Annons

Riktigt mörka gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Efter att ha surfat runt på bla Flickr har jag blivit lite intresserad av att skaffa ett riktigt mörkt gråfilter för att kunna leka med långa exponeringar. De jag har kunnat hitta är ett 10-stegs filter från B+W, ett 9-stegs från Hoya och en serie från Hitech. B+W och Hoya är runda och skruvas direkt i objektivet, Hitech-filtren är fyrkantiga och placeras i en hållare framför objektivet (precis som avtonade gråfilter). De finns i styrkor mellan 1-10 steg.

Någonstans läste jag dock om att ströljus kunde bli ett stort problem med de fyrkantiga filtren eftersom de inte sluter tätt mot objektivet under långa exponeringar. Fördelen är att de är mycket billigare och finns i många olika styrkor. Ett 77mm B+W-filter kostar lätt en tusenlapp med tull och moms, ett 85mm Hitech-filter 300kr.

Är det någon som har provat med den här typen av fyrkantiga gråfilter och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Bara Cokins ND4 som inte har problem med ströljus eftersom tiderna inte blir så extrema.

Jag ska investera i ett runt ND400 när ekonomin tillåter. Det är väl 8 steg? Just den jag tittat på går att justera steglöst från ND2 till 400. 77mm kostar 100 dollar från Hong Kong.
 
Har du någon länk Janne?

För ett tag sedan såg jag många mörka ND-filter på Ebay men när jag kollade senast fanns bara några enstaka från Tyskland, betydligt dyrare än de jag sett tidigare från Hongkong. Jag är ju ute efter något som kan ge mig runt en minuts exponeringstid eller mer i kvällsljus.
 
Jag kör med B+W:s 110 filter, men om man har fyrkantiga kan man väl tejpa springan som blir för att slippa ströljus.
 
Jag har B&W's ND filter, ett som tar 10 steg och ett som tar 6. Är det lite skymning redan och du ställer kameran på runt f/16 och iso 100 så räcker oftast det som tar 6 steg för att få minst 1 minuts slutartid. Effektsökeri på kul i molnfritt dagsljus är just mest kul, inte så praktiskt om du vill fota rinnande vatten i schyst ljus när du fotar landskap t.ex. Från en minut till det mörkare filtret som tar 10 steg blir det väldigt stor skillnad där uppe på såna tider, så från en minut med 6 steg hamnar du på 15 minuters slutartid.
Jag tycker extrema ND-filter och IR-filter är smidigare som cirkulära just med tanke på ströljuset som påverkar mer ju längre slutartider det handlar om, som tidigare nämnts.
 
Det är denna jag kollat på.

(hoppas inte den långa länken pajar hela internet)

Sök på ND400 på Ebay annars.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.