Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktigt skarp zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

determin

Medlem
Jag blir i regel besviken på skärpan när jag sätter på någon av mina zoomar som är en Minolta AF 35-105mm f/3,5-4,5 (1:a utgåvan) och en Minolta AF 28-135 f:4-4,5. Den sista ska ju vara skarp, men när jag knäppt några bilder i studion och ska börja redigera så tycker jag att det känns både oskarpt och kontrastlöst.

Men visst måste det finnas någon skarp normalzoom som man kan plocka fram även för studiobilder? Någon som vet?

Ska det nödvändigt vara en zoom och för studio så tänker jag väl på tre olika objektiv i första hand. Vill du ha orginal så ska du nog satsa på Sony/Zeiss 16-50 mm, eller tamron 28-75 är väldigt skarp och även 17-50/55 från tamron ska vara skarpt. Skulle du inte vara nöjd med det så är det fast brännvid som gäller i princip...

det finns ju också såklart minolta 24-70 2.8 G (har i alla fall för mig att det är G) den lär ju vara tillräckligt skarp för vad som helst...

Jämför du med bilder från dina fasta objektiv eller upplever du dina bilder generellt oskarpa?

Vilken bländare kör du på med dina zoomar?

Oftast kör jag med bländare kring f/8 på zoomarna om det är i studio. Det vore dumt att vänta sig samma resultat som med fasta linser, men mina zoomar ger lite för dålig skärpa för att jag ska tycka det är ok. När det gäller 28-135 hade jag väntat mig lite dålig kontrast, men riktigt bra skärpa...

Varför en zoom förresten? Helt enkelt för att det är snabbarbetat och man slipper bryta för att byta objektiv. Det passar mig helt enkelt.

Det vore kul att höra om någon testat Sony/zeiss 16-50 i studio. Tecknar den ut även fullsensor (om man vågar hoppas på en sån från Sony i modern tid)? Är det någon som har några erfarenheter av Tamron AF 28-105/2,8LD eller dom andra Tamron-gluggarna som som nämndes längre upp?

Tamrons 28-75/2.8 (eller Minoltas variant som är lite bättre byggd men optiskt exakt lika bra) är ju riktigt skarp och prisvärd.

Om du bländar ner 28-135:an till 8 i studio med bra ljus och ändå inte får skarpa bilder så undrar jag om det är fel på gluggen rent generellt? Tittade lite på dina studiobilder och hittade många skarpa bilder...anser jag ialla fall :)

Senast ändrad:
Bilderna du tittade på är troligen tagna med en 50 f/1.4 eller min 35:a.

Jag fick ett tips om min 28-135. Det var att leta rätt på en liten skruv på baksidan av objektivet (objektivfästet) som roterar när man ändrar fokus och hålla emot den med en skruvmejsel och vrida fokuseringsringen en liten bit. Jag testade det lite fram och tillbaka och vad som blivit märkbart bättre är att autofokusen låser snabbare, så det borde ha effekt på skärpan också.

Jag ska ge mig ut på test idag...

determin skrev:

Jag fick ett tips om min 28-135. Det var att leta rätt på en liten skruv på baksidan av objektivet (objektivfästet) som roterar när man ändrar fokus och hålla emot den med en skruvmejsel och vrida fokuseringsringen en liten bit. Jag testade det lite fram och tillbaka och vad som blivit märkbart bättre är att autofokusen låser snabbare, så det borde ha effekt på skärpan också.

Det där låter ju helt åt helvete!
Vrider du tillräckligt mycket riskerar du att vrida sönder kuggdreven.

Då ska jag ta det försiktigt. Men det lilla jag gjorde verkar ändå ha hjälpt konstigt nog, men det kan ju vara inbillning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar