Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktigt skarpa (och ljusa) bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

SandraBee

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ser många otroligt vackra bilder - varav många är på barn/människor. Dessa bilder har en otrolig skärpa som man ser främst på ögonen, som ser sådär riktigt klara ut. Hur skapar jag den effekten? Beror det bara på fotoutrustningen eller är det något jag kan skapa i t ex photoshop elements?

Tacksam för hjälp!

För porträtt är det vanligt att man lägger extra skärpa bara på ögonen och att man också gör ögonvitorna vitare/ljusare och iris mer färgrik i Photoshop. Vad av detta man kan göra i Elements vet jag ej.

Moderskeppet har en textguide som heter Lyft fram ansiktet, http://www.moderskeppet.se/guider/ansiktet/, som har några avsnitt som handlar om vad man kan göra med ögonen.

Tack! Vilken bra sida! Tyvärr verkar det vara så att man löser det med en snabbmask, vilket man inte verkar kunna göra i elements. Jag har elements 4.0... någon som vet hur jag kan lösa framförallt det de gör med snabbmask (ljusar upp ögonvitor t ex)?

Tack! Vilken bra sida! Tyvärr verkar det vara så att man löser det med en snabbmask, vilket man inte verkar kunna göra i elements. Jag har elements 4.0... någon som vet hur jag kan lösa framförallt det de gör med snabbmask (ljusar upp ögonvitor t ex)?

använda lager och sudda? (vet ej om elements stödjer lager)

Elements har lager men innan version 10, så fanns inte lagermasker.

En mask kan å andra sidan inte ljusa upp nåt, den är till för att dölja saker. Går bra att ljusa upp genom att sätta lagret i nåt trevligt blandläge som Overlay,Screen eller annat och måla med vitt tex.

Vill man ha lagermasker till lager ( annat än justeringslager ) i versioner tidigare än 10 finns trix, tex http://www.photoshopessentials.com/basics/elements/fake-layer-mask/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar