pentax, nästan oanvänd. Äger dock en Canon kamera. Funderar på om det finns adapter för både fram och bakände...
/

Det finns adapter för bakänden, och till framänden lär du inte behöva någon adapter till objektiven för DSLR-kameran, med tanke på att i stort sett inga av dem är direkt lämpliga att använda med bälg.

Men vi är inne på rätt speciella önskemål när man tar fram bälgen, och ganska få bälgar är tillräckligt stadiga för att använda seriöst. Jag har två bälgar, varav en går att använda, och den har en prismatisk skena gjuten i aluminium. Med anpassning till de olika objektiv som är aktuella, främst mikroskopobjektiv, funkar den bra tillsammans med OM-D.

Jag vet ju inte vilken Canon du råkar ha, men för att fungera bra behövs direktvisning som fungerar bra. De spegelfria systemen har i regel det, och senare Canon-modeller, EOS 70D och 80D funkar troligen också bra, men när man är inne på att använda bälg är det inte främst DSLR som är aktuellt. Problemen som uppstår handlar främst om att få en stadig uppställning och att alls hitta motivet.

Så om din bälg är stadig, då går den att använda, och det finns objektiv som lämpar sig för den sortens användning, även om en del av dem är lite svårare att hitta. Om bälgen har inställningssläde, och helst att båda standarterna går att ställa in, så kan den vara lämplig. Är den däremot en av de enklare bälgarna, med bara en enda rund stång och veka hållare för kamera respektive objektiv, skulle jag inte satsa på att skaffa fler tillbehör.
 
Det finns adapter för bakänden, och till framänden lär du inte behöva någon adapter till objektiven för DSLR-kameran, med tanke på att i stort sett inga av dem är direkt lämpliga att använda med bälg.

Men vi är inne på rätt speciella önskemål när man tar fram bälgen, och ganska få bälgar är tillräckligt stadiga för att använda seriöst. Jag har två bälgar, varav en går att använda, och den har en prismatisk skena gjuten i aluminium. Med anpassning till de olika objektiv som är aktuella, främst mikroskopobjektiv, funkar den bra tillsammans med OM-D.

Jag vet ju inte vilken Canon du råkar ha, men för att fungera bra behövs direktvisning som fungerar bra. De spegelfria systemen har i regel det, och senare Canon-modeller, EOS 70D och 80D funkar troligen också bra, men när man är inne på att använda bälg är det inte främst DSLR som är aktuellt. Problemen som uppstår handlar främst om att få en stadig uppställning och att alls hitta motivet.

Så om din bälg är stadig, då går den att använda, och det finns objektiv som lämpar sig för den sortens användning, även om en del av dem är lite svårare att hitta. Om bälgen har inställningssläde, och helst att båda standarterna går att ställa in, så kan den vara lämplig. Är den däremot en av de enklare bälgarna, med bara en enda rund stång och veka hållare för kamera respektive objektiv, skulle jag inte satsa på att skaffa fler tillbehör.
Kan ju säga att denna är klart seriös, fyller alla krav du ställt upp, och användes då det begav sig för fotografering av kärnor från olika sädesslag på ett större växtförädlingsföretag. Slutformat vad Kodak diapositiv i 24x36.
Har en 5D mkIII och får väl börja jaga optik:)
Tackar för bra feedback.
/
 
Glöm inte blixt om du hade tänkt dig att fotografera handhållet.

Ska du sitta i en studio eller liknande kan det ju vara bra med ett stativ.
 
Kan ju säga att denna är klart seriös, fyller alla krav du ställt upp, och användes då det begav sig för fotografering av kärnor från olika sädesslag på ett större växtförädlingsföretag. Slutformat vad Kodak diapositiv i 24x36.
Har en 5D mkIII och får väl börja jaga optik:)
Tackar för bra feedback.
/

Jag vet ju inte precis vilken bälg du har, men den kan ha en trådutlösargänga för nedbländning, och om du har tur kan bälgen kopplas loss från främre standarten som kan vändas helt om, så att man får objektivets bakände mot motivet. Sådan är min bälg, och bälgen kan kopplas på objektivets framände när man har vänt det helt om. Det gör det möjligt att komma ner till avbildningsskalan du behöver med exempelvis ett trettiofem eller tjuguåtta mm objektiv.

Det bör vara rimligt att man kan hitta någonting sådant. Mina har jag fått tag på på lite olika sätt, men inget har varit direkt dyrt.

Vid de här förstoringarna fungerar omvänt objektiv bäst. Det som är knepigt är att belysa, eftersom man kommer till ett avstånd av omkring fyra centimeter från standarten.
http://foto.ifokus.se/u2/b081d30229ad1f82788e35fd5f63aa9b/default/balg-m-omv-28mm.jpg
 
Jag vet ju inte vilken Canon du råkar ha, men för att fungera bra behövs direktvisning som fungerar bra. De spegelfria systemen har i regel det, och senare Canon-modeller, EOS 70D och 80D funkar troligen också bra, men när man är inne på att använda bälg är det inte främst DSLR som är aktuellt. Problemen som uppstår handlar främst om att få en stadig uppställning och att alls hitta motivet.
Direktvisning ("Live View" för oss som står ut med nya låneord ;-) har funnits på Canons digitala systemkameror sen 2007, ungefär. Det var då jag köpte en EOS 40D som har det.

På en del modeller som kommit sen dess kan man dessutom fälla ut och vrida skärmen till lämplig betraktningsvinkel och det är riktigt bekvämt när man kryper omkring.
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto