Emil-G
Aktiv medlem
Efter att ha surfat runt på bla Flickr har jag blivit lite intresserad av att skaffa ett riktigt mörkt gråfilter för att kunna leka med långa exponeringar. De jag har kunnat hitta är ett 10-stegs filter från B+W, ett 9-stegs från Hoya och en serie från Hitech. B+W och Hoya är runda och skruvas direkt i objektivet, Hitech-filtren är fyrkantiga och placeras i en hållare framför objektivet (precis som avtonade gråfilter). De finns i styrkor mellan 1-10 steg.
Någonstans läste jag dock om att ströljus kunde bli ett stort problem med de fyrkantiga filtren eftersom de inte sluter tätt mot objektivet under långa exponeringar. Fördelen är att de är mycket billigare och finns i många olika styrkor. Ett 77mm B+W-filter kostar lätt en tusenlapp med tull och moms, ett 85mm Hitech-filter 300kr.
Är det någon som har provat med den här typen av fyrkantiga gråfilter och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Någonstans läste jag dock om att ströljus kunde bli ett stort problem med de fyrkantiga filtren eftersom de inte sluter tätt mot objektivet under långa exponeringar. Fördelen är att de är mycket billigare och finns i många olika styrkor. Ett 77mm B+W-filter kostar lätt en tusenlapp med tull och moms, ett 85mm Hitech-filter 300kr.
Är det någon som har provat med den här typen av fyrkantiga gråfilter och kan dela med sig av sina erfarenheter?