ANNONS
Annons

Riktigt kort slutartid för skarpa bilder med K-x

Produkter
(logga in för att koppla)

murre58

Avslutat medlemskap
Tror jag fått problem med min K-x. Måste ned på riktigt korta slutartider för att få skarpa bilder. Det är också något som skramlar i kameran när man skakar på den. Tänkte först att det är väl "antiskak-funktionen" som skall vara lite lös men är inte så säker på detta nu när bilderna blir så oskarpa.

Någon annan som upplevt liknande? Skall påpekas att objektivet är ett fast FA 35/2. och att slutartiderna måste vara 1/180 eller helst 1/350 för att bli skarpa.

Mvh
Lars

Att det blir suddigt är ju inte bra, men att något är löst och kanar runt i kameran är helt normalt på en Pentax. Det har som du gissade att göra med antiskaken. Sensorn hålls fast eller flyttas av en sorts voice coil motorer, (ett styrt magnetfält) men för att spara ström stängs de av så fort slutaren är stängd och sensorn kan då glida hit och dit mellan ett par kullagrade plattor.

Tråkigt att höra, jag rekommenderar du lämnar in den på garantin för det du beskriver är inte normalt.
Jag får bra bilder även på längre slutartider. Så det är någon felfunktion i din, tyvärr.

Lämnas in

Tack för kommentarer!

Skickar in kameran till Kameraservice i Kungsör idag....

/Lars

Fått tilbaka kameran - inget fel???

Kameran testad och återsänd med samma fel. Får inte alls denna oskärpa på bilderna med min K20. Nåt måste väl vara löst i kameran?

Försöker bifoga en 100% crop: IMGP1707_crop100.jpg (33.3 KB)

Finns också under album testbilder på min del av fotosidan.

Mvh
Lars

Bilagor

• IMGP1707_crop100.jpg
    IMGP1707_crop100.jpg
    33.3 KB · Visningar: 326
Jag håller med - det där låter inte alls bra. Du ska kunna komma ner på 1/50s iaf med det objektivet (om du bara har lite armbågsstöd) helt utan extra "hjälp", och ändå få skarpa bilder.

Förutsatt att bilderna verkligen BLIR knallskarpa på 1/200 eller kortare skulle jag föreslå att du tar ett par exempelbilder och skickar med på minneskortet. Påpeka TYDLIGT det skramlande ljudet, och om du kan så ta dig gärna iväg till någon butik där du kan jämföra "i verkligheten" med ett annat K-x-hus. Om ditt "skramlar" mycket mer än skyltexet du får låna är det ju definitivt något sjukt.

Vill dom inte acceptera att det är fel på kameran (de kan säkerligen hävda "inom toleranserna"...) - så reklamera. Pengarna tillbaka - köp nån annanstans.

Att det skramlar när man skakar på den är naturligt, det är antiskaksystemet som rullar på sina kullager. Sensorn sitter inte fast, utan styrs av magnetfält. När magnetfälten är inaktiva kan sensorn rulla hur mycket som helst och skakar man på kameran så stöter sensorn i ändlägena och hoppar upp och ner. Min rekommendation är att du inte skakar kameran så blir du av med ljudet. :)

Problemet med oskarpa bilder är knappast relaterat till ljudet från antiskaksystemet. Din bild är för liten för mig att bedöma vad som kan vara fel. Oskärpa kan ha många orsaker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar